Hundar iFokus

Hundar

Läst 210 ggr
zilxuey3
1

ung hanhund och löptik?

Hej! Jag har en könsmogen unghund på ca 7 månader. Då jag bor i stadsmiljö möter vi ofta på andra hundar, därmed också löptikar. Finns det någon risk med att han leker med löptikar (förutom att de kan få valpar såklart) Han juckar och är extremt intresserad men jag undrar om det skapar onödig stress för honom och bör undvikas? Jag brukar avbryta honom om tiken inte säger ifrån själv men han skiter mer och mer i det. Jag upplever att han funkar bäst med andra hanhundar och kastrerade tikar då han ej intresserar sig för dem och då kan leka utan att jucka. Jag har märkt att han blir lite manisk i sitt juckande och i tiken, han följer efter henne till varje pris. Vi har inte bestämt oss för kastrering eller ej då det enda "problem" vi upplevt är att han blir så intresserad av tikar. Borde man bara härda ut och strunta i det eller undvika tikar och större rastplatser ett tag? Nu i skrivande stund ha vi precis lekt med en löptik och han ligger och flämtar på golvet. Hur gör ni?

Herveaux
4

#0: Jag hade aldrig låtit en fertil hane leka med en löptik.
Dels för risken med oplanerad parning och dels att det bara blir en massa onödig stress hos både hundar och ägare.

// Harley

zilxuey3
1

#1: ok tack! Min hund lekte med sin hundkompis (en hanhund) och kvinnan med löptik släppte bara in sin hund utan att säga någonting! Det var inte förens ca 10 min senare hon nämnde att hon löpte! jag blev lite chokad och därav frågan här. Detta var första löptiken han hälsat på.

• Redigerat 2021-05-19 11:57 av zilxuey3
Karmatarerskanise
1

Undvik tikar. Det blir bara onödig stress.

Den där ägaren borde inte ha hund!

hemul
2

Hur länge är han stirrig efteråt? Klart han blir till sig i trasorna när han är nära en löptik. DET ska du inte se som ett problem! Sen kan man ju tycka att det är onödigt att utsätta honom för det ändå.

Men det är väldig skillnad på individer, om de kan släppa det eller inte. Har varit välsignad med hanhundar som släpper det - ur syn ur sinne liksom. Men man har ju hört om såna som verkar bli som osaliga andar i dagar eller veckor. Då är det ju ett problem och säkert en plåga för hunden.

• Redigerat 2021-05-20 22:26 av hemul