Tips på hundraser!
Hej!
Jag är en tjej på 12 år som går i tankarna att skaffa en egen hund (såklart med målsmans huvudansvar) inom de närmaste åren. Har då sedan tidigare en del erfarenhet av hundar överlag, samt så har vi i familjen just nu en Breton som jag tränar aktivt med. 😁
Som det ser ut nu så kommer det förmodligen bli en till Breton, men jag är dock fortfarande öppen för andra eventuella förslag på raser som skulle kunna passa! 🥰
Det jag söker hos hunden:
• En aktiv hund, som gärna hänger med på allt från långa skogspromenader till lydnadsträning.
• Mellanstor till stor ras.
• En ras som inte kräver särskilt mycket pälsvård. Dock absolut inga problem med att sysselsätta sig åt pälsvården en gång/ett par gånger i veckan.
• Får gärna vara relativt tystlåten av sig, men har inget emot lite skall då och då.
• Helst inte någon ras med alltför många rasbundna sjukdomar.
Det jag kan erbjuda:
• Ungefär 2 promenader dagligen på 1-2 timmar + kortare rastningsrundor på 15-30 min.
• Daglig mental aktivering.
• Träning i form av lydnad, rallylydnad, viltspår osv, dagligen/flera gånger i veckan.
• Mycket vistelse i skog och mark överlag.
• Vid jakthundras - skulle någon form av jakt kunna erbjudas.
Tar alltså gärna emot tips på vilken/vilka hundraser som skulle kunna tänkas passa mig. Tack i förhand! 😊
Låter som whippet :) om du inte är ute efter att tävla i lydnad 😀