Hundar iFokus

Hundar

Läst 322 ggr
Tequilan
0

Besatt av katten

Hej!

Jag har ett problem som är rätt jobbigt. Min hund är 14 månader, schäfer. Hon har bott ihop med en katt nu i 6 månader och är helt manisk och besatt av katten. Katten är en lugn och gammal katt som mest sover och äter.

Min hund ligger och konstant spanar efter denna katt, även om den ligger inne på toan och sover. Hon kan aldrig slappna av riktigt känner jag. Står min hund upp och katten är uppe och rör sig så springer hon i full fart och lägger sig under vardagsrumsbordet och spänner blicken i katten och spänner hela kroppen så hon ibland skakar. Det är alltid under vardagsrumsbordet hon kutar när hon ser katten.
När katten jamar så börjar min hund pipa, vill flytta plats så hon ser den och spänner sig och smyger runt. Har även hänt att hon helt från ingenstans, när katten suttit på golvet och glott, sprungit fram och nafsat henne i ansiktet.
Vet inte hur jag ska förklara riktigt.. Har ni något tips på hur jag kan jobba med det här? Känner att det är ett problem som är så pass jobbigt att det påverkar våran relation en hel del. Är jobbigt att se min hund såhär och framförallt jobbigt för henne att känna som hon gör. Även jobbigt för katten såklart.

Det jag har gjort hittills är väl typ att be henne gå och lägga sig när hon börjat smyga runt och det är förmodligen därför hon alltid kutar till vardagsrumsbordet när hon får syn på katten.

Karmatarerskanise
0

Ja det viktiga är att avbryta hennes fokus. Helst genom att ta ut henne från rummet katten är i.

Hur aktiveras schäfern? Låter som ett typiskt symptom på att hunden behöver använda hjärnan mer. Att den hittar en egen uppgift istället för att få den tilldelad är ganska typiskt för hundar som behöver mycket jobb med hjärnan.

Inte menat som kritik så du vet.

Hur gick det när hunden bet katten i ansiktet?

• Redigerat 2021-06-13 21:48 av Karmatarerskanise
[Tismon]
0

En 14 månaders-hund är fortfarande en valp(unghund/tonåring) och den åldern kan vara lite besvärlig

Jag hade kört på skvallerträning. Det var så jag fick min hund och katt att gå ihop 🙂

Tequilan
0

#1: Ah okej, får börja göra det!
Hon aktiveras ju en del och det är det som gör mig så fundersam.. Vi springer, promenerar och kör spår och lydnad.

Det var inget ordentligt bett utan mer ett nafs. Katten var helt oberörd och fick inga märken eller så som tur var.

Tequilan
0

#2: Ja det är ju en speciell ålder hon är i nu, det får man ju ha i åtanke. Kanske är något jag borde prova med min tjej då.

Karmatarerskanise
0

#3: både spår och lydnad är ju bra. Var konsekventa med att det inte är okey. Förhoppningsvis släpper det. Alternativt hyr en instruktör en timme som kan ge er råd och tips :)

[Tismon]
0

#4: Jag tyckte i alla fall det hjälpte 🙂 Det blir lite att avdramatisera katten, att katten inte är så rolig som man tror. Jag körde "peka" - varianten av skvallerträning, där du klickar efter att hunden först tittat på triggern (katten i detta fall) och sedan vänt blicken till dig. Jag tror också impulskontroll och "stanna" kommandot är väldigt viktiga i sådana sammanhang. Du ser på henne att hon är påväg att reagera på katten men hinner få hennes uppmärksamhet och ber henne att stanna istället för att springa mot katten.

En sak som kan vara värd att nämna är också att inte överstimulera henne. Gjorde misstaget själv med min hund när han var valp att träna och träna och träna för att folk sa att han var understimulerad, men i själva verket var han överstimulerad och kunde inte varva ner. Så mycket lugna övningar i samband med katten. Kanske kan du ta fram en filt när du märker att hon blir stimmig och få henne att ligga på filten för att varva ned?