Valp, känslig mage. Råd!
Söker valpfoder för känslig mage. Men vart jag än letar så innehåller varenda foder kyckling. Vilket inte är aktuellt.
Den första avföringen som kommer är någorlunda fast och fin. Men den andra gången är det som löst vispad chokladpudding (förlåt)
Har samtalat med veterinärer, hundexperter etc. Som samstämmiga säger att jag ska gå över till vuxenfoder. Även en massa uppfödare säger samma sak.
Riskerna med valpfoder är också att valpen växer för snabbt och kan få höftproblem. Studier har även styrkt detta.
Varför envisas tillverkare att ha kyckling i valpfoder, när kyckling är något många raser får dålig mage utav?
Har siktet inställt på Best In Show på ICA Maxi.
För nu har jag fått nog efter 4e sortens valpfoder.
Tänker gå över till vuxenfoder.
Men har ni något valpfoder tips, som inte innehåller kyckling och är till för känsliga magar?
Mvh Matt Husse
#0: har parasittester gjorts för att utesluta tex giardia?
Brit har valpfoder med annat än kyckling (bla ett med lamm) de har även speciella sorter för stora raser.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Hur gammal är valpen? För det är faktiskt ingen bra idé att byta över från valp till vuxen om valpen är för ung. Valpar behöver annan sammansättning än vuxna och kan få problem när de växer av att inte få i sig nog av de ämnen de behöver.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#3:
Allt fler inser fördelarna med vuxenfoder till valpar. Många veterinärer rekommenderar vuxenfoder, likaså uppfödare just för att valparna växer för snabbt på valpfoder och kan då i sin tur få höftproblem.
#3:
Sen är valpfoder ett försäljningstrick. När det innehåller samma ingredienser som ett vuxenfoder. Det enda som oftast skiljer dem åt är fett och protein procent.
Jag tror inte ett dugg på det, vår Borzoidam fick sneda framben för att hon fick vuxenfoder när hon var ca 5-6månader. Rättade till sig en del tack vare extra kalk och foderbyte.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#6:
Tro vad du vill. Det rör mig inte ryggen. När den samlade eliten säger annat.
Sen får du ta i beaktande att alla djur, som människor reagerar olika på olika slags föda.
Känner flertalet som fött upp sina kullar med vuxenfoder och fått utmärkta hundar. Medans andra uppfödare jag känner gett valpfoder som fått problem med höfterna för att dom vuxit för snabbt.
Nu avslutar vi våran diskussion.
#7: Alltså, du håller inte med #6 mfl fast samtidigt så säger du samma sak själv; att valpar kan få problem om de föds upp på vuxenfoder.
Hur vet du att din valp inte kommer få problem om du går över till vuxenfoder? …sen frågar du ändå om tips på valpfoder i #0?
Hur ska du ha det? Valp eller vuxenfoder och vill du ha svar eller inte eftersom du verkar tycka att du sitter på sanningen själv? 😅
Edit. Ursäkta om jag låter otrevlig eller grälsjuk men det är svårt att veta om man ska lägga tid och energi på att försöka hjälpa någon som ändå kanske svarar "Tyck vad du vill, din åsikt rör inte mig i ryggen" fast denne bad om råd och tips.
// Harley
- Redigerat 2021-05-28 14:04 av Herveaux
#7 Jag talar från egen erfarenhet, och jag skulle dessutom inte lita alltför mycket på veterinärer som får annan kostutbildning.
Det är knappast den "samlade eliten" som säger så, det är personer du stött på, liksom personer som jag stött på säger att valåpfoder har bättre sammansättning.
Sett till mina hundar har alla växt fint på valpfoder, medans Tesla fick snedväxta ben på grund av vuxenfoder.
Det är ju inte riktigt ett försäljningsknep iom att en växande hund behöver en väl sammansatt kost som skiljer sig från en vuxens individ.
Och nej, jag avslutar inte bara en diskussion, det kan finnas andra som läser och har nytta av olika erfarenheter.
#8: Valpfoder kan ge höftproblem pga snabb tillväxt
Vuxenfoder är att föredra. Långsam, stabil tillväxt.
#10: Om du inte kan föra en diskussion utan en sån otrevlig ton när du blir emotsagd bör du inte heller starta en. Skärp dig! 😠
// Harley
Personpåhopp för att jag tycker att alla åsikter är välkomna i ett diskussionsforum? Då tror jag att du hittat fel forum att lufta dina egna åsikter i.
Nej, vuxenfoder ger inte en stabilare och långsammare tillväxt. Däremot så är det bra att välja valpfoder för stora hundar om man har en stor ras. Där är innehållet gjort för att hunden ska kunna växa ordentligt.
Jag har tagit bort kommentar #10 då det innehöll direkt personangrepp, vilket vi inte accepterar här på sajten.
Jag kopierar det jag skrev i en tidigare tråd: Du postar och skriver på ett diskussionsforum. Du kommer få svar och åsikter som du inte bett om, det är oundvikligt. Det bästa råd jag kan ge dig är att helt enkelt ignorera svaren och kommentarerna du inte tycker tillför någonting och fokusera på resten.
I ditt inlägg och i dina kommentarer så påstår du att valpfoder är ett försäljningstrick och kan vara skadligt för valpar och att veterinärer, uppfödare och studier har styrkt detta. Självklart kommer folk med andra erfarenheter, kunskaper och upplevelser säga emot och vilja diskutera ämnet. Du har öppnat upp för diskussion om det så jag ser inte att det skulle vara off topic och därför ser jag ingen anledning att agera mer än att ta bort ditt personangrepp.
Upprepas det kommer det att leda till skrivförbud på sajten.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows
- Redigerat 2021-05-28 15:35 av Mitchika
#14:
Var god radera mina trådar och avsluta mitt konto. Tack.
#15 Diskussionen tas inte bort för att man själv vill det. Se vilken guldgruva den här tråden kan bli för folk om blivit felaktigt rådda att byta till vuxenfoder.
#16:
Du bryter mot lagen om du inte går mig till mötes. Jag har laga rätt att få trådarna jag skapat borttagna. Radera dom.
#17 Jag har inget med hur sajten styrs att göra, men jag har lärt mig efter alla dessa år att sådant som kan gynna andra i framtiden sparas. Och det är något du ska veta och godkänt när du skappade kontot
#18:
Enligt svensk lagstiftning får det inte sparas utan mitt samtycke. Det strider mot integriteten.
Så man gör bäst i att radera trådarna JAG skapat. Annars blir jag tvungen att kontakta ansvarig utgivare. Och i värsta fall en polisanmälan.
#19:Nu har du avslutat kontot men om du är här och smyger ändå så borde du ha läst iFokus Användaravtal innan du vart aktiv medlem.
Där står:
Genom att bidra med innehåll (exempelvis text, bilder och videor) till iFokus, ger du iFokus rätt att lagra och publicera innehållet på tjänsterna under obegränsad tid. Upphovsrätten till ditt material stannar hos dig.
https://www.ifokus.se/about/user_agreement
Dina hot är med andra ord minst sagt tandlösa. Det som postas på internet brukar stanna där på ett eller annat sätt, tänk efter innan du postar.
// Harley
- Redigerat 2021-05-29 13:54 av Herveaux
#19: dina hot är meningslösa. Vi har ingen skyldighet att radera det du publicerat på iFokus, lika lite som vi har skyldighet att publicera det du skriver.
I framtiden bör du läsa på innan du hotar folk. Blir bara pinsamt. Ingen lag backar det du skriver.