Vilken ras?
Har fastnat i att jag inte vet vilken ras vi ska ha. Viär en familj med tre barn, boendes i radhus nära naturen.
Vill ha en hund som jag kan träna någon form av hundsport med (har tittat åt agility, nån form av sök eller lydnad, men eftersom jag inte haft hund själv tidigare så tänkte jag testa mig fram med diverse kurser för att hitta nåt jag gillar). Hunden kommer inte ha så mycket ensamtid. Den bör fungera ok med katt och barn. Vi rör oss en del i skog och mark och skulle gilla att ha en hund som gärna hänger med och springer några dagar i veckan när den är vuxen (ca 5-10km per runda).
Övriga önskemål:
- större än Chihuahua men inte större än labrador.
- ej brachycephal
- inte en ras som har lätt till skall.
- gärna en ras som går att ha lös på tomten (fattar att det delvis är en träningsfråga) utan att dra iväg efter allt vilt den ser. IVi har staket runt tomten, men tomten angränsar mot skogen.
- lite pälsvård är ok men helst inte massor dagligen.
Golden låter som en passande ras
Springer Spaniel kanske?
Pudlar är grymt roliga hundar. Min erfarenhet är att de är positiva och okomplicerade. En del individer kan tycka om sin egen röst men det är mer en träningssak än något rasbundet skulle jag säga. Håller man pälsen kortklippt i sportfrisyr är den inte så krävande som man kan tro.
// Harley