Hjälper en vän. Akut
Om valpen hoppar upp och biter sig fast i armen/armar när matte är ute och går med hunden. Vad beror det på? Även hussen råkar ut för detta emellanåt..men framförallt matte.
Detta sker utomhus, kopplad. Valpen biter dock inte lika hårt inomhus. Som ute.
Min teori är någon slags trots "jag vill inte gå hem, jag vill vara ute".
Valpen hoppar alltså upp mot baksidan av överarmen. Oftast i den armen där kopplet hålls i.
Detta är ett stort besvär för min vän och hans fru.
Min spontana tanke är det handlar om trots.
Han välkomnar alla tips.
Mvh Budbäraren
Den vill ha reaktioner och vet att det fungerar om den gör så. Be dom träna när dom är ute. Tex sitt, ligg, kontakt övningar osv. Dom ska vara riktigt roliga och glada när hunden gör rätt, och riktigt trista om den gör något oönskat.
#1:
Det hjälpte inte.
Att ignorera beteendet hjälpte dock.
Hunden gör ju det den får fördel av.
Hoppar hunden upp och biter för att få en reaktion, sen gör man övningar som belönas så kommer hunden fortsätta beteendet.
#2: jag skrev ingenstans att man ska belöna den när den biter. Man ska träna och ge den något att göra så den inte börjar med beteendet.
Och att vara tråkig när den biter är samma sak som inte reagera, eftersom det är det den är ute efter. Tyckte jag var tydlig med det.
Tycker de låter som den ev är över/understimulerad eller kanske stressad..? 🤔
Svårt att säga med så lite information. Men jag hade nog ignorerat om de gått annars tagit tag i halsband eller där man kan hålla när en valp vill bitas utan att den får tag någonstans och bara hållit hunden stilla tills den är lugn, berömma när den är lugn. Tänk på att hunden måste slappna av, inte bara sitta stilla utan avslappnad, innan man berömmer/släpper annars börjar den bara om.
Hej, vad ska jag göra?
För 2 år sen skaffade jag en hane hund. Jag blev blåst av säljaren då hen påstod sig att hunden är en renrasig pappilone. Vilket den inte är, utan de är någon slags blandras. Vi hämtade hem han när han var 8 veckor gammal. När han blev ungefär 1/5 år börja han beete sig konstigt. Han börja vakta föremål de kunde tillexempel vara ett glas som stod på bordet eller nå skräp som lega på golvet. När han väl vakta fick man inte gå in i de rummet för då dyker han på en och biter en. Samma när han kommer fram och vill bli klappad så kan han mitt i allt börja morra och nafsa. Det har varit såhär nu länge. Han blev 2 år i januari. Så alltså 1 och 1/5 år. Ska boka in för en veterinärundersökning. Men skulle gärna vilja ha tips. Så min fråga är nu, vad ska jag göra? Hur ska jag vara när han gör såhär? Finns det nå kurser man eventuellt kan gå typ nån lydnads kurs? Alla tips är välkomna. :)