Hundar iFokus

Hundar

Läst 203 ggr
Shinerai
0

Hund som plötsligt skäller

Hej!
Jag har en unghund på 1 år och 2 månader. En hane, okastrerad. Han har alltid varit mer eller mindre som valpar/unghundar är mest.
Nu har han börjat skälla i soffan, och det väldigt plötsligt. Det började först med att sambon låg i soffan och sträckte ut fötterna, varpå hunden skäller till väldigt högt, nästan som om han fick ont någonstans. Vi båda tänker att "jaja, det var väl kanske att sambon kanske råkade sparka till och träffa nåt känsligt ställe eller nåt". Ända sedan han varit valp så har jag klämt och känt på honom - kolla öron, tänder, klämma ben och lår och även bollarna ( xD ). Så jag klämmer och känner för att se om han har ont, men han visar ingenting.
Nu har han dock börjat skälla till helt plötsligt utan att någon rört sig eller så. Så vitt jag vet så har det alltid hänt i soffan. Ibland händer det när han sover (då misstänkte vi mardröm eller nåt), men det händer även när han är vaken. Ibland tittar han på dörren, ibland på tv:n, ibland bara rakt ut i rummet. Det påminner lite som när katter kan se "spöken". Och jag tror inte att det alltid handlar om att han hör nåt utanför lägenheten, för hans skall när han hör nåt är annorlunda än detta. Detta skallet brukar vara ett plötsligt skall, följt av ett eller två avtagande skall och sedan några "hummanden" (eller hur man nu ska beskriva det…)
Jag har bokat veterinärtid, men var nyfiken på någon har nån tanke kring detta, eller varit med om något liknande. Kanske är det bara "spökålder"…?