Mat till valp?
Hej, vad är lämplig kost till valp på 7 veckor och framåt?
Jag har doggys valpfoder som jag blöter och ger uppblött, samt pedigree mjukmat.
Vi blandar med mjukmat på morgonen,
På dagen får dom uppblött torrfoder, på eftermiddagen har vi blandat med rå köttfärs eller filmjölk.
På kvällen endast torrfoder.
Hur har ni utfodrat era valpar? Vad ska man tänka på?
Ett bra sammansatt valpfoder.
Doggy skulle jag absolut inte ge en valp. Jag kör Doggy proffesional på mina vuxna hundar, men jag har aldrig gett det till valparna.
färskfoder! Bra att vänja dem från start.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1:
Varför inte till valp? Står att det är ett helfoder för dräktiga och digivande tikar samt valpar.
Har gett det till tiken nu sen hon blev dräktig samt gett det till valparna från 4 veckor tills nu (7 veckor). Vill gärna veta varför för är inte jättekunnig men vill ändå kunna rekommendera köparna något bra foder samt mjukmat osv.
#2: vad för färsk foder menar du då? :)
Känns som det inte går att hitta någonstans hur man utfodrar en valp på bästa sett? Torrfodret jag använder har ungefär samma innehåll som royal Canin valpfoder. Men vad ska man ge mer? Vi ger ju mjukmat från pedigree på morgonen och lite fil på kvällen men vill ha mer tips så jag kan rekommendera köparna något bra
#3: Doggy är ett spannmålsbaserat foder, och det skall inte valpar och dräktiga/diande tikar ha tycker jag. Doggy Proffesional är bättre, men även det innehåller mycket spannmål.
Valpar och dräktiga/diande tikar bör få ett köttbaserat foder som innehåller bra med protein.
Färskfoder uppblandat med torrfoder har mina valpar fått.
- Redigerat 2021-07-28 13:25 av Draken
Håller helt med #6.
Jag skulle aldrig ge min hund, oavsett ålder, varken doggy eller pedigree, känns som att servera hunden en skål cornflakes typ.
Sen från valpspekulants perspektiv så känns det inte så genomtänkt eller seriöst att börja researcha valpfoder när valparna har hunnit bli 7v. 🤨
// Harley
- Redigerat 2021-07-28 13:52 av Herveaux
Jag har inte uppfödning men jag kan nog också tycka att det ä lite sent att börja researcha foder när valparna är så mycket som 7 veckor. De är leveransklara om en vecka.
Skulle jag vara spekulant på valparna, så skulle jag nog tänka om och leta vidare efter en annan uppfödare.
#8: har ju gett valparna foder som är gjorda för dem och innehåller det valparna ska få i sig, ville endast ha mer tips på vad man kan ge dom.
Doggy professional har nästan samma innehåll som flera andra foder och enligt veterinären var dom i gott hull och fina i kroppen så måste vara riktigt bra hundar jag fött upp om dom lyckas bli så fina på cornflakes. 😍
#10: Ja, är det något mycket kolhydrater kan se till så är det att hunden lägger på sig (över)vikt. Hur som helst hoppas jag du kommer rekommendera ett vettigare foder till valpköparna sen.
// Harley
Fast om jag kollar näringsinnehåll på torrfodret samt mjukmat/ägg/köttfärs och det vi gett dom så har dom ju fått tillräckligt mycket av allt dom ska ha i sig? Så speciellt synd är det inte om dom, kommer såklart rekommendera dem att fortsätta med denna kosten nu när de vant sig och växt på bra på detta.☺️ Inte mycket tips man fick, men då vet jag till nästa kull att jag ska lyssna på min veterinär och inte fråga folk på detta forum. En till sak som ska spela in är vad det är för raser på valparna också har jag förstått. Att inte en liten korsningsvalp ska ha samma kost som en stor labrador.
#12: Tråkigt att du känner så. 🙁
Det finns mycket blandad kunskap, åsikter och tankar hos medlemmarna på den här sajten och det är synd att du väljer att resonera så när folk faktiskt har svarat på frågorna du ställt. Sen att dom delade med sig av personliga tankar och åsikter utöver det.. tja, det är Internet. Det får man helt enkelt tåla.
På ett forum på nätet kommer du alltid att få höra åsikter och tankar du inte bett om, så det bästa är att antingen "härda" sig eller helt enkelt ignorera det som du inte tycker tillför någonting. Spårar tråden ur helt så kontakta admin så tar vi hand om det.
En stor majoritet anser att valpar ska äta foder som är rikt på kött och därmed köttbaserat. Majoriteten av Doggys foder är huvudsakligen baserade på spannmål. Första ingrediensen i hundmatens ingredienslista är det som det finns mest av i fodret och såvida det inte är Doggys spannmålsfria så är det spannmål som fodret består av huvudsakligen. Det är det som folk motsätter sig. Royal Canin och Pedigree är inte bättre i det avseendet.
Ett foder som består mest av spannmål anses av många vara sämre för växande valpar och effekten syns inte omedelbart utan kan märkas först om ett par år eller så när dom är fullvuxna och notera att jag skriver "kan." Precis som att människor kan klara sig förvånansvärt bra och länge på näringsfattig, dålig kost från ung ålder så kan djur göra det också. Du kan berika en BigMac med alla vitaminer, mineraler och annat som en människa behöver, men det är fortfarande en BigMac och kommer ändå inte vara nyttig, om du förstår vad jag menar? Jag säger inte per automatik att Doggy måste vara det, utan jag drog bara upp det som ett exempel.
