Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 840 ggr
lisette
0

rådjursvän

häromdan stod jag och borstade tänderna och andreas gick ut med hundarna. helt plötsligt hör jag han skrika: STOOOOPP! jag tittade ut genom fönstret som är mot vägen. ser ett rådjur skutta förbi fönstret, hugin hoppade vid sidan om. han jagade inte djuret utan skuttade bara brevid. de hoppade med två meters mellanrum. man såg på rådjuret att det inte var rädd.

andreas sa att det såg ut som om hugin frågade "heeejvadheterduvarkommerduifrån?".

när andreas skrek stopp så var rådjuret o hugin på väg mot vägen och det kom en bil, bilen såg ju vad som försigick och körde sakta..

lite häftigt med djuren så tätt in på oss. men det är sorligt, för vi har sett tre stycken nu som söker sig in i vår hage. de har ingen mat och vi har ju en massa gräs i hagen.

KerstinP
0

Va roligt att du fick se ett rådjur. Jag bor på landet men det är ändå sällan man ser de vilda djuren. Nu på vintern har man varit glad  för att ha sett spåren så man ändå vet att de finns.

Faxlin
0

Här ser vi gott om vilda djur. Speciellt vid stallet konstigt nog.
Det är räv, lo, älg, rådjur och så på sommrarna dessa förbaskade grävlingar. Ja och så en miljon harar. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

KerstinP
0
Faxlin
0

Hmm, när rävarna jagar missrna ända in i stallet vet jag inte om jag räknar det som tur längre. Första gången man såg dem var det mysigt men nu är det inte alls skojigt längre.

Audiatur et altera pars

LinneaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är Sigge med kaninerna, han är nästan alltid med dom när vi är i stallet.

lisette
0

såg först itne att det var en katt! :9

Faxlin
0

haha Sigge smälte in fint bland kaninerna där. hihi

Audiatur et altera pars

bjorsa
0

#3 Kerstin här en liten filmsnutt på skuttande rådjur jag tog häromdan har dock minskat ner kvaliten och bildformatet den är i mp4 format nu.

Fat ser nu att kvaliten blev riktigt usel få se borde gjort den i annat format

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här kommer en annan version av rådjursfilmen fast nu med lite ljud till

Märkligt ljudet ligger kvar längre än filmen men ………..

mvh/bjorsa

bubbelbubbel
0

idag har jag stött på 4 st små söta rådjur.
skulle ut på altanen och röka, och poff, där utanför i den lilla skogsdungen stog tre rådjur och tittade på mig.
min stora hund var med mig, men han sket totalt i dom, och tyckte det var mycket roligare att gnälla på en annan hund 100 meter bort. ;P men dom var fina rådjuren, gick och lunkade runt så fint.

…det fjärde rådjuret var inte lika fint..någon idiot hade kört på det, och bara kastat ner det i diket. Snällt var väl det iaf, så den slapp ligga på vägen…men usch. stackarn….=/

Faxlin
0

Jag förstår mig ine på folk som lämnar kvar djuren på själva vägen faktiskt. Har absolut ingen förståelse alls. För man märker när man kör på ett djur, och då ska man stanna och kolla hur det gått för djuret ifråga. Tänk om det ligger och lider. usch

Audiatur et altera pars

bubbelbubbel
0

ja verkligen, och gäller det rådjur och älgar så ska ju man ju ringa polisen, så nån jägare får ta hand om det.
ren lathet att bara slänga ner det i diket. =/

idag stog två giganter till älgar precis jämte viltstängslet och såg förvirrade ut, haha, och det är då man som bilförare är glad att detdär stängslet finns !

