Hundar iFokus

Hundar

Etiketterbeteendelydnaduppfostran
Läst 425 ggr
Morris:)
0

Ny hund och lite problem!

Hej!
Nu är det så att jag har tagit hem en hund på test för att se om hon passar ihop med mina katter innan vi bestämmer oss. Hon är 7 år bör jag tillägga!
Nu är det så att hon har innan aldrig kissat inne och är en rätt aktiv hund för att vara en mops. Men nu när hon kommit hit så har hon börjat kissa inne trots att vi går ut iaf varannan timme just nu just för hon kissar inne.
Sen till andra problemet som är att vissa promenader (oftast dem kortare som vi går på efter hon kissat inne) så kissar hon kanske en gång sen sätter hon sig ner och vägrar gå. Jag försöker med ”gå på plats” (som hon lärt sig hos skn förra ägare) då ich då kanske hon går ett steg men sätter sig ner igen. Det ända hon vill är att gå hem.

Kan det ha och göra med stress och allt med en ny miljö eller är det nygot annat tror ni?

Något jag kan göra åt det, något tips?

Tack på förhand!

Tingelinn
0

Det låter som att det absolut kan ha att göra med miljöombytet, det blir ju lite stressigt även om hunden är vuxen och inte en valp :) Hur länge har du haft henne hemma på prov nu?

0

#1: okej då är det nog så! Ja asså blir ungefär en och en halv dag så är nog stressen som du säger. Bara det att som ny hundägare blir jag lite nojig och söka är något som bara skrämmer upp en mer XD

neisen
0

Låter precis som ni sa att miljöbytet stressar henne vilket är helt normalt! Hon är inte van vid att gå ut med dig och det kan nog bli lite jobbigt för henne, och att bli nojig är också normalt, var också det i början… det kommer ordna sig, ge henne tid!

• Redigerat 2021-05-20 20:54 av neisen
0

#3: Okej tack för hjälpen!
Måste bara fråga då hon tappade aptiten igår (hon är i vanliga fall ett matvrak) och börjar få beiga grumliga flytningar och verkar väldigt trött. Hennes ägare nu tror det bara är stress men när jag sökt runt verkar det inte som det? Hon löpte nyligen så jag blir orolig att det är livmoderinflamation! Eller är det med stressen eller brukar tika ha flyningar ?
Har bara haft kastrerade hanar innan så blir mycket frågetecken trots all ”forskning”

• Redigerat 2021-05-22 10:26 av Morris:)
Elsis matte
1

#4 Ja, det där tycker jag ni ska kolla upp. Kan mycket väl vara livmodersinflammation på gång, hon är i en ålder då många tikar får det. Det skulle också kunna förklara att hon inte vill gå och inte kan hålla sig. Alltid bättre att kolla en gång för mycket än att chansa!

Draken
0

#0: Säger som andra, troligast stressen över miljöombytet. Det kan dessutom vara ganska svårt att "ta över" en såpass "gammal" hund.

#4 Nu är inte jag van vid tikar eftersom jag mestadels har haft hanar. Men flytningar och trötthet är aldrig en bra kombination. Troligtvis kan hon ha åkt på livmoderinflammation eller UVI. Uppsök veterinär.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Herveaux
0

#4: Jag tycker du ska kontakta veterinär så snart du kan. OM det är livmoderinflammation kan det snabbt bli riktigt allvarligt om hunden inte får behandling (operation).
Hoppas du och ägaren har på papper vem som betalar veterinärkostnaderna då livmoderinflammation kan bli riktigt dyrt även med försäkring.

Jättebra att du är så uppmärksam! Tycker det är dåligt av ägaren att ha en så slapp inställning till hundens hälsa.

// Harley

Karmatarerskanise
0

Flytningar betyder allt som oftast livmoderinflammation så det måste kollas upp direkt.