Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 361 ggr
swapp
0

Är det att belöna skällandet?

Hejhej, vår familjehund har börjat med ett beteende som är ganska jobbigt.
När han är i huset och inget särskilt händer, så sätter han sig alltid i hallen och börjar morra. Efter ett tag går det över till nåt slags vakt-skall och han kan skälla hur länge som helst om ingen kommer och avbryter beteendet.
När jag är hemma går det hur bra som helst, jag bara leder bort honom lugnt och bestämt.
Men mina föräldrar är inte så hundkunniga och brukar istället antingen gå fram och klappa på honom och prata med honom, eller kalla på honom och ge honom en godis.
Jag undrar alltså om det dom gör förstärker detta beteende?

Jag förstår ju att hunden vaktar och det måste han väl få göra ibland, men jag upplever att han vaktar bara ''för att'', och det måste väl vara en stress för honom att inte kunna koppla av?

★

Cireea
1

Jag skulle säga att dina föräldrar belönar beteendet om dom går fram och klappar eller ger godis i samband med att hunden vaktar/morrar/skäller. Om dom däremot kallar på hunden och sen ger godis blir det ju istället att hunden belönas för att den avbröt och kom, och inte för att den vaktade.

Nu tänker jag bara högt men skulle det kanske gå att träna in ett specifikt kommando för att avsluta vakten istället och då belöna när hunden avbryter? Alltså mer än att bara locka hunden till sig eller avleda, något som blir tydligare kopplat till vaktandet. 🤷‍♀️

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Herveaux
2

#0: Jag håller med Cireea här.

Min irländska varghund hade också en del vakt i sig och han lärde sig att när jag sa "Tack, nu räcker det!" så gick han och la sig. Började med att mota bort honom från fönstret (han vaktade mest gräsmattan utanför men aldrig trapphuset 🤨) och upprepade "Tack, nu räcker det." med neutral ton. Rätt snabbt förstod han vad som gällde och att få en godis kastad till sig när han lämnade sin vaktpost vart än mer motivation. Smidigt med matvrak till hund. 😋

Har du försökt förklara för dina föräldrar att det finns bättre sätt att hantera skällandet på än att ge honom positiv uppmärksamhet (klappar) när han vaktar?

// Harley

swapp
1

Så det är okej att man kallar på honom när han skäller, och belönar när han kommer? Det blir inte så att han då kopplar ihop skällandet med att det leder till aktivitet?

Jag har försökt förklara för mina föräldrar hur dom ska använda min metod, men det har inte gått så bra .
Så det lättaste för dom är nog att bara kalla på honom.

Alltså det svåra här är ju att träna föräldrarna , inte hunden haha.

tack för svaren :)

★

• Redigerat 2021-06-14 23:00 av swapp