Vibrationshalsband? Diskussion/fråga
Hej alla!
Jag funderingar om att köpa ett vibrationshalsband till min hund, men skulle behöva hjälp med andra åsikter.
Bakgrund
Jag har en stor snäll nallebjörnshund. Han är en Rumänsk vallhund (ciobanesc mioritic) och bodde under sina första tre år som gatuhund i Rumänien. Han gillar att gå fritt ute och har en bra recall. Jag skulle vilja träna honom att koppla vibrationen från ett halsband med att komma till mig, eftersom att han ibland ignorerar när jag ropar på honom och jag är livrädd att han ska komma bort eller bli skadad, men vill inte att han ska förlora friheten att utforska fritt. Jag skulle isf använda det uteslutande som en säkerhet när han är lös, och bara då. inte som en bestraffning eller som något negativt utan bara en ytterligare stimulus som betyder "Hallå! Kom till mig, jag har godis!" och är svårare att ignorera än mina tafatta rop när han är 40 m bort.
Jag såg en video förut på en döv hund som lärde sig att komma när han kände vibrationen på halsbandet, för honom var det kopplat till uteslutande bra saker och han fick en kort, lös vibration och fick en bit godis och klappar när han kom. Det är något sådant jag skulle vilja träna med min hund.
Jag vill understryka att jag aldrig, aldrig någonsin tränar med smärta! Min hund är klickertränad och det värsta "straff" han fått är att bli platsad i 30 sekunder medan jag hanterar problemet, mera av praktiska skäl än för bestraffning.
Jag motsätter mig starkt all form av smärtbaserad träning (stackel/elhalsband/strypkoppel etc). Jag skulle aldrig använda en sådan sak, och aldrig träna med bestraffning!
Fråga
tycker ni att det finns ett humant och positivt sätt att använda vibrationshalsband för att träna återkallning? Finns det ett "rätt" sätt att använda dem?
Bifogar en bild på min vovve också, om någon undrar hur han ser ut.
Alla tankar är välkomna! Tack på förhand :)
stackel och el är förbjudet ändå i Sverige, som tur är.
Nej det är aldrig positiv träning med obehag, vilket det är.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1: Tack för svar! Jag håller med dig om att stackel och el borde vara förbjudet, men jag tänker att en lätt vibration inte gör ont? Det borde inte vara mer obehagligt än när hunden drar på kopplet, om ens det? Jag tänker att ett stimulus som inte gör ont är neutralt tills man sätter en mening till det.
Jag vet inte, det är mina tankar iallafall . Jag uppskattar din tid.
#2 det ÄR förbjudet.
Nej det gör inte ont men skapar obehag. inte rätt väg att gå för att lära hunden.
Långlina och träna mycket, annars inte ha hunden lös annat än med staket runt
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag förstår hur du menar och tänker kring små, smärtfria vibrationer i halsbandet och det låter som en supergrej att träna in positivt med en hund som antingen är döv eller hör väldigt dåligt, men jag förstår inte hur du tänkt att det kommer hjälpa dig och din hund?
Det är ju inte så att han inte hör att du ropar på honom, utan han väljer att ignorera det och inte komma till dig för att det han sysslar med för stunden är roligare/viktigare och har högre prioritet för honom. Precis som att han väljer att ignorera när du ropar kommer han kunna välja att ignorera vibrationerna i ett halsband av samma anledning.
Med andra ord så låter det här mycket mer som en träningsfråga än något som kan lösas med ett vibrerande halsband. Precis som att du kan lära din hund att vibrationer i ett halsband betyder omedelbar inkallning så kan du lära den att ett ord, ett läte (typ visselpipa) eller något annat betyder samma sak.
Det finns många hundinstruktörer som jobbar med inkallning och som säkert kan hjälpa dig att utveckla en starkare och mer effektiv inkallning med din hund. 😀
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
#4: Tack för ditt svar!
Det jag tänker är att en vibration är lite mer "direkt" än när jag ropar från håll. Min hund är inte särskilt motiverad av mat och bryr sig inte alls om leksaker. Om han dagdrömmer sig bort och börjar följa ett spår så tänker jag ett en lätt vibration skulle hjälpa mig att återfå hans fokus. Ifall jag använde ett vibrerande halsband så är det mer för säkerhet än att ha 100% perfekt återkallning, men om han följer ett spår och går mot en väg eller något annat farligt skulle jag känna mig bättre av att kunna "nå" honom på håll.
Eftersom att han var gatuhund i större delen av sitt liv så väljer han gärna att gå på bilvägar och är inte rädd för sånt som de flesta familjehundar undviker (ormar/bilar etc)
Jag har gått kurser med honom och han ahr jobbat med tränare både i sitt förra hem och med mig, men han är så chill av sig att han hellre följer ett spår än att springa tillbaka för att få godis.
