Svärföräldrar som lägger sig i
Hej allihopa!
Varning för långt meddelande..
Min sambo och jag fick för en vecka sen hem vår dvärgpudelvalp. Vi är helt inne i valpbubblan och är så genuint lyckliga. Vi har alltid haft hundar i min familj. Mina föräldrar som bor några minuter ifrån oss har själva en dvärgpudel som vi snor några gånger i veckan men kände att det äntligen var dags för oss att skaffa en egen.
Nu har vi äntligen vår hund som jag alltid har drömt om och alla i vår närhet är överlyckliga för vår skull, förutom…. mina svärföräldrar. De har ingen som helst erfarenhet av hund och har aldrig haft någon i deras närhet som har haft hund men ändå ska de lägga sig precis ALLTING vi gör som har med vår valp att göra. De tycker att det är konstigt att vår valp bits och tyckte att vi skulle "kolla upp det där med någon som har koll på hundar". De ifrågasätter hur länge vi är ute med honom, hur många gånger, varför vi ger honom just det fodret, de tycker att vi ska säga åt honom när han kissar inne osvosv.
Även om de hade haft hundvana hade jag inte velat ha oombedda tips från dem. Vi bestämmer själva hur vi väljer att göra med vår valp och självklart ser vi till att han har det bästa livet han kan få. Min sambo vet att jag är riktigt förbannad över det här. Jag har sagt att fortsätter det såhär så kommer jag säga ifrån men han ber mig att inte göra det då han är rädd att det ska bli dålig stämning mellan oss. Vi vill ha barn om några år och vågar inte ens tänka mig hur mycket de kommer lägga sig i då…
Vad hade ni gjort i min situation? Eller finns det någon här som varit med om liknande?
Tacksam för all input jag kan få för börjar redan bli galen på detta :)
Ge dem en bok om valpar och låt dem lära sig själva. När de läst boken kan ni diskutera deras tjat.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#1: Exakt vad jag tänkte. Det är bra om de lär sig av andra än er. Kanske de t.o.m. kan bli en tillgång så småningom om ni behöver hjälp med hunden.
#0: Jag känner din frustration. 😫
Håller med tidigare talare här i tråden. Erbjud dem en (uppdaterad!) bok, podcast, YouTube-klipp eller om tillfälle ges, att följa med på framtida valpkurs.
// Harley
Jag har ibland brukat använda följande standardfras till personer med stort kontrollbehov: "Ni få acceptera mina beslut oavsett ni vill eller inte."

det finns ju ett mellanläge mellan att hamna i bråk och att få ha sin integritet i behåll och det är ju sakliga argument för det förhållningssätt man har till hunduppfostran. Jag tänker att deras sätt att hantera er nya valp säkert har en grund i någonting, en oro eller liknande. När vi fick hem vår valp för en hemskt massa år sedan var mina föräldrar inte glada. de tyckte det var fel ras, fel tid, fel allt. mest av allt var det ju en KAMPHUND! vi hade dock båda tillräckligt på fötterna för att kunna argumentera emot deras farhågor, vi kunde berätta varför valet föll på staffe, vilket förhållningssätt till hunduppfostran vi hade och varför vi valde det sättet. lugnt och tydligt mötte vi alla deras rädslor och ifrågasättanden, och ganska snart släppte de hela grejen.
detsamma kommer gälla om ni skaffar barn, man får lugnt men bestämt förklara varför man förhåller sig på ett visst sätt. det mesta går att möta, så länge som det inte är och rör sig på gränsen till vad som är lagligt elelr etiskt. då kan man kosta på sig att vara mer bestämd. övrigt bemöts med fakta.
#0: Ge dom några kloka böcker om hundar och träning och säg nåt i stil med att "ni verkar väldigt intresserade och vill vara involverade i hundträning, vilket är jättebra. Men då behöver ni kanske läsa på själva om ni vill komma med råd och tips?"
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Annars har ni all rätt att säga ifrån om ni får nog: "Det är vår hund och vi gör det som blir bäst för oss, det är inte okej att ni hela tiden kommer med synpunkter"
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Säger som de flesta andra här. Ge dem en uppdaterad bok om träning , och be dem läsa den innan de lägger sig i eran uppfostran av valpen.