Granne lämnar löptik utan uppsyn
Granne släpper sin löpande tik på min tomt, har själv en mycket lydig 10 månaders hanvalp som aldrig lämnas lös ute utan uppsyn. Bor på landet & har en stor härlig tomt som tezla njuter av att vara ute och leka i, grannen mitt emot har en 8 årig golden tik som lämnas ute vind för våg, nu löper hon sedan 2 veckor tillbaka & detta har lett till en konflikt då mina grannar anser att det är hennes rättighet att springa lös i vår trädgård.
Får varje dag en massa långa sms angående mina skyldigheter för att min valp är hane och anser att det är hennes rättighet att vara här lös i våran trädgård, dessutom så menar dom att jag är skyldig om något händer… Jag bemöter endast detta med att varje hundägare är ansvarig för att hålla uppsikt över sin hund, men det blir bara värre & värre.
Min hund går på kontrollerade promenader och hålls kopplad där det behövs, medans grannens hund till 90% får rasta sig själv ofta utan att dom är hemma. behöver råd hur jag ska hantera detta?
#0: Jag hade hänvisat till tillsynslagen.
https://www.skk.se/hundagande/lagar-och-regler/tillsynslagen/
En sån granne hade drivit mig till vansinne. Fy f-n för sån arrogans. 😠
Edit. Här finns det väsentliga i lagen direkt från lagboken:
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-20071150-om-tillsyn-over-hundar-och_sfs-2007-1150
Att låta en löptik springa fritt på en hanhundsägares mark tycker jag borde vara ett skolexempel på att "orsaka avsevärd olägenhet" (både för tikägaren själv och handhundsägaren).
// Harley
- Redigerat 2021-07-16 12:52 av Herveaux
Det är en svår situation. Vad du än gör kommer situationen med största sannolikhet att eskalera då dessa människor låter fruktansvärt labila och rentutav hemska och verkar varken gå att prata eller diskutera med att döma av din beskrivning.
Att släppa ut sin hund ensam på det viset är så ansvarslöst att jag saknar ord och ännu värre att dom försöker hota dig, sin granne till att ta hand om/ansvar för hunden dom själva inte vill ta hand om. Det är en hemsk situation du befinner dig i och jag lider med dig.
Är din tomt inhägnad med staket eller stängsel? För det är det första jag skulle göra, hur tråkigt och dyrt det än blir. Ett staket/stängsel som är högt nog att hunden inte kan hoppa över och ägaren inte kan lyfta över hunden, om det nu är en sån variant dom sysslar med också. Sen skulle jag se till att det är lås på grindarna till staketet/stängslet så att grannarna inte kan öppna och släppa in hunden.
Går det inte att sätta upp staket längs hela tomten för att den är för stor så skulle jag se till att stängsla in ett så stort område som möjligt kopplat till huset bara för att kunna ha min hund ute säkert utan att deras hund kommer och ställer till med problem.
Sen skulle jag spara varenda SMS, varenda hotfullt eller otrevligt meddelande där dom påstår såna lögner att det är ditt ansvar att se efter deras hund och att det är deras hunds rättighet att vara på din tomt som dom någonsin skickat inför en eventuell polisanmälan, för det låter verkligen som att det är på väg åt det hållet.
Ett annat alternativ är att kolla var er tomtgräns går, markera ut det tydligt så att det syns bra och sen sätta upp övervakningskameror som fångar när grannens hund kommer in på er tomt. Samla ihop videos av det över en tid, spara alla dessa otrevliga meddelanden från grannen och gör en polisanmälan. Alternativt om det är länsstyrelsen man kontaktar om sånt nu för tiden, men det skadar inte att kontakta båda två om grannen dessutom är hotfull och otrevlig.
Jag vet inte vart ni bor, men jag tror att nästan alla kommuner i Sverige har lag på att löptikar inte får springa lösa/okopplade utanför inhägnade områden, oavsett årstid. Det kan vara värt att kolla upp. Sedan så bryter dom definitivt mot tillsynslagen över hundar då hundar absolut inte får släppas lös okontrollerat den här tiden på året. Såg att Harley länkade till den i inlägg #1. Jag tror tyvärr inte att hundens ägare kommer att bry sig om det, men det finns där i lagen.