KerstinP
0

Bjorsa tack för filmen. Är det vargen som ylar eller?

lisette
0

när jag körde till jobb för ett tag sedan låg en stor hjort (eller rådjur) mitt på vägen. det måste nyss blivit påkört eftersom ingen tagit bort det… lite äckligt var det faktiskt.

bjorsa
0

#13 jo här ylar dom runt knuten :-))nä de e en cyote (prärievarg) som jag tyckte passade till filmsnutten så jag la på den(i studio9) men sedan när jag skulle minska ner filmen så körde jag mono +lite annat grejjs men de hela gjorde att ljudslingan gick långsammare å då lät den mer som en varg å fortsatte efter filmens slut man är ju inte nån bergman precis :-).

mvh/bjorsa

bubbelbubbel
0

bjorsa, jisses så dom hoppar ! :)

bjorsa
0

#16 jo dom har bra skutt i benen :-)

mvh/bjorsa

Faxlin
0

#14: tog du bort det då?
Jag tycker det är så vidrigt när folk låter de ligga och så blir de överkörda av bil efter bil efter. Så till slut ser man knappt vad det är för djur som blivit påkört.

Audiatur et altera pars

lisette
0

# 18 nu är du söt åsa. ett stort rådjur mitt i vägen där det kommr en massa bilar? den låg på mittstrecket. när jag koörde hem på kvällen var den borta.

Faxlin
0

*Asg* Ja, inte vet väl jag vart det låg heller. hihi

Men håll med om att alla dessa stackars ekorrar och grävlingar och harar kan man väl flytta på. Här låg det till och med en hund en dag. usch, då spydde jag när jag flyttade den från vägen kan jag säga. Men jag lade den på sidan i gräset och ringde polisen i alla fall.

Audiatur et altera pars

KerstinP
0

Du e allt en duktig tjej Åsa.

Om de ligger mitt i vägen då är det inte lätt lisett.

Faxlin
0

Duktig vet jag inte om man kan säga, det var nog mer ett måste. Hade helst sluppit kan jag säga. Det var ingen vacker syn.

Audiatur et altera pars

Mickis
0

Alltid kul att se de vilda djuren "på riktigt". Häftigt beteende Hugin fick till där. ;)

Själv bor jag i Tyresö, en bit utanför sthlm.
När jag för några veckor sedan tittade ut genom mitt sovrummsfönster stod där en älgko med två älgkalvar! :O

Jag visste innan att de var stora, men inte att de var såå stooora!
Häftigt verkliiigen!

Stillsamt gick de ut genom vår grind och korsade vägen och gick in i den lilla skogsdungen. Dessa återkom sedan ett par tillfällen till vårt område och bl.a. vår tomt. Men nu har jag inte sett de på ett tag, och antar att någon ringt om händelsen, så att de är flyttade eller så.

Häftigt va det ialf! :)

Mvh Mickis

lisette
0

så länge man slipper älgarna framför bilen är de otroligt häftiga djur… :D

Faxlin
0

Ja, framför eller på bilen är det inte skojigt med älgar. Liiite för nära då liksom. hihi
Men vi hade en älg som fanns vid våran stuga när vi var barn han älskade musik. Var nog tur att ingen jägare kom på det. För åkte vi på grusvägen upp till stugan och slog igång bilsterion så kom han som ett huj ur skogen. Sedan sprang han bredvid bilen. Stängde vi av musiken stannade han. Men slog vi igång den kom han igen. hihi
Det är ett älgminne jag aldrig glömmer.

Audiatur et altera pars

lisette
0

hehe det var ju faktiskt lite häftigt det där måste jag säga… men som du skriver, tur ingen jägare kom på det… :D elller det kanske dom gjorde till slut för vad hände med  älgen?

Faxlin
0

#26: Vi sålde stugan så jag vet inte vad som hände. men han var en maffig bit sista sommaren vi var vid stugan i alla fall. Har aldrig efter detta sett en älg med så stora kronor som denna hade. Jag klarade aldrig av att räkna alla taggarna , så det måste ha varit många. ;-)

Audiatur et altera pars

lisette
0

*flinar* eller så kunde du inte räkna till 14??? ;)

lisette
0

kunde inte låta bli… *asgarv*

Faxlin
0

#28: *Asg* Aha, var det så det var? Ja, kanske har du rätt.
Hmm, hämnden är ljuv din retsticka, vänta du bara. hihi

Audiatur et altera pars