Hundar iFokus

Hundar

Läst 846 ggr
Sasha W
0

Färga sin hund

Hur ser ni på att färga hunden(inte hela men ex en tass eller svanstippen) med hundsaker färg för att förhindra bland annat stöld ?

Herveaux
4

#0: Nu känner jag mig som en dysterkorp här men vill idioter stjäla en hund så kommer knappast lite färg avskräcka. Då rakar de väl bara av pälsen, färgar över den eller lägger på ett bandage.

Hört skräckhistorier om hur hundtjuvar plockar ut chippen på stulna hundar så de inte ska gå att identifiera och är man villig att gå så långt så är inte en märkning med färg något större hinder.

Jag tror mer på att inte utsätta sin hund för situationer där den riskerar att bli stulen, tex aldrig lämna hunden utanför affären och liknande.

// Harley

• Redigerat 2021-09-05 22:52 av Herveaux
Karmatarerskanise
0

#0: lite färg i pälsen hindrar ingen från att stjäla ich det försvinner fort.

Håller med ovan. Det enda som fungerar är att se till att ingen får chansen att stjäla hunden.

MonicaLagerquist
4

Hur skulle lite färg förhindra stöld?

Stolt ägare till tre La permer

Sasha W
0

Hej! Har vart lite off på senaste

I USA är det vanligt att man använder hundsaker färg i syfte att förenkla identifiering av hunden.

Jag menar inte alls på att jag själv planerar något liknande utan sitter mest och leker med tanken så att säga :)

[Tismon]
0

Eh… Jag ser ingen vits i att färga sin hund men det finns folk som gör det. Har för mig någon brud i USA färgar sin hund rosa med rödbetor eller något. Skadar färgen inte hunden så skadar det ju inte. Som sagt så ser jag personligen inte någon poäng i att göra det. Each to their own?

Edit: läste nu att det inte handlade om hela hunden. Uhm det låter konstigt att färgmarkera djur på det viset. Har man fler djur så tycker jag att man känner dem tillräckligt mycket för att kunna se skillnad på vem som är vem. Precis som andra säger så har lite färg heller aldrig hindrat någon från att stjäla. Den enda användningen vore väl att färgmarkera olika valpar om man föder upp men jag tycker man borde lära sig att se skillnad på valparna 😋

Handlar det om att ens hund sprungit bort så tycker jag att man kan ge en beskrivning, ras och/eller bild på hunden. Visst, en färgklick på tassen utmärker den men vet man hur den ser ut så kan man identifiera den ändå?

• Redigerat 2021-09-29 00:12 av [Tismon]
Mitchika
1

Ur rent stöldsyfte verkar det tyvärr inte vara speciellt användbart. Om du färgar svanstippen eller en tass är det som tidigare nämnt bara att raka en del av svansen eller tassen så att färgen försvinner och sen ha en enkel förklaring till det.

En lite smartare tjuv kan välja att raka hela svansen samt en del av rumpan eller flera/alla tassar och skylla på att hunden ifråga hade någon form av medicinska problem eller skador och behövde rakas för att behandla det.

Jag skulle ärligt talat vara mer rädd för att färgade tassar eller svans skulle göra min hund ännu attraktivare för eventuella tjuvar eller klåfingriga personer med skakig moral. Alla har väl sett en Golden Retriever, men inte många har sett en med fyra rosa tassar eller med en grön svans. Nytt, unikt, flashigt, spännande, svårt att hålla fingrarna i styr…

När det gäller själva grejen att färga en hund så känner jag mest att så länge det inte är något som skadar hunden eller är något långdraget som hunden behöver genomlida och tycker är jobbigt så varför inte?

Jag såg en dog groomer i USA färga tassarna på sin egna hund och det såg ut att ta i stort sett bara några minuter extra och var som vanlig schamponering.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Maleficum
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6: Att färgning kan göra dem mer attraktiva kan jag hålla med om. När jag färga Fjant inför en Pride festival så var han extremt poppis och det var många som ville hälsa och fota honom.

Speciellt här i Sverige där det inte är så vanligt att färga så sticker det ju ut extra mycket.

Sen som tidigare sagt är det ju enkelt att bli av med också genom att raka pälsen (eller i Fjants fall tvätta eftersom jag använde mig av karamellfärg).

Kanske iof att det skulle funka för att tjuven inte skulle komma någon vart för att alla vill fram och prata och kolla på hunden ;)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

hemul
3

Jättefin bild! Inte trodde jag att karamellfärg skulle funka så bra!

Inte tror jag att hunden lider av det, men jag tror inte det förhindrar stöld heller. Skillnad om man ska gå i Pride-parad, då måste man ju passa in! 😀