Allt sånt här är svårt att bevisa när det riskerar att bli ord mot ord, därav min rekommendation att sätta upp övervakningskameror.
Ett annat lite mer drastiskt alternativ är att om hunden är lös på er tomt igen, ni fångar in den och era grannar inte är hemma så kan ni ringa länsstyrelsen och förklara läget. Får dom in tillräckligt många rapporter så kommer dom bli tvungna att agera så småningom. Jag vet inte om dom kan gå så långt att dom kommer och hämtar hunden om ni ringer och sen stallar upp den så att ägarna måste åka och hämta den samt betala avgifter för det, men det skulle definitivt eskalera situationen rejält.
Så ja, det är en svårlöst situation du befinner dig i och det är svårt att ge riktigt bra råd..
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
#0: Arrogans är bara förnamnet, fick dessutom ett sms häromdagen att deras tik har sedan långt tillbaks en tumör som riskerar hennes liv om hon blir dräktig och utöver tikens ålder och nervösa sinne borde man ha koll på att detta inte händer, tack för länk
#2: Jag sparar alla sms och har övervakningskamera, vill i första hand lösa detta på ett sätt som inte drabbar deras nervösa och rädda hund och i bästa fall även "grannsämjan"
#4: Det svåra är att jag inte tror att det går. Dina grannar har visat att dom inte bryr sig, att dom struntar blankt i allt vad lagar och respekt heter och så länge deras agerande inte får konsekvenser och det gynnar dom så kommer dom att fortsätta.
Dom har ju ingen anledning att sluta, sett ur deras synvinkel. Det är ju hur praktiskt och bekvämt som helst för dom att bara släppa ut hunden och sen försöka lämpa över ansvaret på dig.
Det enda sättet jag kan se att lösa detta utan att det drabbar "grannsämjan" är att vänta tills hunden dör av ålder och hoppas att dom inte skaffar en ny. Hon är redan 8 år och Golden Retriever har tråkigt nog en tendens att gå bort någorlunda unga i cancer.
#5: En tråkig önskan, men väl så sant! då den inte rastas regelbundet är konditionen inte bra, har dessutom ngn form av cysta.
#6: Verkligen. Stackars hund.. :(
Golden Retriever är min "hjärteras" eller vad man ska kalla det så det svider alltid lite extra i mig när jag hör om en som far illa och missköts.
#6: Dom tycker naturligtvis själva att deras sätt att ta hand om hund är det enda rätta;)
#8: Så är det ju och det lär väl inte gå att tala om för dom hur man verkligen gör det på rätt och ansvarsfullt sätt.
Det är inte så att hunden stör flera grannar i området (om det finns några) och att ni alla tillsammans kan gå och prata med hundägarna i såna fall? Kanske dom lyssnar bättre då?
#0: Det är långt mellan husen & är nog jag som märker av och drabbas mest, men tack för råd:)
Att de släpper in tiken på din tomt och påstår att hon får vara där, det kallar jag hemfridsbrott. Det är DIN trädgård, och ingen annan har någon rätt att vara där utan ditt samtycke.
Om det finns skrivna papper på att det är din tomt/trädgård, så gör en polisanmälan om hemfridsbrott.
- Redigerat 2021-07-22 13:57 av Draken
#11: Du har helt rätt! men tycker väl ändå att sunda förnuftet borde finnas även hos min granne,,, men dessvärre är det inte så. Kommer det inte till en lösning får jag väl ta till lite tuffare tag
Något hemfridsbrott handlar det inte om, dock är det inte okej att låta hunden vara utan uppsikt på er tomt. Ta kontakt med länsstyrelsen i ditt län som kan hjälpa er, för att få grannen att förstå att ni menar allvar räcker det ofta enbart med att få ett brev hem från myndigheten som visar att ni är seriösa med era klagomål och att ni tagit detta vidare.
#13: Om någon går in eller släpper in hundar i min trädgård utan mitt medgivande, så anser jag att det är hemfridsbrott, eller kanske "intrång på annans ägedom" är en bättre benämning.
