Fodervärd
Finns det någon som har en liten ras som vill ha en fodervärd? Jag själv är inte intresserad av valpar efter hunden men har tyvärr inte råd att köpa en så då är den möjligheten super!Helst i dalarna el. i närheten…Kramar
Det lättaste är att kontakta rasklubbarna för de raser man är intresserad av och anmäla att man är intresserad av att bli fodervärd!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
varför inte börja leta efer en ras du är intresserad av och sedan börja spara pengar till inköp? jag rekommenderar inte att vara fodervärd då ägaren kan hämta hem valpen precis när som helst även om du har ett avtal…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#2 Det stämmer inte riktigt. Men jag håller med dig om att det är mkt tråk med att vara fodervärd, jag kommer aldrig att bli det igen..
nej då ska man nog känna sin uppfödare ordentligt…min uppfödare vägrar lämna ut hundar på foder för att det kan bli så fel då……

varför är det tråkigt att vara fodervärd Eros? :O
Jag vet en person som är fodervärd och som har jättestora problem på grund av att uppfödaren inte är så trevlig med varken hunden eller fodervärden. Uppfödaren hade bestämt sig för att para hunden och troligen så tog hon den vid fel tid på löpet för den ville inte para sig. Då tvingade uppfödaren den genom att hålla fast den fast den till och med skrek. Sen så sköter inte uppfödaren pälsen på den väldigt pälsrika hunden när den är hos henne (den har fått valpar nu). Hunden trivs heller inte hos uppfödaren och denne har hunden instängd i ett rum och den får inte umgås med dom andra hundarna.. Sen blev det tydligen nåt bråk om nånting och då hotade uppfödaren med att hålla kvar hunden hos sig i två veckor till + att fodervärden inte skulle få köpa en av hundens valpar som dom hade kommit överens om tidigare. Men detta är juh förstås säkert inte så vanligt, utan ett skräckexempel. Men det händer..
precis tindra…det är ju inte alltid det är så hemskt…så jag tror att det finns lika många dumma fodervärdar som uppfödare…och det där är ju en sjuk uppfödare i mina ögon hon ska ju inte ha hund ju
#3 jag var fodervärd åt min skogkatt mot en kull… uppfödaren började tjafsa om massa olika saker o hotade med att hämta henne, trots att jag hade ett bevittnat avtal…. vid kontakt med sverak om hur reglerna var så kan den som står som ägare hämta hem "sitt" djur när som helst… fodervärden kan klaga till konsumentverket men trots avtal vinner nästan alltid ägaren/uppfödaren pga att den står som ägare…
för mig löste det sig till slut men jag var livrädd att min misse skulle bli hämtad…
/Ingalill

men va innebär det att vara fodervärd!!! :)
det innebär att man antingen får sin hund/katt gratis mot ett visst antal kullar eller att man får köpa den billigare mot någon kull (halvfoder)
kan vara bra för en del som absolut vill ha hund/katt men inte har råd med inköpet men det kan även bli massa strul även om man som jag var fodervärd åt en kompis…
/Ingalill

Aha..så det betyder, att om jag hade en hund, så skulle du fått den gratis, men jag skulle få visst antal kullar+
#8 Okej, ja jag vet ju inte hur avtalen för katter ser ut :) Men i mitt avtal står inget sånt så om något skulle hända får man väl dra in SKK. Men jag kan tänka mig att det kan bli mycket krångel och att det inte behöver bli "rätt".
Jag säger som Lena, skulle jag någonsin bli fodervärd igen skulle det bli om uppfödaren var någon som jag verkligen litade på t.ex. nära vän eller släkting. Men det vette sjutton om jag skulle vilja ändå.

Jag har goda erfarenheter av att vara fodervärd. Våran Tax bodde sina första fyra år i livet hos sin uppfödare. Hon ställde ut och meriterade honom. Sen ville hon ha möjlighet att använda honom i avel men han mådde bättre av att få bo i familj.
Han levde hos oss till han blev elva. uppfödaren parade med honom 2-3 gånger. Hon var hela tiden jättetrevlig och reko att ha att göra med. Alltid tillgänglig per telefon eller mail, och vi hjälptes åt praktiskt med hämtning/lämning vid parning o dyl.

#6 Tvångsparningar är olagligt och kan ge upp till fängelsestraff. Jag tycker att din bekant ska anmäla uppfödaren!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#14 Jo, jag vet. Men jag tror inte att hon vågar p.g.a. att hon är rädd att mista hunden + valpen isåfall. Jag läste i uppfödarboken från skk att tvångsparning = våldtäckt. Jag tycker det är hemskt vad vissa uppfödare gör för att få sina valpkullar..