Uppmuntran tack!
Min underbara valp är just nu väldigt billig, han kissar inne och det går inte att förutse när det ska hända, finns inget mönster. Han hoppar och biter i händerna, han snor allt som går att äta och även sånt som inte går att äta. Han drar i kopplet och när han inte gör det äter han på det… Sen har han en favorit, att dra ner mina byxor genom att bita i baken.
suck, min lilla älskling. Såklart jobbar vi med alla problemen men kan nån komma med lite glada uppmuntrande ord om att det blir bättre sen…

Han är jättefin !!!!!!

ja gud ja, helt underbart söt… när han inte gör allt bus och jäkelskap vilket är ungefär 95 % av hans vakna tid=p men han är söt när han sover=)

Hur gammal är han?

han är fyra månader ungefär

OK…det var tidigt för sådant uppförande. Vad jag erfaret i alla fall.
Kan bara säga att du ska testa att vara väldigt lugn i de situationer det händer. Om du reagerar, blir irriterad, skäller på honom m.m. så förknippar ha det med att han får uppmärksamhet. Inte lätt, jag vet…
Du måste dock försöka bli av med detta beteende snarast för det är inte alls roligt när han är 8-9 månader och fortfarande håller på…det gör ont då.
Kanske kan du ta hjälp av någon erfaren i din omgivning? Går ni valpkurs?

valpkurs på g.. 5 januari.
att inte ge uppmärksamhet när han drar sönder mina kläder är svårt ja.. jag vill gärna ta dom ifrån honom=) skäller gör jag inte.. säger till har jag gjort, vill ju göra klart för honom att det inte är tillåtet på något sätt… men det är alltså bättre att tiga ihjäl beteendet?

Testa med att ignorera han helt genom att vända ryggen till och inte titta på han eller prata med han på nån minut då han har gjort något fel, ta bara av han det han har stulit och ignorera. Då dom inte får någon uppmärksamhet alls varken positiv eller negativ så blir det inte lika skoj och oftast så lär de sig efter ett tag att det inte alls var så skoj att tex sno mattes kläder
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#6 Bättre och bättre. Alla sätt är bra som får önskad effekt. 
Som t.ex få mattes uppmärksamhet för att hon vill ha sina byxor på… *ASG*
Nej, skämt åsido. Det kan fungera genom att ignorera hunden (vilket är svårt när man sitter fast i en hundkäft). Ofta är det just uppmärksamhet av någon anledning som den söker.
Läste din andra tråd också. Tror att dessa beteenden hänger ihop.
Han får uppmärksamhet när han snor mat. Traditionella frågan är om han är ordentligt avmaskad…men det antar jag att han är.
Tror du att du kan få hjälp av brukshundsklubben innan kursstart? Erfaren hjälp personligen kan vara guld värd.
Sedan har jag en fråga men jah törs knappt ställa den…men gör det ändå. Frågar INTE för att vara spydig eller tråkig… Kan det vara så att ni inte passar ihop? Är det rätt hund(sort) för dig?
Man ska inte tjata ut ordet Nej alltför mycket för då bllir dom liksom "immuna" mot det ordet och lyssnar inte alls.
Tindra försökte då äta upp mina kläder redan från 6 veckor när vi var och hälsade på hos uppfödaren. Hon stack första gången när hon var 9 veckor. Hon hatade att gå i koppel (det gjorde hennes mamma också) och hon blev inte rumsren förrän hon var 4-5 månader (vilket vi tyckte var helmysko, eftersom att dom stora hundarna har varit rumsrena nästan direkt). Men jag säger då det, det försvinner tack och lov! =)
Hon hade en väldigt "trevlig" (nu var jag ooootrooligt sarkastisk) vana; varje gång man satt och tittade tv så satte hon sig mitt på golvet alldeles framför tv'n och kissade/bajsade! Det kändes nästan som att hon gjorde det bara för att retas. =P

avmaskad är han.. men jag funderar på att göra det igen och ge lite mer mat än jag gör nu för att se om det helt enkelt är hunger som får honom att gå bärsärk…
att bli biten rör mig inte i ryggen, han tar inte i, har nästan inga tänder och jag är van vid illerbett så det går att ignorera även om han sitter fast i mig.
Att ignorera när han snor mat.. hur gör man? Ska jag låta honom käka upp maten eller bara ta bort den?
Blir nog svårt att hinna få hjälp av brukshundsklubben nu innan jul med tanke på helger och så, jag har tid i för sig men andra brukar ha mycket så här års=) Dock ska jag upp till ÅsaF över nyår då blir det nog lite träning.
Angående om vi passar ihop, jag kan ju inte vara helt hundra men det känns bra. Han söker sig till mig och när vi tränar har vi bra kontakt. Jag tror att det är jag som är skyldig till problemen i och med att jag inte vet vilken metod jag ska använda och därmed bli inkonsekvent…
Kankse inte ska ha hund alls

