Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 512 ggr
Sunshineshk
0

Första egna hund!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej!
Har bestämt mig att om ca 2 år ska jag skaffa mig min första helt egna hund, varför just två år? Jo för jag vill hålla allt förberett å ha sparat upp till att jag har en stabil ekonomi i början av första valp åren å ska ha allt väl planerat med kostnader för t,ex vaccination, ev. kastrering, chip, hund dagis/vakt om behövs osv osv!!

Är inne på att skaffa mig en renrasig hund men asså för rätt ras, pris å ”uppfödare” så skulle jag kunna välja en blandras hund☺️
Vilka mellanstora till stora raser rekommenderar ni att kunna ha i lägenhet?

Är uppvuxen med Amstaff, Pitbull, Dobermann å är van med att ha Chihuahua, små blandisar å leonberger runt om mig.

Älskar rasen Amstaff men är svårt att skaffa en ny då jag inte vill känna att jag försöker ”replacea” min bortgångna sötnöt som var en Amstaff😔funderar ju på om kanske Rottweiler eller Golden retriever skulle passa in till mig, jättefina å trevliga raser. Gillar mest bruksraser och vet att Rottweiler å Golden är egentligen mycket olika i temperamentet, ev. höftfel osv samt storlek(beror på vilken linje av Rottis man väljer självklart!)

Vill höra era åsikter men INGET negativt! BFU på min älskade Amstaff som man saknar så❤️

Meow:3

Sunshineshk
0

Kan tillägga att jag ej vill ha Terrier/jakthund då jag äger två kaniner å två kissar:)

Herveaux
4

#0: Vad vill du göra med hunden? Vad kan du erbjuda för aktivering i mängd och tid? Vilka egenskaper söker du och vilka vill du helst inte ha förutom jakt? Hur mycket pälsvård kan du tänka dig?

// Harley

Sunshineshk
0

#2: jag vill kunna gå på brukshundsklubb ibland när den tiden finns. Långa promenader i skog å på stan(bor i stan men inte jättestor dock) kunna gå på utställning eller bara ta det chill i soffan/sängen framför tv alltså både utställningsmaterial, ”familjehund” å kunna ta långa promenader^^
Har en Rottweiler som familjehund även fast han har stamtavla då han ej är lämplig att ta på utställning pga fel i huvudet(tyvärr)

Vill ha en lugn men ändå aktiv hund som inte kräver allt för mycket pälsvård å skulle trivas att vara ensam ett par timmar ihop med katter utan att riva ner allt som finns(🤣)
Jag vill inte ha en hund som är under ca 35-40cm i manken, hängöron, för långhårig eller för korthårig absolut inte nakenhund:)

Sunshineshk
0

#2: tid tänker jag, efter jobb så tänker jag 1h i skog eller stad. Innan jobb tänker jag mig en snabbis ut för att låta den göra sina behov samt lite mys. På helger efter jobb så blir det en tur till en hundgård/brukshundsklubb å leka av sig:) som valp så kommer jag att se till att denne får en hundvakt i några timmar under dagen så den får gå ut å röra på sig, göra sina behov å leka av sig med både en annan människa å inte bara mig å mina två katter

Mitchika
2

Jättebra att du planerar väl i förväg, vill spara ihop pengar och vara så förberedd som möjligt. Tumme upp för det! 😀

När det kommer till raser och lägenhet så är min erfarenhet att storleken har ingen betydelse när det kommer till lägenhetsboende. Inne ska man äta, vila och ta det lugnt. Aktivitet och aktivering sker utomhus. Lär man in hunden det och har förutsättningarna att spendera några timmar utomhus med hunden varje dag brukar det fungera utmärkt!

Det brukar vara mer på individnivå som det avgör om en hund fungerar i lägenhet eller inte. Vissa gör det alldeles utmärkt och anpassa om sig till det livet, medan andra inte klarar av det över huvud taget och mår jättedåligt av det av olika skäl. Valpar som växer upp i lägenhet brukar generellt klara av det livet bra, men det finns aldrig några garantier.