Jag vet inte,det skulle abra kännas som en trygghet för mig om jag kan "peta" på honom när han zonar bort :)
Tack för ditt svar :)
#5: Om du ska hitta ett halsband som vibrerar utan att orsaka obehag och därmed skulle kunna vara godkänt för användning i Sverige (något du definitivt bör kolla upp i förväg) så är risken stor att det kommer vara så svagt att han inte märker av det heller om han dagdrömmer sig bort och försvinner in i sin egen värld. Alternativt så slutar han bry sig väldigt fort.
Om han inte motiveras av varken lek, leksaker eller godis, hur hade du tänkt träna in att vibrationen ska vara så pass positiv att den alltid får honom att reagera och eventuellt komma tillbaka? I grunden är det ju samma typ av träning.
Jag är rädd för att det kommer bli en falsk trygghet och det låter ärligt talat farligt att ha en sån hund lös. Bilförare i Sverige är inte vana vid att djur plötsligt dyker upp på vägarna och även om dom skulle hinna stanna eller väja för honom så kan det leda till skador på människorna i bilen och i värsta fall en eller flera krockar.
Alla hundar går inte att ha lösa. En hund som försvinner in i sin egen värld, ignorerar inkallning och saknar rädsla för bilar och bilvägar skulle jag definitivt klassa i den kategorin.
#6: Jag förstår vad du menar. Han går att motivera med mat, och han älskar beröm och klappar, men han är inte tokig i det som exempelvis en labrador eller schäfer skulle vara. Han är absolut villig att "arbeta" för en bit kyckling eller någon annan form av rent kött, det är så klickerträningen har funkat. Tanken är bara att jag vill kunna "peta till" honom på håll för att återfå hans fokus.
Jag har haft honom lös många gånger förut och generellt sätt så lyssnar han bra när jag ropar på honom, hitintills har han aldrig gjort något farligt och han kan kommandot "stopp" (stanna där du är) och lyssnar på det varje gång.
Jag vet inte. Jag funderar på att köpa en bara för att testa, och om det inte funkar/ om han tycker det är obehagligt så hamnar det i sopen.
Men som sagt, jag vet inte… Jag vill bara kunna låta honom strosa lös i skogen för han älskar det så mycket.
Tycker du det vore inhumant eller abusive att testa?
#7: Är det en svag vibration som inte orsakar någon form av obehag och som hunden själv inte tycker är obehagligt eller läskigt så tycker jag inte det, men jag vet inte om jag är rätt person att fråga. Jag är varken etolog, hundpsykolog eller hundtränare.
Jag förstår syftet och nyttan med att kunna använda det för att träna inkallning på döva hundar eller hundar med kraftig hörselnedsättning som en nödinkallning om hunden smiter, kommer lös eller som inkallning när hunden springer lös i inhägnade områden och den måste komma in snabbt av någon anledning. Men för hundar som hör bra? Det känns som om det finns gott om säkrare och effektivare metoder att träna dom med.
Först och främst borde du kolla upp så att dessa typer av halsband är lagliga att använda på hund i Sverige. Bara för att något säljs i Sverige betyder det inte automatiskt att det är lagligt att använda på hund eller andra djur heller för den delen. Jag vet inte om det faller in under elhalsband eller om dom också är totalförbjudna för att det inte går att garantera att vibrationsstyrkan inte är så stark att den orsakar obehag/smärta.
Är det lagligt rekommenderar jag att försöka få fram något intyg för det eller något tydligt att hänvisa till. Beroende på hur halsbandet ser ut kan välmenande människor missta det för ett elhalsband av något slag och anmäla det.
Sen så är det en aspekt till att ha i åtanke som inte riktigt gäller för döva hundar och hundar som hör väldigt dåligt. Ljudet från vibrationerna i halsbandet. Hur högt låter det? Är halsbandet tyst när det vibrerar eller kommer det ett läte? Halsbandet sitter nära hundens öron och hundar har skarp hörsel.
En vibration och ett plötsligt ljud kan skrämma slag på även den mest trygga och stabila hunden och den kan sätta av och fly i vild panik. Hur långt eller länge beror på hur snabbt hunden återhämtar sig från det. Om din hund strosar runt lite i sin egen värld och plötsligt får en vibration och ett skarpt ljud från halsen så nära öronen, finns det en risk att han kan bli skrämd istället? Då blir det genast en negativ effekt av halsbandet istället i och med att det används för att skrämma hunden.
Sen så har jag aldrig haft en hund, antingen egen eller som jag passat, som tyckt om något som vibrerar. Min generella erfarenhet är att hundar inte gillar vibrationer och tycker dom är obehagliga, men det kan givetvis skilja sig åt eftersom hundar är individer.
