Separationsångest (äldre hund)
Jag blev med sambo för 1 och ett halvt år sedan och fick en 10-årig jack russel-blandning på köpet. Han är i vanliga fall väldigt gullig men hans separationsångest är på en helt annan nivå. Han skäller, attackerar sina leksaker (eller våra skor i skohyllan) så att de går sönder och blir bara allmänt aggressiv. Det här gäller inte bara när vi går utan även när vi har gäster över som ska gå hem. Han behöver med andra ord inte vara helt ensam. Min sambo kan vara kvar men hunden får ändå utbrott när han ser mig gå. Det märkliga är att det pågår bara i någon minut och sen blir han lugn igen. Vi gullar inte med honom innan vi går utan vi försöker bara ta oss ut så fort som möjligt utan någon ögonkontakt eller så. Men det är dock svårt att inte ryta ifrån när han tar en sko från skohyllan och attackerar den.
Jag tror inte han har var så här förrän vi flyttade ihop. Men vad kan vi göra åt det här beteendet? Vi har försökt låsa in honom i vårt sovrum när vi ska ut men det verkar inte heller fungera. Om något så blir han bara förbannad så fort vi försöker få in honom där (och vi inte kommer med).
Jag tror definitivt inte att låsa in honom kommer lugna honom utan snarare bara göra honom mer frustrerad.
Han är en jack russell terrier och de kräver rejält med motion och stimulering. Det kommer givetvis ta ett tag för honom att landa och bli van med dig. Försök förhindra beteendet. När ni vet att han kommer bli triggad - situationer när gäster går hem osv. Distrahera honom med annat. Ge honom en aktiveringsleksak, fyll en kong med något osv.
Gör ni något annat med honom typ spårna? Agility kan säkert vara jätteroligt för jrt då de är grythundar och kommer antagligen gilla gå igenom tunnlar.
- Redigerat 2021-08-25 15:42 av [Tismon]
#1: tack för svar!
Kände också att låsa in honom inte fungerade men vi läste någonstans att vi bör minimera deras yta för 'rörlighet' är något man förtjänar typ.
I alla fall, det här har ju pågått i 1 och ett halvt år nu så det är ju klart frustrerande att ingen förändring sker. Vi har dock inte testat någon kong men jag ska testa köpa en sån!
Vi går naturligtvis ut med honom några gånger per dag. Men även där har vi ett annat problem. Han vill inte gå ut om inte båda vi är med. Ska min sambo ut med honom och jag är kvar hemma så måste han tekniskt sätt dra ut hunden. Är bara jag hemma och ska ut med hunden så gömmer han sig under sängen så fort han hör kopplet och vägrar gå ut (går inte ens att locka ut honom med godis). Men ifall vi har lyckats ta oss ut så vill han heller inte gå en längre promenad (max 50m från huset). Han är även väldigt strikt med vart han vill gå och lägger sig ner om man försöker gå åt ett annat håll. Vid flera tillfällen har jag varit tvungen att bära honom en bit längre bort så han åtminstone får röra på sig när vi går hem (för det gör han gärna).
Vill tillägga att ibland har vi åkt bil till en annan plats och där har det inte varit några problem med att promenera men vi har ju inte alltid möjlighet att åka iväg någonstans varje gång han ska ut.
Jag hade gärna velat testa agility med honom men han går heller inte ihop med andra hundar (han blev attackerad 2 gånger som liten). Så en agilitybana där vi kan vara ensamma hade föredragits men jag är en sån novis så jag vet inte ens vart jag skulle börja.
Vad konstigt att du läst det! Jag har nog aldrig hört om att stänga in hundar ska vara bra, såvida de inte känner sig tryggare av det.
Jag vet inte hans bakgrund men det låter som att han är jätteosäker och behöver er båda för att känna trygghet. Kanske kan du bygga upp hans självförtroende? Utsätt honom bara för situationer du vet att han kan klara och på så sätt kan han lära sig bli mer självsäker. Det blir inte bättre att han har blivit biten av andra hundar.
Promenader ensamma klarar inte av att ge utlopp för alla hans behov. När promenaderna dessutom är skrämmande så blir det inte bättre.
Börja med att bygga ett band. Se vad han går igång på. Är han matmotiverad? Eller är lek en bättre belöning. När han tvärvägrar göra något, försök sätta dig i hans sits. Varför vill han inte göra så? Vad kan jag göra för att få honom att vilja det? Är saker inte belönande så finns det ingen anledning för någon att göra något, när det dessutom kommer en bestraffning (i ert fall, bestraffningen är att vara ensam) så blir man ännu mindre motiverad till att göra saker.
Tvinga honom inte ut på promenader, det kommer bara göra honom mindre villig att gå. Kan du försöka bygga en trygghet i er trädgård och rasta honom där först? Sedan bygger gör du sidogatan trygg och rolig. Massvis med belöning och lek. Sedan gatan efter det, expandera långsamt. Gör han utfall mot andra hundar? Kan de vara en del av anledningen till varför han behöver er båda för att känna sig trygg på promenader?
Nosework brukar rekommenderas för hundar att bygga upp självkänslan. Det blir känslan av att känna att ”Ja, titta här, detta kan jag!” När de hittar det du gömt.
Är separationsångesten så grov att ni inte kan vara i olika rum? Ensamhetsträna. Skaffa komposthallen och rör er mellan rummen så han långsamt vänjer sig att det är inte farligt att vara utan er. Nästa steg blir att träna med stängda dörrar. Så fort han visar ångest så går man tillbaka ett steg i träningen, det betyder att man gått för snabbt fram.
Jag tror att överskottsenegin bidrar till ängslighet och oro. Försök också ge honom uppgifter där han måste klura ut saker på egen hand så blir han trött i huvudet.
https://www.hundheltenkelt.se/2019/07/15/sjalvfortroende-for-hundar/
Står om självförtroende
Du kan köpa egna grejor och sätta upp en agilitybana i trädgården!
Jag har läst åtskilliga gånger om att begränsa hundens utrymme ("stänga in", om man så vill). Men inte för att att komma ut skulle vara någon slags belöning, utan tanken är att hunden ska känna sig tryggare i ett utrymme den kan överblicka. Plus att ljud utifrån dämpas o.s.v.
Inget jag tycker varken bu eller bä om, aldrig provat, men jag vet folk som gör så. Men ska man göra det ska man kanske öva lite under lugna förhållanden och inte när hunden redan är uppstissad.
- Redigerat 2021-08-26 17:02 av hemul
#0: Blev hunden instängd när den var ensam även innan du kom in i bilden, eller är det en ny grej som provades sedan du kom in i bilden?