# 11.
Deppa inte ihop totalt nu.

Efter den här dagen är det lätt att göra det

Om han envisas med att sno mat hade jag (personligen) agerat som hundar gör sig emellan. jag hade bitit honom med handen och blivit arg så som en hund med högre rang skulle gjort.
Ingen äter innan ledaren.
Och där är nog ert problem…du är inte en självklar ledare för honom. Och det säger jag inte för att vara elak.

Finns det ingen som kan hjälpa dig?

ok, var ska jag bita honom med handen? nu har jag "naffsat" i nackskinnet och sagt nej bestämt….
i övrigt beter ha sig som jag är ledaren.. vad jag märker iaf…
nepp ingen som jag vet mer än ÅsaF då men henne ska jag int etill förrän vid nyår
#11 Jag menar inte att du aldrig ska säga nej till din valpling, när han tar mat ska du absolut reagera. 
Brukar du nån gång ge honom mat från bordet annars? Se till att han alltid får sin mat efter er om ni brukar äta vid ungefär samma tid. Lär honom att han ska till exempel ligga på sin bädd varje gång ni ska äta något och när han kliver upp så går du bara lugnt tillbaka med honom till bädden och säger åt honom att ligga där igen. Det kan ta väldigt lång tid och det kanske blir många vändor fram och tillbaka till bädden, men sen en dag så funkar det. Se också till att aldrig lämna framme mat när ni inte är i närheten. "tillfället gör tjuven" =)

#16 Och nyår känns långt bort nu antar jag…
Nej, jag ska inte vara taskig. Men när man själv inte är i valp/unghundssitsen så sitter man och ler många gånger när man läser om bekymren. "Been ther, done that…"

ligg är ett kommando som han inte kan än… tyvär.. han har ALDRIG fått något när jag äter..
det är svårt att inte ha maten till illrarna framme=p tillexempel deras kyckling, brukar lägga påsarna på diskbänken för att tina upp…

#16. Nafs i nacken hjälper inte. Det är så hundar/valpar busar/tränar med varandra.
Bit/markera hugg mot sidan/under halsen på honom, som om det är allvar. Inget fjant. (han ska alltså uppfatta det så..)
Du behöver inte ha en massa kraft i "bettet" men snabbt och få en reaktion hos hunden att han märker att du markerar.
Kan också vara en puff i sidan/skulderbladet. Bara det avbryter beteendet. Usch…så svårt att skriva om. Speciellt när man vet att det granskas. 
Hade varit lättare att träffas/visa.

när han hoppar brukar jag puffa ner honom… men ska satsa på att bita längre ner då…
hmm ja du är så välkommen att visa=)

Kom på en annan sak. Träna gärna in handrörelser till dina kommandon. Det förstärker och är bra senare när du inte behöver kommendera muntligt.
T.ex: Jag kan lägga något gott på benet och Ada får inte det innan jag säger "var så god".
Jag säger nej och håller upp en öppen handflata ( i början i alla fall) eller nu när hon är äldre och vi mer samspelta, bara ett finger. Behöver inte säga något alls, bara lägga godbiten mitt framför näsan, visa mitt pekfinger (tydligt och långsamt).
Hon sitter med stenkoll på mig.