Sist så finns det en risk också att din hund tycker att vibrationerna är obehagliga, men accepterar och uthärdar det utan att visa tydligt, synligt missnöje över det hela. Det är hjärtskärande hur mycket våra hundar kan stå ut med och uthärda för vår skull. Då blir halsbandet genast en negativ korrigering ändå. I värsta fall, om det används i samband med det, så kan det sabotera och förstöra inkallningen.
Jag hade inte använt det och jag kan inte rekommendera att göra det heller. Jag hade inte ens använt det till en döv hund utan att ha ett litet team bestående av hundtränare, hundpsykolog och hundetolog som känner min hund någorlunda och kan hjälpa mig få till det rätt. För blir det fel, då kan det verkligen gå käpprätt åt skogen. Även när man menar väl och försöker göra rätt.
Jag måste veta med 100 % säkerhet att min hund känner något i stil med "Åh, min tvåbening vill ha min uppmärksamhet, vad kul! Vad vill dom? Ska jag komma? JA! Okej!" av en svag vibration och inte "Ånej, det där obehagliga igen! Bäst att jag skyndar mig bort till min tvåbening så att det inte händer en gång till..!" Två extremt olika känslostämningar som kan se väldigt lika ut.
#8: Tack ska du ha. Jag tänkte inte på ljudet eller andra läskiga saker det kan orsaka. Du har gett mig mycket att tänka på och jag är ganska säker på att jag inte kommer skaffa ett sånt halsband, som du säger så finns det bättre metoder.
Jag hoppas kunna uppnå den nivå av training och tillit som krävs för att lita på honom fri, tills dess är det väl bara och träna :)
Tack för hjälpen!
Det är inte tillåtet att använda dylika halsband i Sverige. Vibrationer är obehagliga för en var, och jag skulle aldrig utsätta mina hundar för det, oavsett.
Träna på att använda rösten i första hand. Ett djupare, skarpare röstläge borde få hunden att reagera "Oj nu låter matte annorlunda, bäst jag lyssnar" om du förstår hur jag menar.
Vi har tränat våra med långlina ( 25 meter) när vi har tränat inkallning.
#10: vibrationshalsband är tillåtet.
#11: Ok det visste jag inte.
Men jag står fast vid resten som jag skrev ovan 🙂
Jösses vad alla som går omkring med mobiler som vibrerar i fickan måste lida då. 😀
Jag vet ingenting om sådana här halsband, hade inte ens hört talas om dem, men att alla vibrationer skulle vara obehagliga är ju bara inte sant.
#13: Fast måste väl vara viss skillnad för oss som dels väljer att ha vibrationen påslagen i fickan, inte runt halsen, vi vet vad som vibrerar, vi vet varför det vibrerar och vi vet att det inte är något farligt.
Hundar kan inte resonera som vi om vad som är obehagligt eller farligt, speciellt inte något så onaturligt som att det börjar vibrera runt halsen på en.
Själv skulle jag då inte vilja ha ett sånt halsband på mig. Bara tanken att det skulle börja vibrera över luftstrupen känns otroligt obehagligt.
// Harley
Vibrerar hela halsbandet då? Vore ju i så fall bättre med en dosa att fästa på selen eller på halsbandet.
Vet ju inget om dem som sagt. Skulle inte använda nåt sånt som straff/korrigering, men som en slags fjärrsignal kan det säkert funka och inte behöva vara obehagligt. Jag tror inte hundar reflekterar så mycket att de tycker det är konstigt, de accepterar bara.
#15: Hundar kanske inte reflekterar så som vi människor gör. Men nog kan de känna av en onaturlig rörelse/vibration runt halsen, och bli skrämd, kanske panikslagen och rusa iväg.
Jag skulle då inte vilja ha något som vibrerar kring min hals, främst över struphuvudet.
Jag skulle inte vilja ha halsband öht och inte ledas omkring i ett snöre heller. 😀
Full förståelse för att OP vill att hunden ska kunna vara lös. Kan man hyra såna där halsband och testa? Såg att de var rätt dyra.
#17: Nej, jag antar att du inte föredrar att äta ur skål på golvet eller göra dina behov utomhus heller…? Att likna halsband och koppel (som har brukats sen 4400 f.Kr.) med vibrationshalsband tycker jag blir en aning löjligt.
När jag googlade fram andra forumdiskussioner om vibrationshalsband så nämns de alltid som ett verktyg att korrigera hunden med så det talar väl en del för hur behagligt hunden upplever vibrationen.
Som Mitchika redan tog upp i #6, om hunden är svår att motivera till inkallning med rösten, hur ska man då kunna träna in att vibrationen betyder inkallning? Lystrar den inte på röst eller annan signal (visselpipa, tex) så känns ju inte det så troligt att vibration når fram heller.
// Harley