Hundar iFokus

Hundar

Läst 254 ggr
Dagnykatt
0

Kemisk kastrering

Vi har funderat på att kastrera chihuahuan som är 1,5 år. Fick igår höra om kemisk kastrering och undrar om någon har erfarenhet av detta? Förstod att kemiska kastreringen går ur kroppen efter ett tag. Hur länge håller det i sig? Hur mycket kostar det för en liten hund? Fram till vilken ålder gör man det? Finns det klara för- och nackdelar med någondera metod, (jag förstår att själva "ingreppet" är enklare) men i övrigt?

Dagnykatt
0

Glömde fråga i vilken form kemisk kastrering görs, är det en spruta, tabletter?

Herveaux
1

En kemisk (eller medicinsk) kastrering går till som så att man sätter in ett litet chipliknande implantat under huden i nacken på hunden. Chippet finns med två olika styrkor; 6mån och 12mån. Vill minnas att verkningstiden kan vara lite längre på mindre hundar.

Ett par av nackdelarna med kastrering, oavsett metod, är att hunden kan få sämre ämnesomsättning och lättare gå upp i vikt, pälsförändringar, inkontinensbesvär och hos vissa som redan är osäkra individer en ännu större osäkerhet.

En av de största fördelarna med den här typen av kastrering är att den just bara är tillfällig. En kirurgisk kastration går inte att "ångra" medans en kemisk kan man välja att inte förnya och bara vänta ut effekten.
Det kan också vara ett hyffsat pålitligt test för att se hur effekterna av en kirurgisk kastration skulle påverka hunden.

// Harley

Mitchika
1

Jag kastrerade min hund kemiskt när han var lite över 2 år gammal för att se om hans könsdrift och hormoner förvärrade den enorma stress han led av. Jag vågade inte chansa på en vanlig kastrering då han är en allergihund och jag har hört alldeles för många skräckhistorier om allergihundar som kastrerats och sen så har allergin eskalerat till okontrollerbara nivåer.

Eftersom en kemisk kastrering är tillfällig så kändes det värt att chansa på det i vårt fall för att se hur han reagerar. Tyvärr hade det ingen större effekt på hans stress eller beteenden överlag, (tack och lov ingen negativ effekt på hans allergi heller) så jag låter kastreringen gå ur honom nu och sen får jag se hur det blir när han varit intakt ett tag.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Dagnykatt
0

Tack för informationen! Vet någon ännu vilka prisskillnader det är mellan de båda metoderna?

Jojaton
0

En kemisk kastrering kostar ca 1500/6mån. Vanlig kastrering ligger nog på mellan 4000-5000 för hanar. Men då får man ju också tänka på att en vanlig kastrering är en engångskostnad medan den kemiska behövs förnyas om det inte bara är ett test för att se hur hunden reagerar.

Johanna - Instagram

Dagnykatt
0

Ok, tack för ditt svar!