Hundar iFokus

Hundar

Etiketter: valparskaffa-hund
Läst 339 ggr
TealSeal
1

Det här med att köpa valp (venting )

Vill mest bara skriva av mig lite, får ur mig lite frustration osv. Vet redan nu att vissa säkert inte kommer hålla med mig, och blir skitarga och tycka jag är dum i huvudet.

MEN, det jag vill klaga lite över då. Har haft kontakt med en uppfödare i flera månader, innan parning, efter parning, vid bekräftad dräktighet osv - har dubbelkollat ifall det finns plats på ”väntelistan” för denna kull då jag vet att det är en mycket populär ras - hon har bekräftat flera ggr att jag står fast som presumtiv valpköpare ur denna kull.
Nu är valparna ca 2,5-3 veckor, och för två veckor sedan så skulle hon höra av sig till alla spekulanter - ett inlägg gjordes om detta så det är inget inofficiellt - och jag bara känner.. Hopplöshet? Jag kan absolut ta att det inte blev tillräckligt många valpar i denna kull, att det var många spekulanter och det helt enkelt inte finns valpar till alla. Men ska jag bara sitta och rulla tummar IFALL att jag kanske får ett meddelande, eller ska jag bara anta att jag inte har ”gått vidare” när jag inte fått något mail?

Det kanske beror på att jag är lite sådär extra glad över att man är artig och hör av sig, även om man inte går vidare. Ett massproducerat meddelande med ”Hej, tyvärr så har jag valt att gå vidare med andra valpköpare i denna kull”, bara så man åtminstone VET och kan släppa det… Idk, känner mig extra besviken då jag verkligen hoppades på denna kull.

Liksom inget ont över att jag inte får en valp, hade bara varit skönt att få ett besked så jag vet om jag ska släppa det och ev. Leta vidare

Dagnykatt
2

Kan du inte kontakta uppfödaren och höra dig för? Det visar ju bara på att du har intresse.

TealSeal
0

#1: Jo, funderar på att göra det, men vill inte vara påstridig heller. I och med att hon sagt att hon skulle kontakta intressenterna så tolkar jag det som att hon kontaktat de som blir aktuella :/

Herveaux
5

#0: Jag hade kontaktat uppfödaren och stämt av läget. Det tycker jag inte är att vara påstridig alls. Är man uppfödare av en populär ras så har man nog fått en ganska så hög tolerans för vad som faller under 'påstridig', så du kan nog känna dig lugn där. 😊
Sen håller jag helt med dig om att det hade varit trevligt att få ett besked även om man inte fick valp ur just den här kullen.

// Harley

• Redigerat 2021-07-21 12:05 av Herveaux
TealSeal
0

#3: Ska nog försöka ta till mig lite mod och inte känna att jag stör!

Dagnykatt
4

#4: du stör inte! Hon får skylla sig själv om hon inte meddelat åt folk hur det blir! Klart man väntar och hoppas! Jag tänker mera att du framstår som intresserad och mån om att få veta.

Herveaux
4

#4: Jag känner med dig. Man kan ju alltid lägga fram frågan på ett trevligt sätt (även om man sitter och tuggar sig i kinden medans man skriver 😉) som hjälper till att dra ner på nivån av 'påstridighet', tex;
"Hej, hoppas allt är bra med dig och hundarna! Förstår att det är fullt upp nu med de små liven men jag måste bara stilla min nyfikenhet. Såg att du postade ett inlägg om att du skulle kontakta spekulanter och då jag inte hört av dig så antar jag att "min" valp inte kom i den här kullen? Om det skulle vara så att en annan intressent drar sig ur så är jag fortfarande intresserad!"
Nåt sånt. Typ.

// Harley

• Redigerat 2021-07-21 20:29 av Herveaux
Draken
1

Tror inte uppfödaren blir sur/arg eller tycker du stör om du hör av dig bara för att checka läget.

Får jag fråga vad det gäller för ras ?

#6 Jättebra skrivet.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis