Hundar iFokus

Hundar

Läst 925 ggr
Tea clarin
0

Hängande öra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Min fransk bulldog blandning hade hängande öron när vi hämtade henne vid 4 månaders ålder. Efter ett tag hos oss så ställde dom sig och dom stod upp i 3 månader. Men nu helt plötsligt har det högra örat åkt ner helt och den har varit så i snart en vecka. Kan man göra någon åt saken eller bör jag uppsöka en veterinär ifall det är något som är fel i själva örat?

@NN@
0

Verkar hon ha ont i örat?

Tea clarin
0

#1: Nej inte alls faktiskt. Jag har funderat på om det kan vara öroninflammation men hon har inga av symtomen.

@NN@
0

#2: ok för det va min tanke också men då vet jag inte riktigt vad det kan vara, hoppas nån annan kanske vet här 🙂

Dagnykatt
0

Jag har sett en schäferblandning som hade ett öra uppåt och ett hängande. Det var bara för att de olika raserna hade olika typ av öron. Kan det bara vara det som det beror på för din hund också?

Tea clarin
0

#4: Kanske det! Men hon är 75% fransk bulldog så jag tycker att chansen är stor att dom ska stå upp. Hon hade ju hängande som sedan stod upp, borde det inte ha stannat hängande då och inte nu efter 3 månader ramla ner igen?
Alla hennes syskon har öronen uppe och dom är mer lika den andra rasen som har öronen neråt (staffordshire bullterrier). Men hon kan ju skilja från dom andra… 🤨

Dagnykatt
0

#5: tjaa… Om hunden inte har problem av örat och det dessutom ser fint ut så skulle jag ta det lugnt. Hur gammal är hunden just nu? Om den är ung kan det ju ändras ännu. Verkar örat slappt vid öronfästet eller verkar det finnas stadga så det kan resa sig igen?
Om du är orolig kan du ju höra dig för hos en veterinär. Annars kanske uppfödaren vet om någon av hundens tidigare släktingar har denna "defekt".

Tea clarin
0

#6: Hon är 7 månader. Det känns stadigt precis som det andra som står upp det är bara slappt upp till, tror att de kan resa sig igen med det vet man ju aldrig. Tyvärr har jag ingen uppfödare att rådfråga då hon är en rescue.
Men tack för dina åsikter och tips!

Dagnykatt
0

Hon är ung ännu, så det kan ännu stiga upp! Ring och rådfråga en veterinär eller ta kontakt med en klubb för just fransk bulldog och fråga om det är vanligt att öronen tillfälligt kan börja hänga. I övrigt tycker jag det ser jättegulligt ut. Ingen panik om hunden mår bra!

Tea clarin
0

#8: Vi har redan en annan fransk bulldog som är renrasig (skk) som aldrig hade hängande öron. Jag vet att dom kan vara hängande inom rasen i ungefär 4-5 månader eller att ett tar lite längre tid än det andra att åka upp. Men dom har ju varit uppe det är det som förvånar mig. Självklart gör det inget om det stannar så här, jag själv tycker det är urgulligt.

Dagnykatt
0

Ja antingen kanske brosket i örat inte har hårdnat ordentligt eller så kan öronen bli sladdriga då de byter tänder. Vet inte riktigt om det är vetenskapligt korrekt och om det gäller fransk bulldog, men på vissa andra raser så ser man ett samband mellan tandbyten och sladdriga öron.
Och om detta vet jag ingenting mera! 😆

Tea clarin
1

#10: Jag har även kollat detta men hon har tappat alla tänder redan och dom va inte sladdriga då. Har åkt iväg och köpt calcium tillskott som tydligen ska hjälpa får se hur det går!☺️

Draken
0

Om hon inte verkar ha några problem, så kan du nog låta det bero. Hon kanske reser örat igen, eller det blir hängande.

Annars så kan du tejpa örat om du absolut vill att hon skall ha stående.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2021-06-29 17:10 av Draken
hemul
0

Det händer ju att även renrasiga som ska ha stående öron får ett hängande. Personligen tycker jag det är urcharmigt!

Himla fin hund du har! Vad är det mer än fralla i den? Den ser ut att ha en funktionell nos och det är ju bra.

Kilgharrah
1

Finns inte så mycket du kan göra angående hängande öron, som andra håller jag med om att du kan kontakta veterinär om du är orolig. Sålänge hunden inte har ont bör du inte bekymra dig.
Det är inte heller lagligt att tejpa, binda eller på annat sätt tvinga upp eller ner öronen på en hund om det innebär ett lidande.
Om ett öra åkt ner låt det vara, kanske åker det upp, kanske inte men du har fortfarande en fin hund oavsett. :)

Tea clarin
0

#13: Hon är 75% fransk bulldog och 25% staffordshire bullterrier där av lite längre nos.

Då min första fralla hade andningssvårigheter och jag ändå ville ha en till så fick det bli en blandras med just längre nos.

Tea clarin
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för alla tips och svar! Har tästat lite allt möjligt och låtit tiden gå och hennes öra har faktiskt börjat ställa sig upp igen.👏🏻

Åkte till veterinären ifall det nu skulle ha varit nått fel men det fanns inget som var fel med det enligt veterinären.😁

• Redigerat 2021-07-07 22:05 av Tea clarin
Dagnykatt
0

#16: fint att allt är okej!

Draken
0

#16: Sötnosen 😍

Vad bar att det inte var något bekymmer 😃

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis