Hur får man sin hund att leka?
Alltså när han var unghund hade min labbe aldrig några problem att leka. Han är 4 år nu och är bara intresserad av att leka inomhus. Försöker jag leka med honom utomhus, t ex slänga en frisbee så springer han (om jag har tur) efter den men så halvvägs får han vittring på något och börjar spåra istället. Har ni några tips på hur man kan fånga hans intresse?
En annan sak, han är inte det minsta intresserad av bollar. Många rekommenderar inte att man kastar pinne av den anledningen att pinnar kan skada. Finns det några andra alternativ än frisbees?
Hur är han med saker som piper? Jag har såna här till min kille, som är väldigt lik din labbe när det gäller spår/doftfixering. Han släpper gärna saken eller fokusen för att en intressantare doft dyker upp och det är roligare än leken med mig. Dessa går dock hem lite bättre än många andra alternativ för honom.
https://animail.se/leksak-med-svans?73444
Svansen gör det väldigt lätt att slunga iväg dom långt och det tycker min kille om så det drar igång han lite mer. Plus pipen då, givetvis.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
#1: Jag har faktiskt inte provat någon "bollformad" leksak med svans! Jag gissar att anledningen till varför han inte är jättegalen i bollar är för att deras form gör dem jobbigare att bära, men har den en svans så kanske den blir lättare att bära. Skadar inte att pröva :) Piper de kan han få upp intresset men han kan lika snabbt förlora det igen!
Enda gången han faktiskt verkligen älskar att apportera utomhus och gladligen springer efter en boll (även om han föredrar allt som inte är en boll) är när han får simma. Däremot har jag ju inte konstant tillgång till en sjö haha
- Redigerat 2021-09-29 12:21 av [Tismon]
Jag har tre olika ingångar på det:
Ju mer man leker med en hund, desto mer leksugen brukar den bli. Nu menar jag inte att man gör det länge, men gärna en kort lekstund varje dag. Lek inomhus så länge om det bara är det som fungerar, får ni till ett bra samspel så är det lättare att sedan flytta ut.
Experimentera med leksaker och lekstilar. Ingen av mina hundar har varit så förtjusta i bollar (förutom om de är klädda i kaninpäls…) utan föredragit mjuka leksaker och andra lekar än kast. Har du testat trasa i snöre, till exempel?
Det låter som att han kan bli rätt störd av miljön? Leklusten är ofta det allra första som försvinner när hunden blir spänd, förutom en del hundar som istället tar ut obehagskänslor i kamplek och det kanske inte är så nyttigt heller. Om han gillar att leka hemma kanske det inte är leken i sig som är problemet, utan att han inte är avspänd nog att kunna släppa loss. Så miljö- och passivitetsträning kan också vara en idé.
#3: det du säger låter väldigt rimligt faktiskt, tack för så bra svar.
Det kan jag ju göra, leka mer med honom inomhus! Vet inte varför jag inte tänkt på det. Vill också bara påpeka att han tillochmed kan finna intresse i bollar inomhus även om han föredrar andra leksaker. Påpekar det för att understryka att det finns ändå ett driv att leka :)
Vad för olika lekstilar och vad menar du med trasa i snöre? Jag är inte så kreativ och är lite tom på idéer. Kampa tycker han om. Apportering älskar han att göra i vatten. Kanske låst in mig för mycket på apportering för att han är en retriever?
Jag tror att det är nästan helt rätt det du säger! Har inte blivit lika mycket miljö- och passivitets- träning nu sedan coronan och pga min egna sociala ångest men det borde jag ta mig i kragen och göra mer utav. Så definitivt blir han väldigt störd utav miljön och eventuellt stressar upp sig. Däremot så har han också detta problemet i vår egna trädgård. Han tappar så lätt intresset när han är så intresserad av att spåra. Haft detta problemet sedan han varit valp. Hade det inte varit för alla dofter hade han kunnat gå fint men blir väldigt distraherad på promenader t ex och då börjar han dra. Koppelträning är något jag har kämpat med i många år men approachen av att stanna när han drar verkar bara stressa upp honom ännu mer. För det mesta får han lukta fritt. Jag vet inte riktigt hur man tränar in lugnet.
- Redigerat 2021-09-30 14:25 av [Tismon]
Då skulle jag framför allt satsa på andra typer av lek än bollar/apportering, du kan absolut leka så också i hemmiljö och se om du kan öka intresset, men utomhus använder du bara sådant han redan är tänd på.
Det finns många sätt att leka med en hund och till och med kurser i ämnet… :-) Trasa i snöre innebär att du fäster något mjukt och lite fladdrigt (en bit tyg eller skinn) i ett rep, sedan kan du leka som man leker med en katt, låta trasan dansa omkring och låta hunden försöka fånga. Man kan också leka socialt men med en leksak.
Ska man leka kastlekar så använd två föremål, kasta det ena och när hunden tagit det kastar du det andra åt andra hållet osv. På så sätt blir du mer aktiv, det blir inte så fartfyllt för hunden om du bara passivt väntar på att få tillbaka bollen.
Om han först får nosa av sig i trädgården, kan han tänka sig leka därefter? Kanske behöver han mer nosarbete generellt, och att få leta upp en gömd leksak kan vara mer stimulerande för en hund med mycket näsa.
Det här är ingen lugnande övning, men en sak jag tycker brukar funka bra på nosig hund är att kasta ut en godbit i gräset och låta hunden nosa upp den, när han tar kontakt igen (kan ta tid i början, när han ska försäkra sig att inget mer finns) så kastar du ut en ny bit och låter honom söka - ger han dig kontakt så ger du honom tillfälle att nosa.
Tror faktiskt att många av oss blir dåliga på att leka med våra hundar när dem kommer ur valpstadiet, tyvärr.
Nu har jag inte läst de andras kommentarer så jättenoga så kan hända att jag upprepar något. Men först skulle jag börja med att försöka hitta en leksak som han verkligen går igång på, helst en kampleksak man verkligen kan leka MED hunden med (ex toppet.se säljer olika kampleksaker, även arken zoo säljer av märket Pro Dog). Är det leksaker på långt snöre? Leksaker med mjuka/hårda bollar? Mopptyg? Flera olika material på samma leksak? Han kanske älskar att kampa med leksaker som har äkta skinn!
Sen skulle jag testa att leka olika sorters lekar. Vissa älskar jaktlekar där de får jaga leksaken som ett byte, en del älskar när man brottas lite samtidigt som man leker, och en del tycker om att gå och rysta och "döda" leksaken. Helt enkelt försöka hitta det sätt han tycker om att leka på.
Sen handlar det bara om att utveckla leken och framförallt underhålla den. Något man ofta gör med valpar under belöningsutvecklingen är att använda två identiska/ganska lika leksaker för att hunden ska prioritera att leka med just dig. Då leker man helt enkelt med den ena leksaken först och medans hunden leker med den så drar du fram den andra och börjar leka. Även om hunden verkar föredra den första så ignorerar du den och fortsätter att leka med den andra tills hunden förstår att du har skitkul med den andra leksaken.
Med hundar som föredrar att leka för sig själva funkar det ofta att bli passiv, och när den då kommer tillbaka till dig med leksaken så har man värsta partyt! Just för att hunden ska förstå att den bästa och roligaste leken har ni tillsammans. Då får han också ut något av att hämta och komma tillbaka med leksaken.
Att tävla om leksaken brukar också gå hem hos de flesta. Att helt enkelt hålla fast hunden i sele/halsband samtidigt som du leker lite med leksaken framför hunden, sen kastar du iväg den och triggar hunden lite för att till sist tävla om vem som kan ta den först.
Var inte rädd för att tjoa och tjimma som ett litet barn när ni leker utan gå all in. Visa hunden att du har skitkul även om han kan verka lite ointresserad emellanåt, och när han leker så belöna honom verbalt under tiden.
Sist men inte minst: lek i korta stunder och avsluta när leken är som bäst. Man blir ofta lite blind för tiden så ofta sätter jag själv en timer på telefonen på kanske 5 minuter.
- Redigerat 2021-09-30 21:21 av panini
ÅH IDAG HAR DET VARIT FRAMGÅNG FÖR MIN HUND VILLE FAKTISKT LEKA MED MIG UTOMHUS!!!!
Förlåt Caps men jag blir så glad. Jag tror jag har tappat självförtroendet lite i hundägandet och ibland får man för sig att ens hund har tappat intresset av en. Det känns många gånger som att han är mer intresserad av att leka och umgås med min sambo.
I VILKET FALL SOM vi lekte UTOMHUS!!! Jag höll det väldigt kort, det verkar vara bra säger ni så jag litar på er :)
Han apporterade. Mycket hjälpte nog att leksaken pep som #1 sa. Men jag har försökt leka med samma leksak tidigare och han har inte visat långvarigt intresse för att han blir så lätt distraherad. Jag följde råd #3 och leker med honom inomhus oftare och det tror jag hjälper en del :)
#5 Yes det låter inte så orimligt. Han älskar gossedjur och kampleksaker mest (tror jag) för det är oftast dem han bär på. Har du tips på mer än apportering och kamp så prövar jag gärna dem
Att leka vara en hel vetenskap nästan hehe. Ska definitivt pröva snöre och trasa! Jag tror jag sett det användas tidigare men inte en trasa och då kallar man det flirt pole. Har aldrig lyckats hitta en sådan på svensk hemsida men snöre och rep borde funka lika bra :)
Jag får passa på och kolla efter fler leksaker så jag har mer val och kan t ex kasta två saker under samma lek
Ibland så tappar han intresset ändå, trots att han nosat. Men dessa dagarna var varma så kansle var han bara för varm. Han gick och nosa och lade sig sen i skuggan.
