Lugnande medel till hund?
Hej på er!
Jag har en golden på 1 år och 8 månader som är helt fantastisk på nästan alla sätt! Men vi har ett problem som vi tränar och tränar med, men inte ser något resultat av och det är när vi blir bortbjudna på kalas, middagar, eller bara stöter på någon på promenad som vill hälsa.
Han blir totalt sönderstressad när han ska hälsa och får han inte komma fram direkt börjar han skälla och gny.
Vi funderar på att köpa något NATURLIGT lugnande till vår hund som ex alternativen jag länkat längre ner för att se om det kan hjälpa honom och där efter belöna hans positiva beteende.
Har ni något tips på något som faktiskt fungerar? Känns som att det finns mycket ploj produkter som inte alls fungerar.
Att tilläggas ska att detta kommer att användas ytterst sällan, men jag undrar även om ni tror att det kan vara skadligt för en hund att använda det dagligen för att stressa ner? (Alltså ex sånna preparat som jag länkat längre ner)
Tanken är även att vi ska göra en kastrering i höst om han inte lugnat ner sig till och med att han är runt 2 år.
Vad tror ni om dessa?
https://www.animigo.se/calming-aid-for-hundar.html
Eller
- Redigerat 2021-06-28 00:32 av Juwel34
Jag känner inte till just det medlet, men generellt brukar den typen av tillskott vara till för hundar med oro/rädsla, inte positivt uppjagade. Effekten är inte heller väldigt stark, man "tar udden av" oron bara. Men det skadar inte att prova förstås. Att kastrera honom kommer inte att hjälpa.
Nyfiken på hur ni tränar detta? Grundregeln är att träning ska ge effekt, och om det inte gör det kan man behöva ändra planen. Hur mycket motion och psykisk stimulans får han?
#1: vi går ca 1 mil om dagen sammanlagt med alla promenader. Vi kör sök kanske 15 min per dag. Sen leker vi, träna rallylydnad osv, vet inte exakta tider.
Och vi tränar genom att träffa människor 3 gånger i veckan med klicker och belöning.
Jag har dock hört av vänner som haft samma problem med hund att kastrering har hjälp deras hundar att lugna ner sig. Intressant att du säger att det inte kommer att hjälpa?
Har du något tips på träning?
- Redigerat 2021-06-28 08:24 av Juwel34
Alltså, ska kanske förtydliga - kastrering har ingen direkt effekt på hundens känslor för människor. Däremot, om en hanhund generellt ligger högt i stress på grund av testosteronet och allt vad det medför, kan förstås hunden som en bieffekt bli lugnare även i möten med människor.
Det låter som att han får tillräckligt med motion och träning, det skulle annars vara ett ställe att börja (en understimulerad hund kan få överdrivna beteenden).
Jag skulle dels fokusera mycket på självkontroll/självreglering dvs gå fint i koppel, inte ta utlagd frestelse mm. Lär honom, utan att blanda in människor till att börja med, att nyckeln till att få det han vill ha är att behärska sig och bete sig lugnt.
Träna också in några nyttiga beteenden, så att han blir bombsäker även med stor störning: sitta och ligga kvar, kontaktord, handtarget, stanna på en specifik plats.
Allt detta kanske du redan gör, men det är var jag skulle starta.
Ta bort klicker och belöning, om du vill ha en lugn hund kan du inte skicka upp den i aktivitet med belöningar. Träna massor med stadga utan belöningar, det här är vanlig fostran och ingenting som varken lugnande medel eller kastrering löser.
#4: okej! Det har jag inte hört innan! Hur menar du med stadga? Passivitetsträning då eller? Om jag möter en kompis framför hur ska jag då göra med hunden?
- Redigerat 2021-06-28 11:00 av Juwel34
#3: jaa okej! Tack för tipsen ska undersöka detta!!
Lugnande medel är inte tänkta för daglig användning. Dessa bör bara användas inför resa, veterinärbesök eller andra situationer då hunden kan stressa upp sig. Hunden är naturligt ett aktivt djur och ska så få vara. Ert problem ska åtgärdas med träning och inte genom att dagligen ge lugnande tabletter. Tag kontakt med en duktig hundtränare som kan läsa av hunden och ge konkreta råd och tips.
#7: om du hade läst mitt inlägg hade du vetat att vi inte villa används oss av tabletter dagligen. Tack!
- Redigerat 2021-06-28 15:27 av Juwel34
#8: jag läste hela konversationen och är inte ute efter att hoppa på dig, utan vill bara delge mina tankar. Du frågade om det kunde vara skadligt att dagligen använda lugnande medel och mitt svar var att det inte verkar schysst mot hunden (om det är skadligt rent neurologiskt har jag ingen vetskap om).
Mitt råd var att ta kontakt med en bra hundtränare och t.ex be om en privatlektion till att börja med.
Jag har själv använt dessa lugnande till min hund och det har fungerat bra. Har använt det främst när hunden är/ska bli orolig såsom vid nyårsafton. Läste en artikel här som gav mycket kött på benen: https://hundfixarn.se/basta-lugnande-till-hund/ och där står det även andra tips för att lugna hunden. Lugnande medel känns ju som något man ska använda ytterst sällan så man bör försöka se vad som gör hunden orolig och försöka träna bort det :-)