Får ångest och oro över min hund
Hej! Jag är en tjej som är 18 år och min familj har en bichon havanais hane på 2,5 år som är väldigt rädd av sig. Han skäller på alla som försöker hälsa på honom, på främmande hundar och katter och är allmänt väldigt rädd. När han väl lärt känna någon så är han världens snällaste och lojalaste hund och han har lärt känna många människo- och hundvänner under åren. Problemen blir bättre och bättre. Med människor tar det kanske några timmar innan han tåls att bli klappad, men är fortfarande lite skeptiskt till det. Hundar kan också gå bra efter ett litet tag. Ute på promenad så är det främst hundar som är problem, men det har blivit såå mycket bättre med kontaktträning.
Det kanske inte låter som jätteproblem men problemet för mig är att jag får ångest så fort inte jag är hemma och har kontroll över honom. Det var främst jag i familjen som ville ha hund och vi är förstahundsägare och det är inte den lättaste hunden att äga som första hund.. jag känner att det är mitt fel att vi fick en problemhund och vill vara till lags hela tiden så han inte blir några problem. För när jag är med honom så är det oftast inte problem men jag vet att när andra i familjen ska gå ut med honom så är han mycket värre eftersom de inte lagt någon fokus vid träning som jag har. Det känns som det är min hund men det är det ju inte.. nu i sommar har jag haft sommarjobb och knappt varit med familjen vilket varit jättejobbigt då jag hela tiden oroat mig över honom. Detsamma gäller om vi i familjen skulle behöva åka i iväg på semester, ingen skulle kunna ta hand om honom och jag får ångest av bara tanken på att behöva lämna bort honom vilket gjort att jag helst inte vill resa..
Jag är ung och känner ofta att jag har fått ta på mig alldeles för stort ansvar eftersom det känns som om de är min hund. Jag vill ju kunna leva ett ungdomsliv utan att behöva oroa mig för hunden hela tiden. Tänker ofta att jag är avundsjuk på mina kompisar som bara kan sticka iväg utan att få dåligt samvete och ångest..
Men älskar ju honom så mycket och hela familjen gör också det. Önska bara att han varit en ”vanlig” hund utan sina rädslor och problem. Ibland tänker jag också att mitt liv hade varit enklare och roligare utan honom och massa krav och ångest. Men känns så hemskt att tänka så.. Vet inte vad jag ska ta mig till… har någon här någon likande erfarenhet? Tar gärna emot tankar.
//Blomman
Ta hjälp av en instruktör ich träna bort rädslan.
…och träna resterande familjemedlemmar i samma veva så de förstår hunden och vet hur de ska agera.
// Harley
Japp, sådär känns det att vara förälder, konstant ångest!😅
Nej, men om hela familjen varit med på att skaffa hund så är det inte endast ditt ansvar. Spelar ingen roll om du ville ha hund mer eller mindre än övriga familjemedlemmar. Hunden har antagligen ett mycket gott hundliv men är lite osäker av sig till personligheten. Jag tänker att det är bra om övriga familjemedlemmar går så många promenader som möjligt/umgås ensamma med hunden och testar träna den så som du gjort. Detta för att de ska kunna stödja och behärska hunden bättre och ta sin del av ansvaret. Dels även för att du ska kunna slappna av och lita på att hunden blir omskött som du vill (men inte nödvändigtvis just på ditt sätt). Sätt lite press på övriga familjen. Sedan om du är bortrest eller på jobb så är det ingen ide att sitta och må dåligt över hunden. Du kan ändå inte göra något åt saken just då och du går miste om andra saker som pågår i ditt liv. Jag älskar att höra hur mycket du bryr dig om hunden, men precis som med sina barn så behöver även föräldrar egentid.
Har du diskuterat detta med dina föräldrar eller syskon?
Du funderar också om ditt liv vore enklare och roligare utan hunden. Det tror jag inte… För om du jättegärna ville skaffa hund och ni inte hade skaffat en, så skulle du antagligen bara sitta och tänka att du vill ha en hund. Så istället skulle du "må dåligt" över att vilja ha en hund men inte få någon.
Det var bara en tanke från min sida, det behöver naturligtvis inte stämma.
Du verkar ha bra koll på dig själv och hunden. Har du berättat för familjen om dina observationer, slutsatser och strategier? Annars är det säkert till hjälp att göra det. 🙂