Hur som helst, grannen har ingenting på min tomt/trädgård att göra om inte jag har tillåtit det, inte heller grannens hundar eller andra djur om han/hon har det.
Blir tiken dräktig och ägaren säger att det är ert ansvar så förklara att tikägaren betalar språngavgift till hanägaren om hon använder en hane till sin avel(och släpper man ut löptik på fri fot är det ju medveten avel oavsett vad man påstår) . Ofta avgift på 1000kr. Sedan 1000kr per valp vid minst 2 levande valpar.
Eller endast språngavgift och då brukar den spegla marknadsvärdet för en valp.
Säg att eftersom hon använt er hane utan något avtal eller tillstånd för det så vill ni ha pengar för en valp och sätt en rimlig summa.
Det får nog tyst på henne. Utöver betalning till hanägaren är det tikens ägare som sköter allt kring tik och valpar. Kostnaderna dvs.
Om hon med ansvar menar att ni ska betala abort/kastrering så är det bara att säga javisst, så fort hon bevisar att er hane har parat henne och då också bevisar att ingen annan har parat henne före eller efter. Säg att ni nämligen kan bevisa att tiken sprungit lös utan uppsyn och således kan ha parat sig med många hanar.
Ge henne gärna en utskrift om tillsynslagen för hundar samt vad brott mot lagarna kan ge för följder.
Samt förklara hemfridsbrott.
Den som olovligen tränger sig in eller stannar kvar där annan har sin bostad gör sig skyldig till hemfridsbrott.
Med bostad menas även tillfällig bostad, exempelvis ett hotellrum, en båthytt eller en husvagn. Straffskyddet omfattar även en gård eller trädgård som hör till bostaden. Det ställs inte något krav på att trädgården skall vara inhägnad om det är uppenbart att området hör till bostaden.
Straffskyddet förstärks genom reglerna för nödvärn. Genom dessa regler får våld användas mot den som olovligen trängt in i rum, hus, gård eller fartyg eller mot den som efter tillsägelse vägrar lämna bostaden.
För hemfridsbrott är straffet i normalfall böter och om brottet är grovt, fängelse i 2 år.
Ge all information till dom och säg attom det händer en enda gång till tvingas ni ta hjälp av myndigheter så ni får ha ert hem i fred.
Filma hunden när den springer lös utan ägaren. Filma dom på er tomt.
Biter deras hund er hund eller er är det dom som enligt lag ska betala. Oavsett situationen i er trädgård är dom strikt och ensamma ansvariga över det deras hund orsakar.
Biter er hund deras i er trädgård för att försvara sitt hem säger lagen att ni betalar för de skadorna. Men jag har läst ett par domar gällande att lösa hundar springer fram till kollplade hundar eller in på tomter och blivit skadade, var man tog hänsyn till situation och ägarna till kopplad/instängd hund inte behövde betala för skadorna.
Jag råder till att fort anmäla. Sådana människor måste man sätta tydlig gräns för och visa att man inte är rädd att stå upp för sitt hem. Dom är uppenbarligen vana att kunna göra som dom vill och väntar sig att ni är som andra dom trampat på, lätta att sätta sig på. För varje gång dom kontaktat er och har fortsatt trots att ni sagt ifrån belönas deras egon och risken för djärvare saker ökar.
En anmälan är lite skydd mot att dom hittar på saker för att jävlas. Om dom får för sig att skylla på er om deras hund skadar sig tex. Har ni redan anmält minskar trovärdigheten om dom hittar på. De flesta människor tycker inte det är trevligt att ha med polis att göra när man brutit mot lagar. Även om man inte blir dömd så står det kvar, lagens ögon har uppmärksammat en och det räcker ofta för att avsluta sån här idioti.
Det är inte lika kul att käfta när offret inte är villigt.
- Redigerat 2021-08-16 03:53 av Karmatarerskanise
Anmäl det till polisen. Jag har hamnat i trubbel för mindre saker då jag fick nästan koppeltvång (av polisen) för att min valp lyckades slinka ur dörren en gång.
- Redigerat 2021-08-16 16:54 av [Tismon]
Är det dessutom fler som anmäler det, ju bättre. Har du grannar som också finner det ett problem så blir det definitivt större