Hundar iFokus

Hundar

Etikettervalparutfodring-och-foderfoder
Läst 238 ggr
Sommar2021
0

Valp äter dåligt

Har i år skaffat (min första) valp (bichon havanais) och han är nu ca 15 veckor. Han hade dålig aptit när jag hämtade honom (fick royal canin från uppfödaren) så jag gick över till färskfoder ca en vecka efter hämtning. Han ÄLSKADE färskfoder och han åt alltid upp allt och ville ha mer. Sen helt plötsligt för ca en vecka sen försvann aptiten. Jag har varit hos veterinären och tagit blodprov + ultraljud och allt såg normalt ut och han är normalviktig.

Jag har denna vecka tydligen gjort mycket fel enligt experter har jag nu läst. Jag har trugat , matat med händerna, bytt mellan olika färskfoder, petat i lite rå äggula eller godisar i maten. Allt för att få i honom mat. Men idag körde jag den tuffare stilen och ställde fram maten vid några tillfällen och tog sedan bort den. Och nu är kl 16.30 och han har inte ätit något alls idag. Har inte heller gett honom något godis. Han är väldigt trött idag och ligger bara och sover.

Jag förstår inte varför han inte äter. Han kan gilla en portion av en (ny) typ av färskmat men nästa gång funkar inte det. Äggula i maten funkade en gång men inte nästa. Min egna råa blandning gillade han några få portioner men idag funkar inte det längre.

Ska jag bara fortsätta vara hård och vänta ut honom? Eller ska jag försöka truga i honom?
Hur länge kan dem gå utan mat?

Karmatarerskanise
1

Valpar blir dåliga fort om dom inte äter. Så ring firstvet eller vilket som ingår i din försäkring.

MonicaLagerquist
1

Har ni lika varmt som vi har det så kan ju värmen göra sitt till. Dricker han?

Stolt ägare till tre La permer

Magrat
1

Värme, plus att han nu upptäckt att han inte har konkurrans från syskonen troligtvis. Är han normalviktig, dricker, bajsar och kissar skulle jag avakta, möjligen en pling till firstvet om han inte äter ikväll.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Sommar2021
0

#2: han dricker vatten och han gör sina behov (men lite mer sällan idag) Jag var hos veterinären i förrgår och gjorde alla tester som visade sig vara normala. Han äter dock harpluttar, gräs, mossa och lite maskrosor. Är rätt intresserad av min mat också även om han inte får nåt.

Vi har det varmt hos oss också. Men nu har han piggnat till lite efter att vi varit ute. Han var pigg ute också och sprang runt och busade. Har fått i honom en portion nu på kvällen äntligen. Utan trugande eller nåt.

Magrat
1

Det där löser sig nog av sig självt. Mina hundar får sin mat separat och jag har märkt att valpar första veckorna slukar maten men blir mer sansade när de inser att ojdå, ingen tar min mat.

Vi har själva haft en underviktig tik som efter typ tre år fick diagnosen Inapetans/Foderleda det var knepigare. Då fick vi ju hålla på att ta tester ofta för att se att hon ändå fick i sig nog för att fungera. Hon var ju en harmonisk "liten" dam, men hon sparade mycket energi genom att hon var ganska laid back.

Jag skulle inte oroa mig vid det här stadiet. Är alla värden normala och valpen äter efter ett tag så är det bara att hålla koll på allmäntillstånd, kiss, bajs och vätskeintag.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Maleficum
0

Vår pudel (som är lite kräsen) föredrar att få sin mat ute på promenaden (som godis/från handen) och annars äter hon hellre på natten.

Sen kan hon vissa dagar ha sämre aptit för att andra dagar äta massor.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu