"Tålig" sällskapshund
Hej!
Söker följande i en hund:
- Sällskapshund (utan bruks i sig) för barnfamilj (yngsta 6 år)
- Av/på knapp inne/ute
- Pälstyp oviktig
- "Friluftshund" - klarar att hänga med på vandringar, längdskidåkning etc
- Storlek gärna omkring 40-50 cm i manken
- Går (med träning) att ha lös, helst inte så mkt jakt i sig
- Tål snö/kyla ok, bor där det en stor del av året är snö ute…
Många krav och såklart svårt att hitta prick rätt, men man kan ju försöka komma så nära som möjligt… (Har kikat på skk grupp 9, men det säger ju inte allt och många där rätt så små.)
STORT tack för hjälp! 🙂
Det är lite knepigt att hitta rena sällskapshundar i den storleken, många har arbetsbakgrund av något slag.
Men kanske någon större spets, till exempel keeshond eller finsk lapphund? De vill dock helst vara mer än bara sällskap, men om ni kan tänka er lägga lite tid för träning och aktivering tror jag det kan passa bra.
Engelsk springerspaniel, mellanpudel
- Redigerat 2021-08-19 19:43 av Vixxen
Skulle säga Eurasier 😊
Spetsarna eller någon av spanielraserna. Arbetsvilliga och tåliga, lättsamma att ha i familjen. Dock kan de flesta spetsarna vara ganska skälliga.
#1: Stort tack för tips!! Absolut kan vi tänka oss aktivering och träning. Vill gärna ha en pigg och framåt hund. Har bara hellre en ras som jag vet inte mår dåligt om livet med fyra barn kommer emellan… Det är min oro, man vill ju ha en hund som man kan göra lycklig. Har kikat lite på just finsk lapphund innan men läst lite olika om hur pass mkt de behöver i aktivering för att hållas lyckliga och vet inte om jag "vågar" satsa på en. Keeshond ska jag läsa på lite mer om, kul!! Återigen, tack!!
#2: Mellanpudeln ligger som en favorit, mest orolig över kylan i det fallet… Engelsk springerspaniel ska jag läsa på lite om, spännande. Trodde spontant att de behövde en hel del aktivering!? Stort tack för dina tips!!
#3: Trodde de var rätt så stora!? Har du erfarenhet av rasen, absolut nyfiken på en :0) Stort tack för tips!!
#4: Tack för tips, vad snällt :0) Måste läsa på lite om spetsar och spaniels känner jag. Har fått lite prestationsångest innan när jag läst om spaniels… Vet ju hur livet med barn kan bli och vill inte få en olycklig hund de dagar som tiden blir mer knapp.
#8 Min förra daghund var en cocker spaniel, och hans bästa sida var att han kunde ta det lugnt lika gärna som göra något lite mer ansträngande. De flesta hundar klarar av en eller några dagar med mindre aktivering (ev ej bruksraser, de känner jag inte till själv) om man har mycket en vecka. Man får träna det också så att hunden vet om att det kommer såna dagar också och inte alltid väntar sig enorm fysisk och menatl träning varje dag.
#9: Tack för input! Värdefullt, det ska jag ta med mig. Övning ger färdighet ☺️ Vad var det för cocker spaniel!? Amerikans, engelsk!? Visst finns det olika!?
#10 Ja, det finns olika cockers. Min daghund var en engelsk cocker spaniel av utställningsinriktning (även om han bara är sällskapshund). Det finns även jaktlinjer, som är lite mer krävande och i alla fall jag upplever som lite hyperaktiva. Amerikans cocker spaniel har jag ingen erfarenhet av alls.
Min daghund är numera familjehund i en familj med mamma, pappa och en 2,5-åring, och sen dagen den lilla föddes har hunden varit som en fantastisk storebror.
Om jag har förstått saken rätt så har/hade ni labbe och storpudel?
Vilka av deras egenskaper vill ni ha i nästa hund och vilka är inte önskvärda? Lite lättare att tipsa om man har något att utgå från. 👍🙂
För övrigt så tänker jag att det är rätt mycket aktivering att vara "sällskapshund" i en fyrbarnsfamilj, förutsatt att hunden får hänga med när familjen gör olika aktiviteter. Inte tillräckligt för en utpräglad bruks/arbetshund men för en "lagomhund". Det är dessutom relativt lätt att lägga in lite aktivering i vardagen.
Leta efter lillhusse som gömt sig i skogen, träna lite parkour med lillmatte, köra diverse stadge- och lydnadsgrejer med matte…
Vad gäller springer spaniel så är welshen mer clownig än den engelska, lite valpigare liksom.
Den engelska är precis som cocker delad på olika linjer, jakt respektive sällskap/utställning. Jaktvarianten är just en jakthund med outsinlig energi men de som är showavlade är visserligen aktiva hundar men inte orimligt. Absolut värda att kika på!
Jämfört med en typisk spets som tex finsk lapphund och keeshond så är de mjukare och mer samarbetsvilliga - och definitivt mindre skälliga!
Eurasier är en trevlig sällskapshund som faktiskt inte är särskilt skällig. Däremot kan de vara lite osäkra med den sociala biten så det är viktigt att kolla hur föräldrarna och övriga släkten är, i synnerhet i en barnfamilj.
Spetspäls är för övrigt helt suverän vad gäller funktionen. Lättskött, lättstädad och klarar alla typer av svenskt väder. Blir hunden smutsig så trillar skiten av när den torkat.
Polarspetsarna är kanske lite väl pälsade men de nordiska och europeiska funkar fint.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Isländsk fårhund kan också vara nåt att titta på!
#13: Den ska jag läsa om! Tack för tips ☺️
#11: Härligt att höra om din draghund. Tack för ditt svar och input om rasen ☺️ Ska läsa på lite mer om spaniels!
#12: Tack snälla för ditt svar!! Vi har en labrador, en mjuk och lyhörd. Har haft en storpudel, men inte längre. Vi önskar en hund som är lite nättare än en labbe (men INTE pluttig) och skulle den ha lite mindre jakt i sig så gör det inget. Vill att den ska ha förutsättningar att trivas i barnfamilj, men behöver inte vara fullt så översocial som en labbe (även om det är ok det med). Skulle kunna tänka oss en labbe till, men kan vi hitta en nättare ras så vore det önskvärt. Så sant det du säger om aktiveringen det innebär för en hund att leva i familj med många barn, och vi tränar vår labbe i bla NW, lite spår och apportering men bara på ”leknivå”. Så det blir en viss aktivering. Spännande med den ”engelska show spanieln”, ska kolla upp den lite mer - tack ☺️ Spetspälsen låter ju strålande, men inte hittat en spets än som känns helt rätt mentalt. Ska läsa på lite mer. Snällt av dig att hjälpa till 🙏🏼 uppskattat!!