#21. Du bor ju på fel på fel plats…
När du puttar ner honom, hur gör du då?

hmm vi har handrörelser=) både för vänta, sitt och varsågod.. och förutom kom hit är väl det ungefär det han kan=)

japp.. ligg ska vi nog lära lillgrabben också.. lättare att vänta liggande än sittande….
vi får hoppas på en bättre dag imorgon helt enkelt

Testa att bara visa din ilska med kroppen och ljud. Res dig upp, ha tyngdpunkten framåt och morra, visa gärna tänderna och stirra på honom. Behövs det kan du ta några steg mot honom och luta dig över honom, stela ben, hakan mot bröstet och blåsa upp dig. Titta på hur en arg hund beteer sig.
Här hemma går det långt innan en hund nafasr på en annan. De har MASSOR av signaler att ta till innan dess. Sen hänger det ju på hur signalkänslig hund man har. Vissa bryter ihop av att man bara har tyngdpunkten framåt och stirrar, andra kräver kanske mer.
Hoppar han, ignorera, biter han i händer och kläder, ställ dig upp, med ryggen mot och ignorera. Hjälper inte detta, visa missnöje. Fundera på om det verkar som att han tycker att han lyckats om han får uppmärksamhet. Verkar det så, så är det bara till att ignorera mera. Kanske skaffa kompostgaller så att du kan stänga in honom i en hage när han är som jobbigast och inte lyssnar.
Om att stjäla mat, tjaaa, det är en svår en. Stjäl han framför dina ögon, tala om att han gör fel. Fast enligt hundregler äger man en sak man har, går man från den är det fritt fram. Lämna helt enkelt aldrig något så att han når det. Lös det på något bra vis med illermaten, och lämna aldrig något på bord och bänkar. Försöker han sno mat ni äter, morra, visa tänder och nafsa mot honom, eller bit om han inte fattar en tydlig pik. Fast bit inte med händer, gör det med munnen!
Om mängden torrfoder. Rekommendationerna på säckarna är riktlinjer, man kan lika gärna minska eller öka med 50%. Känn på kroppen, är det lätt att känna revbenen är han lagom, känns de inte alls är han för tjock, känns det som gropar mellan dem kan han få mer.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Du kan juh alltid säga åt honom att sitta i bädden då. Eller att han sitter alldeles utanför köket, för då ser du juh honom och märker lättare om han är på väg därifrån.
Min åsikt är att dessa "låtsasbitningar" är onödiga..
Den tinande kycklingen kan du väl sätta lite högre upp, kanske i skafferiet eller på nåt hylla där han inte når? Har du illrarnas mat i deras skål/ar hela dagen eller äter dom upp det direkt? Jag tänkte, isåfall kanske du kan stå och vakta så att han inte tar deras mat (om den inte står framme hela dagen alltså)

#28 illrar äter dygnet runt.. fri tillgång altså.
Men det kan man lösa med att bygga en låda att ha maten i
Ojoj, jag har nästan glömt hur odrägliga hundvalpar kan vara. Är det någon tröst om jag säger att det går över?

ojoj.. usch.. jag gillar inte sånt här.. haha det finns så många olika teorier… jag har provat att ta tag i tja.. vad kan det heta.. under hakan kanske och glo honom ljupt i ögonen och "morra" nej.. det ger en liten effekt iaf…
illermaten står numera under soffan och på andra sidan en avspärrning som han försöker riva för att få komma åt maten
att inte lämna mat framme är jag van vid, ilrarna snor också men det är inte bara man han tar och försöker äta upp, svårt att gömma hela huset…
revbenen syns inte men känns, dock utan gropar så han är väl normal…

man ska inte se dem, men man ska känna dem, normalt sett. Sen finns det ju olika rasstandarder.
Har du testat att ha honom på fri tillgång med? jag menar om han äter sig mätt, så äter han ju bara om han blir hungrig… eller det kanske inte funkar med jakthundar? Våran schäfer har fri tillgång, och det funkar utmärkt… har ibland svärt att få honom att äta, men det går up o ner, beroende på motion/årstid och annat.
# 31 Ursäkta att jag siter här och småler. Men jag riktigt ser hur du har det!
Illermat under soffan, avspärrningar och en utsvulten (tror han) odräglig valp.

