Bolla med mig...
Hej. Jag har beställt veterinärtid, men jag hade velat bolla lite och höra vad ni hade gjort.
Min hund är 2 år. Han haltar och är stel när han har vilat och sedan ställer sig upp. Han har slutat att äta sin mat på morgonen. Om han har lekt med hundar är han helt slutkörd efteråt och jag kan bara gå på korta promenader i två dagar efteråt, om man går promenader på mer än 2 kilometer är han stel resten av dagen…
Jag ger honom laxolja på maten varje dag.
När han var runt 1 år så hade han så ont i höften att han pep till när han skulle ställa sig upp och han fick gå på smärtstillande och vila i två veckor.
Jag tycker att han är för ung för att ha såhär svåra problem, men samtidigt vill jag ju inte att han ska lida… jag älskar min hund mer än allt annat, han är liksom anledningen att jag går upp på mornarna.
Jag misstänker höftdysplasi, men det vet jag ju inte än.. har någon varit med om samma med en så ung hund och kan berätta hur det var för er?
- Redigerat 2021-05-28 15:57 av Ollivi
#0: Jättebra att du har kontaktat veterinär!
Vad är det för ras/er?
// Harley
#1: han är schweizisk stövare och pyreneer!
#2: Om jag minns rätt så förekommer höftdysplasi hos pyreneer, tyvärr.
Artros kan också drabba unga hundar även om det är vanligare hos äldre.
En vän hade en yngre hund som fick problem med ena höften. Minns inte exakt vad diagnosen var men han levde gott med medicin och regelbundna besök hos fysioterapeut.
Håller tummarna för ett så positivt besked som möjligt hos veterinären sen!
// Harley
Bra att du har veterinärtid och jag skulle låta honom ta det lugnt fram tills dess, eftersom du märker att han mår sämre efter lek och långa promenader. Det kan vara höftlederna, det kan vara något annat, men det får veterinären utreda.
Glömde skriva: om du inte redan gör det, ställ upp matskålen på en liten pall eller liknande. Oviljan att äta kan handla om att det gör ont att sträcka ned huvudet. Det finns speciella "hundmatbarer" att köpa, men kolla först att det ger effekt.
#5: har redan en bra matbar, men tack ändå!
Jag hade en hund som fick höftproblem och hälta som senior. Vi fick någon värkmedicin som vi skulle ge 1 tablett varannan dag, minns tyvärr inte vilken medicin det var, men det hjälpte och gav oss flera år till!
Har en vän med en 5-årig chowchow med svår artros, skulle säga den behandlas med värkmedicin och kortisonsprutor, det har funkat bra även om det inte är så roligt.
Hoppas ni får hjälp!

Hur gick det hos veterinären?
Stolt ägare till tre La permer