Alltså jag har försökt köra nosework men jag förstår inte hur man lär dem att hitta doften. Jag har belönat honom när han går till rätt doft men när jag gömmer det verkar han inte förstå vad det är som han ska leta efter 😟 Har tyvärr inte pengarna just nu att gå någon kurs
Däremot så hittar han gärna sina leksaker! Varför glömmer man bort dessa lekarna finns? Tack för att du påminner mig. Jag får ta och skriva ned dem på ett papper för mitt minne existerar inte. Får bara hoppas att jag inte råkar tappa bort pappret också…..
Åh, detdär har jag gjort någon gång för skojs skull men nu när du säger det så kanske jag borde göra det oftare. Han älskar leta efter godis (förvånande för en labbe jag vet 😉) så why not. Brukar också sprida mat över trädgården så får han använda nosen lite.
- Redigerat 2021-10-01 19:42 av [Tismon]
#6: Hmm ja, jag får nog kolla upp olika leksaker som du säger. Han verkar föredra saker som är lätta att bära, t ex gossdejur, kampflätor (heter dem så?), pinnar, sitt kongben. Jag har inte prövat saker med rep innan så det kanske jag ska. Har heller inte prövat skinn eller olika texturer! Brukar mest köpa typ material som är hårt gummi-ish som kong för han har gärna sönder sina leksaker. Men det tror jag inte är helt ovanligt för hundar heller.
Hjälp mig vad för lekar finns det? Kanske låter dumt att jag frågar. Är förvirrad ganska ofta hahah
Hmm det där med två identiska leksaker som man gör med valpar har jag faktiskt aldrig gjort med honom, ena när han var en valp. Däremot har jag ju kört byteshandel, vilket kan vara andra leksaker, men oftast godis för att han är en typisk labbe
Åh jo jag står och skriker och dansar som en dåre när vi leker men det blir som att han tappar hörseln när han börjar spåra. Enda sättet att fånga hans uppmärksamhet många gånger är att springa och gömma sig men inte ens då reagerar han alltid. Jag har alltid haft party när han kommer med leksaken, jag är alltid noga med att berömma han och dansa och klappa honom. Så himla gulligt när hundar blir så glada. Det finns inget bättre i världen.
Sedan ibland är jag lat och orkar inte röra på mig för mycket och rösten håller inte. Verkar halvdant då kanske. Kanske är det en del av problemet
Angående flirtpole: Det finns några som säljs i Sverige. Har sett att varumärket trixie har en och hundstaff säljer en annan. Det finns några varianter på svenska amazon också. Hur kvalitén är på dessa vet jag inte. Själv har jag använt ett vanligt longerspö i fem-sex år som fortfarande funkar galant, kostade väl runt hundringen när jag köpte det 😁 Det är delbart, så jag fick superlimma och silvertejpa så den inte skulle dela sig mitt i kampleken. Bara ett snöre och trasa hade inte funkat för min hund, dels är hon för snabb och blir uttråkad av för långsam jakt, hon vill ta i ordentligt. Flirtpolen är ett fantastiskt bra redskap för att underhålla hennes ena halvkassa höft (bekräftat vid konsultation och besök hos fysio).
När jag lärde in flirtpolen hade hon inte heller så mycket driv i lek utomhus, då var det bara bollar som var intressant och pipar undvek jag pga smådjuren hemma som låter likadant. Jag använde mig av så attraktiva "trasor" som möjligt och i vårat fall var det kaninpäls som fick poletten att trilla ner. Hon var dock en riktig jaktidiot som skrek av frustration och förväntan när vi stötte på vilt, så jag behövde bara klura ut hur jag skulle få jaktlusten riktad till lämpliga aktiviteter. Nu jagar hon allt jag sätter i flirten 😊
Han/honom
Du kan bygga upp leksakers värde, men du kan aldrig välja vad hunden älskar eller inte.
Däremot ska du inte ens behöva leksak eller saker för att leka, man kan leka fysiskt, knuffa, snurra, hetsa osv. Göra samma sak emot leksaker , hålla tillbaks, hetsa, rulla leksaken (som hunden inte når) och prata med lite "hetsigare" röst.
Jag tränar väldigt mycket på stop and go med valpar, att jag bestämmer när leken kommer och när leken slutar.
Gör samma nu fast min yngsta är 5år, mitt ute på en promenad kan jag bara ta kopplet mellan händerna spänna till det och bjuda in till lek och kamp, sen sluta, gå lite "busigare" men inget kampande, bara knuffas, retas och klappas.