Jag har inte provat med fri tillgång men misstänker starkt att han kommer äta tills han spyr… får kanske prova.. under uppsikt.. "ser framför mig hur jag ställer fram fodertunnan"
#33 bara att skratta på.. nånstans är det ganska komiskt och det börjar bli lite lättare att se nu när han och husse gått och lagt sig=p
avspärrnignen är faktiskt till för illrarna.. dom har en vana att bajsa ner där det är avspärrat och det går inte att ställa någon låda där eftersom utrymmet bara består av dörrar.
om man frågar mojje själv så har han aaaldrig fått mat och inte heller uppmärksamhet och det är såå synd om honom

Tänk bara på att om en hungrig hund äter massor av torrfoder, så sväller det i magen när det börjar suga upp vätska där. Ge uppblött foder om du ska testa detta.
MVH Elin

ja uppblött får han
får väl fylla badkaret då och blöta upp det…
På tal om torrfoder gick dotterns schäfer (vad annars?) lös på torrfodret och åt av hjärtans lust.
Orolig dotter ringde veterinären och fick tipset att ge hunden massor av vätska. Vi såg framför oss en hund som svällde till det dubbla, men syftet var att få henne att spy. Mycket riktigt det fungerade! Bra att veta.

#37 någonstans där misstänker jag att vi hamnar med min lilla buse
Nemen titta.. där är den där röda hunden som ligger på tangentbordet
Söt va han iaf..
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Jag tror att han kommer "föräta" sig och må dåligt några timmar vilket är det som e vitsen.. att han inte ska tokäta efter att par gånger…. lassa fram mat bara… det skulle jag gjort.
Men det är ju inte alla hundar som klarar av det, men samtidigt skulle våran hund aldrig klara av tidsbestämda måltider. Han kan äta 2 skålar ena dan för att sen låta bli maten ett par dagar… Men han har samma humör, pendlar 2 kg och är pigg och frisk.

#39 ja han är det.. nu ligger han inte på tangentbordet, nu ligger han i sägnen med husse så nu behöver det inte hända märkliga saker
det låter lite brutalt att låta honom föräta sig….
#41 hehe.. vilken tur, hoppas de håller sig så på söndag då;P så du kan skriva ordentligt om butterflyes eller vad de var.

Jag tror faktiskt inte att en hund kan fatta att "om jag äter för mycket torrfoder sväller det i magen så jag mår illa och spyr en stund efter". De fattar det som händer just nu. är de hungriga så äter de, till det känns fullt och skönt i magen. Tror inte att de lär sig en läxa på annat vis än att det händer just då de äter.
Min dam tjuväter alltis torrfoder när hon hittar nån öppen säck på jobbet. Hon vet att hon inte får, alltså hetsöäter hon för att hinna få i sig så mycket som möjligt innan jag ser det och stoppar henne. Sen får hon dricka massor, börjar må illa, vill äta gräs (vilket hon får, eller hö om det är vinter) sen spyr hon, till det är slut. Bra tycker jag, för spyr hon inte blir hon dålig i magen och ska ut 4-5 gånger på natten sen. Hon är ju allaergisk mot de allra felsta torrfodersorter…
Vill man att det alltid ska finnas något att knapra på, ha en stor skål som alltid är full av luftpoppade, osaltade och o-feta opocorn. Dpå finns det alltid "mat" men det lägger sig inte som fett på kroppen.
Vill man att han ska få pyssla mer med maten, kör med berikning i matskålen.
MVH Elin

#41 han kommer att må illa och bli dåsig, men han lär sig att inte hetsäta, vilket ju är vad du vill uppnå eller hur?
Mår han dåligt, Ge honom riktigt med vatten. Men jag tror att det bästa är att låta honom äta.
I det "vilda" så äter de tills magen är sprängfylld och äter inte igen på ett par dar. Det ska vara så på den modellen, men visst det låter brutalt. Det tycker jag med.
Det är inte alla hundar som lär sig av sina hetsätningar. Min mamma och pappas dobber gjorde det några gånger, men han lärde sig inget av det. Dom enda som lärde sig något var mamma och pappa som flyttade på matsäcken. =D Dom förstår oftast inte, på grund av att dom lever i nuet och får dom inte ont i magen DIREKT när dom har ätit så associerar dom troligen inte maten med magontet..

#42 håller i sig att han ligger is ängen med husse? njae han måste nog ut och kissa innan söndag gissar jag=p
hetsätnign tror jag vi väntar med…
#46 Haha.. KAN vara bra om han får kissa jaa.. men ni kanske har kattlåda?

#47 oja många.. illrarna är lata så det står lådor överallt=)
#48 Jamen dåså:P bara lära honom kissa där ist;D

TS: har dagen varit bättre idag? 

Hmm min Kiara e 5 månader o hon e heller ej rumsren ännu ganska drygt då det blir stora pölar att trampa i hmm. Men gucci dröjde ett tag han med så det finns hopp;)