Med tanke på att du inte beskriver någon form av aktivering i inlägg #3 och #4 förutom promenader och lek så rekommenderar jag någon sällskapsras i rasgrupp 9, men även dessa kräver någon typ av mental aktivering och arbete för att må riktigt bra. Alternativt en vuxen omplacering av en ras du gillar som inte visar något intresse av att arbeta och trivs med ett simpelt familjeliv med enbart långa promenader och lek.

Sen så skriver du att du inte vill ha en ras med hängöron, men både Rottweiler och Golden Retriever som du tittar på har hängöron? Även Dobermann och Amstaff i Sverige har det, såvida du inte planerar att importera från ett land där dom kuperar öronen på sina valpar.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Sunshineshk
0

#5: tänkte på Cockerspaniel hängöron🙈de öronen som lägger sig slätt mot huvudet, min Amstaff hade mer böjda men inte hängöron dock. Rottweiler, Dobermann å Golden vet jag har hängöron men inte sånna som lägger sig platt såsom Cockerspaniel gör☺️

Okej! Ska titta i rasgrupp 9 å ska helst inte gå ute efter utseende men enbart höjden(mellanstor+)🙈

Sunshineshk
0

#6: tycker Chihuahua ändå är en fin å passande ras även fast de är så små. Blir nog en sån då den verkar mest gå in på det jag gillar på utseende å egenskaper:) känner en jättesnäll å trevlig liten Chihuahua hane som är t.o.m trevligare än min Rottweiler🙈

Mitchika
1

#6: Det är samma namn för alla typer av hängande öron, så det kan vara bra att förtydliga hur du menar så att det inte blir missförstånd och du får inkorrekta rekommendationer. 😀

Man ska aldrig gå enbart efter utseendet. En ras och individ som passar ens livsstil och levnadssätt är så mycket mer värdefullt, för då minskar risken att få en hund med olika problembeteenden som ofta kan uppstå om en hund har behov och begär som inte tillfredsställs i ens vardag.

Jag håller med dig, jag tror att en Chihuahua skulle kunna passa dig och din livsstil alldeles utmärkt. 😀

Var noga med uppfödare bara och se till att välja en som avlar på pigga, nyfikna, friska och framåt hundar. Jag vet att det finns problem med nervositet och rädslor i rasen, men det finns uppfödare som försöker avla bort det också. 😀

Sunshineshk
0

#8: yes! Okej tack så mycket😊
När jag var yngre å ville skaffa min allra första hund så gick jag enbart efter utseende vilket blir ju fel i sig:/
Jag får hoppas jag hittar en bra å seriös uppfödare annars så får jag gå efter en omplacering som ägaren ej kan ha kvar☺️

Mitchika
1

#9: Jag var precis likadan när jag var yngre. Jag var övertygad om att Siberian Husky var rasen för mig och vad min första hund skulle bli. Sen när min familj tyckte det var läge att skaffa hund (låta mig skaffa hund) så läste jag på om rasen och då föll tyvärr den bort i stort sett omedelbart för jag kunde inte få en rastypisk Siberian Husky att funka bra ihop med vårt liv. Vi skulle alla bli olyckliga.

Så jag gick igenom alla mina drömraser en efter en tills jag bara hade en kvar som verkade helt rätt för oss och det blev Golden Retriever. Den bästa hunden vi någonsin kunnat få, så för oss vart det en riktig solskenshistoria. 😀

Sunshineshk
0

#10: åå förstår dig helt! Men blir nog en Chihuahua helst med stamtavla så jag vet att den är seriöst avlad☺️

Karmatarerskanise
2

#11: tyvärr garanterar stamtavla inte att det är seriöst. Men du har god tid på dig att leta efter bra uppfödare.