Hund hugger mot mitt ansiktet?
Hej!
Min kusin äger en hund. Denna hunden är ca 3 år och den tjänner mig väll och vi busar och myser mycket.
När jag hade hunden i koppel och pratade och jag klappade honom som vanligt, vände hunden på sig utan förvarning och bet mig i näsan och kollade sedan svart på mig och morrade till. Jag blev både rädd och sjockad, då jag aldrig varit med om något sådant och det var inte likt honom.
Kusinen har inte mycket pli på hunden utan hunden bestämmer i hushållet. ( väldigt bortskämd) ägaren till hunden sa att han bet I ansiktet eftersom han inte hade druckit mycket vatten, men de höll med att det var inte likt han.
Det gick bra med ansiktet det gjorde ont och jag blev rädd.
Har ni någon aning om vad det kan bero på ( betet/hugget? Känns inte alls ok att hunden högg mot ansiktet, då det kunde ha gott värre.🙂
En vuxen hund som utan uppenbar anledning visar aggression i en situation den brukar vara okej med bör undersökas grundligt av veterinär, för det är ofta smärta/sjukdom med i spelet då.
Att hunden är bortskämd och ouppfostrad är sällan relevant, den börjar inte plötsligt bitas på grund av det.
Det låter som hunden blev irriterad över nåt och sa ifrån, eftersom ni aldrig upplevt nån aggressivitet innan så kanske det va just i den situationen, väldigt svårt att veta exakt vad det kan bero på. Man får försöka kolla om hunden kanske har ont nånstans eller om nåt annat inte är bra, beror ju lite på om förändring i beteendet fortsätter också för då talar ju det för att det är nåt.
#2: ok tack för svar😊. Ska kolla vidare eventuellt skada/ont, m.m.
#1: ok, tacksam för svaret😊
En hund biter inte för att den inte har druckit vatten. Svårt att säga varför den gjorde det när man inte såg det. Händer det igen så kolla hunden hos veterinär.