Ot Bortsprungna katter
Jag häpnar var gång jag ser någon efterlysa sin utekatt och uttrycka oro över att någon har tagit katten, när dom bor centralt i städer med mycket och tung trafik.
Trafik är vanligaste dödsorsaken för utekatter. Borde inte det vara största oron?
Ibland skriver ägaren att många tror att den är bortsprungen och efterlyser ägaren. Det har alltså skett flertalet gånger. Ändå släpper man ut den och uttrycker oro över att någon kanske tagit in den. Det är en risk ja om en katt springer vid trafik ensam. En del förstår faran och vill hjälpa katten.
Om man nu verkligen skulle vara orolig släpper man väl ändå inte ut en katt på det viset?
#0: Håller med!
Katter skall inte vara ute om man bor i stan eller andra tätbebyggda områden. Skall man ha en utekatt, så tycker jag man skall bo på landet eller i skogen, men det är vad jag tycker.

#2 Håller med dig till 110 %
Stolt ägare till tre La permer
#2: Håller med dig! Och det inte bara för katternas skull (att slippa bli överkörda), har såna problem med katter som kommer in på tomten och försöker komma åt mina fåglar och även skrämmer slag på kaninerna. Inte så skoj heller att få in katter i huset eller att de ligger i utemöblerna när man är allergisk :(
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#4: Vi har samma problem här. Vi bor på bottenplan och katterna tar sig in på min uteplats och pinkar överallt. Hundarna blir snortokiga och jättestressade när de känner lukten.
Katterna hoppar in till yngsta sonen som har fönster mot baksidan, och både maken ena sonen och ena dottern är jätteallergiska mot katt.
Där jag bodde förut i hyreslägenhet med tre våningar bodde en katt överst som ofta var ute på dagarna. Det i sig störde inte, men man kunde inte gå in i trapphuset när han låg utanför utan att han smet in. Ägaren var ju inte där alltid och släppa in katten i lägenheten. Man kunde inte lämna honom i trapp-huset.
De gånger man inte lyckades jaga ut honom pissade och sket han i trapphuset. Ute-katt rekommenderas verkligen inte om man bor på det viset.
#6: Många bostadsområden har ett förbud mot utekatter. Styrelsen här fick in en motion om att det skulle förbjudas med utekatter här, men det gick inte genom. Nu är det visst uppe i styrelsen igen.
#7: Det hjälper inte.. Vi har förbud mot utekatt i min bostadsrättsförening men grannen har fortfarande utekatt 🤷🏼♀️
Vet inte hur många gånger jag vaknat för att hunden har reagerat på att katten går igenom trädgården, och dunsar på regnvatten tunnan som mellanlandning över staketet mellan min och grannens bakgård
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#7 Det sägs att man inte får ha utekatt eller hundar lösa här heller, men det efterlevs inte något av det. Ringer man bostadsbolaget säger de bara att de har sagt till djurägaren redan typ. Ev hålls katten inne nån vecka, sen är den ute igen. Så börjar cirkeln om.
Det är så tråkigt att folk inte kan tänka på att det finns andra som bor på samma ställe, som kanske inte gillar katter, eller är väldigt allergiska.
Det har hänt att folk har skjutit med grovsalt efter katterna, och det tycker jag är helt fel, men folk blir trötta på att katterna bajsar i sandlådan och pinkar upp efter husväggarna och det luktar ju s*tan av hankatterna.
Nu har inte jag katter pga allergier, men om jag hade haft det, så skulle jag inte ha haft dem ute, gående vind för våg. Det skulle jag inte ha vågat här jag bor nu.