Hundgymnasium?
Hej.
Jag går just nu i 9an och funderar mycket på detta med gymnasiet, skulle säga att jag har beslutsångest, deluxe typ.. hehege
Jag undrar om det är någon här som gått gymnasium med inriktning hund?
Vad jobbar ni idag med isåfall?
Jag skulle verkligen vilja gå en hundlinje, men jag är osäker på om jag kommer "kasta" bort min framtid om jag går det?
Jag har relativt bra betyg, och satsar på att läsa på högskola/universitet när jag blir äldre, vet att man blir högskolebehörig med hundlinjen också. Men tänker att man kanske har bättre förutsättningar med ett annat program, typ Samhällskunskapslinjen?
Vad skulle ni råda en mycket hundintresserad, men ändå väldigt studiemotiverad elev till som satsar på ett relativt välbetalt jobb med hög utbildning? Är det dumt att gå hundlinje då? Eller bör jag följa mina drömmar?
Allt beror på dig!
Jag gick häst med vi hade exakt samma lektioner som hund utom dem djur specifika. Jag valde till dem extra högskoleförberedande kurserna och jag kan säga så mycket som att du inte kommer långt på det 🥲
Utan dem flesta kurser vill att du har minst högre matte eller engelska, så det beror på om du vill ha 3 år där du verkligen gör du du älskar men kanske får lägga till ett år på komvux för att komma in där du vill eller satsa på en gymnasielinje mer inriktad mot det du vill plugga vidare till ☺️
Jag jobbade som hästskötare och travskoleinstruktör en period efter gymnasiet men insåg att det inte riktigt var min grej utan mer en hobby. Har annars haft jobb inom vården/äldreomsorgen som vårdbiträde och som brevbärare
Kanske kan du försöka hitta/skapa en tränings grupp för hund i området/på skolan där ni kan hjälpas åt att testa lite olika roliga övningar och sporter med hund en eller två gånger i veckan 😉
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#1:
Tack för svar och input!
Jag har läst på skolan jag funderar på att gå på hemsida, och jag gick även till min syv som gick igenom hemsidan där alla kurser presenterades med mig.
Han sa då att jag läste lika mycket svenska, matte och engelska som jag skulle göra på samhälls linjen också (dvs. svenska 3, matte 2 och engelska 6) även på hundgymnasiet.
Verkar alltså som att man får ungefär samma behörighet på båda pogrammen, dock missar man nog merit på hundlinjen, men inte själva kurserna. 🤔
#2: jag som vill läsa vidare inom natur saknar bla matte 3, Kemi 1, Fysik 1 och engelska 7 för att plugga vidare på några av dem linjer jag kikat på ☺️
Så det beror ju förstås på vad du vill plugga till
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#4: Aha du tänker så.
Jo matte 3, kemi 1 och fysik 1 skulle jag väll egentligen också vilja läsa, meeeeen dom kurserna är endast på natur eller teknik pogrammen, och ingen av dessa program kommer jag ta oavsett. Känner att jag nog skulle förlora mer på att gå tex. naturkunskap då jag skulle köra mig själv i botten där pga. tex. matten. 😅
Tror jag tjänar bra mycket mer på att gå en annan linje, tex. ekonomi eller samhäll, eller hundlinje då.
Är som sagt studiemotiverad, men just matte är inte min starka sida.
Ingen annan som gått det? tänker att det ändå känns som en ganska vanlig linje att gå om man han hundintresse :)
Jag har inte gjort det här själv, men min man har.
Han läser kemi och var tvungen att plugga upp till engelska sju, matte 4, plus kemi 2, fysik 2 och biologi 2, Allt beror ju på vad du vill läsa på universitet sedan.
Ett tips är också att börja skriva högskoleprovet för det höjer din chans. Det finns ju en "pott" av utbildninsplatser så att man kan komma in via det. Är det en mindre populär linje ökar chansen att komma in på HP avsevärt.
Jag tycker du ska välja hundlinjen med kompletterande kurser om så behövs. Vad jag förstått ska gymnasiet vara roligt, man kan ju även plugga enstaka kurser på komvux. Men fundera på vad du vill läsa sedan, för det lär ju påverka vilka kurser du behöver.
Jag gick bara till årskurs åtta så det här är helt och hållet erfarenheten jag fått via min man.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Jag började gymnasiet nu i höst och går hund! Och jag fullkomligt älskar det! Jag vet att jag vill jobba inom hund så därför passar denna linjen perfekt, men vet att några i min klass ska läsa vidare och jobba som hundförare inom polisen. Jag kommer inte välja "högskolepaketet" utan vill hellre läsa kurserna som är inriktade mot hund som individuellt val. Och om jag pluggar vidare i framtiden (vill ev jobba som gymnasielärare och ha hundkurserna) så kommer jag läsa till kurserna på komvux.
Om du har några frågor så är det bara att ställa dem😊 Men hundprogrammet rekommenderas verkligen! Vilken skola är det du funderar på förresten?
Jag valde bort hundlinjen till förmån för en högskoleförberedande (teknik, inriktning spelutveckling) och även om jag älskar mitt yrke nu, som speldesigner, så spenderade jag mååååånga år med att djupt ångra att jag inte gick hundlinje. Grejen är lixom att du kan läsa in alla kurser från de "vanliga" utbildningarna om du vill i efterhand, men att hitta ett Komvux som erbjuder kurser i naturbruk är i princip omöjligt. Så om man vill kunna läsa djur på högskola så måste man i princip ha gått naturbruk på gymnasiet. Jag ångrade bittert att jag inte följde mitt hjärta, för helt ärligt, man kan utbilda sig vidare på många olika sätt när det kommer till samhällsämnen. Plus att livet inte är satt i sten pga det man pluggar i gymnasiet, jag känner ingen som jobbar med det de utbildade sig till då, så oroa dig inte för att kasta bort ditt liv.
#8 Låter roligt! Vart går du? Är 15 år och väldigt mycket intresserad av just hund de är de jag vill jobba med inom framtid jag letar nu också efter hundgymnasie som jag går i sen efter 9an. Men man blir ju fundersam över vad man ska ta och vilket som är bra lutar väldigt mycket åt Forshagaakademin som exempel verkar som en väldigt bra skola då många har rekommenderat de, mycket hund och praktik som jag verkligen vill ha! Har ju funderat också på dem som är närmare som tillexempel Realgymnasiet som finns lite jo vars här o där men är det så bra må tro?🧐 helst där jag kan ta med min hund, mm :)
#10: Verkligen superkul! Jag går ingelstadgymnasiet som ligger utanför Växjö och bor där på internatet med min hund och jag trivs så bra! Toppenbra skola! Och vi har redan fått använda våra hundar på lektionerna samt varit på studiebesök hos en kennel så ingelstadgymnasiet rekommenderas verkligen! Ingelstadgymnasiet finns både på instagram och facebook ifall du vill kolla in vad vi gör (dem lägger ut om alla linjerna men bara att bläddra förbi och kolla in inläggen om oss hundelever😅)