TS, det märks tydligt att du bryr dig om dina valpar och vill deras bästa. Fridaaaa föreslog färskfoder i inlägg #1 och Mush har små frysta "köttbullar" (finns en för valpar) man kan köpa som sen är lätta att dela i små bitar om du vill låta valparna prova på något nytt! Dom är även mjuka, klibba och lättuggade för små valpmunnar, väldigt likt köttfärs i konsistensen. Kolla innehållet, avgör om det är något du känner dig bekväm med att ge dina valpar och testa om du känner för det. En liten påse med Mushköttbullar är inte jättedyrt och borde räcka långt efter att valparna flyttat.
Kom bara ihåg att det måste självtina! Du får absolut inte hetta upp det i mikro, ugn eller dylikt. Det finns små, små benbitar i Mush (nermalda) och om dessa blir tillagade så kan det ställa till rejält med elände om det vill sig illa.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
#12: Då vill jag bara avslutningsvis upplysa om att veterinärer generellt har dålig kunskap om näringslära, det ingår skrämmande lite av det ämnet under utbildningen. (Min chef är veterinär och professor i djurmedicin och undervisar vet.studenter på SLU).
Om du inte vill ta åt dig av vad folk skriver här så snacka ihop dig med andra erfarna uppfödare om vad de serverar sina kullar, de har facit i hand på vilken typ av foder som ger sunda hundar även i vuxen ålder.
// Harley
#9: Jag svarade bara på din fråga. Det var inte min mening att vara otrevlig. Jag anser inte att valpar och dräktiga/diande tikar skall ha ett spannmålsbaserat foder. De skall ha kött och proteiner.
#15 Håller helt med dig! Hundar behöver inte spannmål
Eller massa potatis heller för den delen heller
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Absolut är det så! Som tur var har detta funkat superbra och troligtvis kommer vi köra något liknande på nästa kull också. Alla gör ju olika för sina hundar och alla har olika åsikter. Huvudsaken är att hundarna växer och mår bra tänker jag :) sen är det väldigt olika om jag frågat någon som avlar på renrasiga hundar och de som avlar på blandraser har jag märkt. Men dom mår bra och växer så :)
#17: Jag håller tummarna för att det fortsätter så att dom växer upp till friska, pigga och starka vovvar och förblir så livet ut!
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
En eftertanke till ditt påstående i #12: "En till sak som ska spela in är vad det är för raser på valparna också har jag förstått. Att inte en liten korsningsvalp ska ha samma kost som en stor labrador."
Hur kommer det sig då att du ger samma valpfoder till dina små blandraser som troligen andra blandrasuppfödare ger till sina valpar i labbe-size…? Det går väl inte ihop med ditt resonemang?
Jag må låta grälsjuk men jag är bara frustrerad.
Frustrerad när folk först ber om råd, får råd och åsikter de inte gillar och vänder då ryggen till och viftar bort allt som sägs för denne vet ändå bäst själv.
Frustrerad när man inte gör grundläggande efterforskningar i got tid när det handlar om att lägga grunden för en hel kulls fortsatta tillväxt.
Frustrerad när man drar in renras vs. blandras-aveln i frågan. Valpar har samma näringsbehov, oavsett stamtavla eller ej.
// Harley
#19: Kunde inte ha sagt det bättre själv.
Ja såklart men jag utgår ju från de raser som är i dom valparna jag föder upp. Kanske lät som jag inte har någon koll, så är inte fallet. Självklart har jag tagit reda på vad en valp behöver innan jag tar kullar. Var egentligen bara nyfiken på vad man kan förbättra till nästa kull. Har fått tips, och tänkte kanske om någon hade något tips på mer saker att komplettera kosten med. :) vänder absolut inte ryggen till tipsen, men kan ju inte komplettera med vad som helst heller och byta foder till en valp kan ju vara påfrestande
#21: Du har fått flera rekommendationer på vad du kan förbättra till nästa kull eller än hellre råda valpköparna att utfodra med, din responsen på det vart i #12:
"Inte mycket tips man fick, men då vet jag till nästa kull att jag ska lyssna på min veterinär och inte fråga folk på detta forum."
Vilken jag tolkar som att vända ryggen till då man inte fick den respons man ville ha.
Jag förstår fortfarande inte hur ditt valpfoder-resonemang går ihop eftersom doggys valpfoder är ett foder som uppfödare av alltifrån Chihuahua till grand danois utfodrar med. Fodret har inget med valpens vuxenstorlek att göra.
Ingen har skrivit om komplement utan om att byta ut basfodret du ger.
Jag tycker det känns som att du försöker rädda ansiktet vartefter du skriver. I #3 och #5 vill du ha tips för att kunna rekommendera valpköparna något bra foder, vilket då kan innebära ett ev foderbyte.
Nu skriver du att det är påfrestande för en valp att byta foder? Ja, tvära foderbyten kan få även vuxna hundars mage att rasa men fasar man över långsamt så går det allt som oftast väldigt bra.
Jag menar inte att tränga in dig i ett hörn här men jag har själv höga krav på uppfödare (sen har jag jäkligt höga krav på mig själv som hundägare, så det går inte bara åt ena hållet här) så när en uppfödare inte har koll på grunderna så kommer den där frustrationen jag klagade på i #19.
// Harley
Ja absolut men känns inte riktigt som vi menar samma sak.
Självklart har jag koll på grunderna och har rekommenderat valpköparna foder som innehåller det valparna behöver. Det är ju endast torrfodret.
Mjukfoder ville jag ha mer tips på och har nu hittat det jag sökte. Och det var just komplement jag ville ha tips på, inte torrfoder eftersom det har jag redan.
Kände att det var konstigt att jämföra med en skål cornflakes, när jag kollar innehållet på cornflakes och jämför med doggy proffesional så känns det som det är jag som har koll 😂