Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 505 ggr
[Vargnatt-]
0

OT Blir så ledsen :(

Blir så ledsen och less på folk ibland. Vi åkte och köpte pizza nu på kvällen, och återigen ser jag en stackars schäfer springa lös vid vägen vid pizzerian..Eric tror att det är någon som äger den men som låter den springa sådär ensam och lös.

Jag blir så ledsen, har sett den flera gånger, alltid utan ägare, alltid precis där vid vägen. Hur kan man göra så som ägare? Bara släppa ut sin hund sådär? Tänk om den blir överkörd?

Xiox
0

:(

SparklingTindra
0

Du kanske skulle ta och lämna in den till polisen..

[Vargnatt-]
0

Har funderat på det, men jag har inte försökt gå fram till den ännu, vet inte alls hur den är mot folk.

Angelclaw
0

:( Usch ja sånt blir man ledsen på!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

lena1
0

nästa gång ringer du polisen där du står…det är ännu bättre för då ser dom ju själv när dom kommer vad som sker….usch! sådant skär i hjärtat att se.

[Vargnatt-]
0

det gör det..gör så ont. Eric tror att det är en missbrukare som har den.

Men om man ringer polisen, tänk om hunden hinner sticka innan de kommer? Sedan vet jag inte hur det är heller för vi har ingen polis som är här hela tiden i Munkfors, vet inte vars de kommer ifrån om det är något.

lena1
0

ok men kan du inte ringa polisen och tipsa om det då…för då kan dom ju ha det i åtanke om det är någon som ringer

[Vargnatt-]
0

Men om man ser den springa lös igen och märker att den är snäll, får man ta den då och lämna den till djurhem eller så?

[Vargnatt-]
0

Eric sa nu precis att av vad han hört så tycker hunden inte direkt om främlingar..

lena1
0

näe alltså jag tycker inte du ska våga dig på det…man vet aldrig om den hugger av rädsla eller nått

[Vargnatt-]
0

Nej det är sant…Men det känns som att ringer jag polisen och tipsar om den, så kommer inget hända, speciellt eftersom vi inte har polis här i Munkfors.

Angelclaw
0

#8 vet inte om man får göra det bara såddär men till polisen går nog bra. Om inte annat kan du ju ringa till polisstationen på orten och höra vad du får och inte får göra för att vara säker.

//Tess

Sajtvärd på Motor

lena1
0

jo jag förstår hur du menar här har vi ju bara polis dagtid i veckorna och det är inget bättre det…

[Blandiz]
0

Har haft samma problem med lösspringande hund vid centrumet här i Väsby samt vid hundhagen. En stor vit hund hane och Albin hatar verkligen den sen en händelse. Den vovve kom utanför då vi satt och väntade på våran tur till hundhagen och då kommer han och går emot Pelle helt uppblåst va han och Albin blev helt tokig jag sa till hunden att försvinna och ingen ägare i närheten och dom i hagen sa någonting till hunden att den skulle komma och dom släppte in den i hagen. Och då frågar jag om dom va ägarna och dom bara Nej ägaren kommer därborta. Så pekade dom jag blev skit förbannad och ägaren kom fram och sa att hans hund är snäll. Men jag sa att det skiter jag i. Sen dess så har jag sett den hunden ensam mitt i natten 3 gånger ute och 4 gånger på dagen. Har sagt det till ägaren men han bara ja men han rymmer jag kan inte hålla honom kopplad han sticker. Jag bara skaffa hundgård, han gräver sig ut sa han. Blir så arg.

Angelclaw
0

Alltså, det är ju lite problematiskt eftersom man ändå vill ha lagen på sin sida om man ska plocka den med sig. Än värre om man bor på liten ort så polisen inte finns tillgängliga 24-7.. men ring dem iallafall och fråga så vet du nästa gång du ser vad du kan och vad du inte kan göra.

Går det inte att luska ut vem ägaren är? Kanske de går att prata till rätta, annars får man väl ta det högre upp och anmäla..

//Tess

Sajtvärd på Motor

[Vargnatt-]
0

Ja jag vill ju inte göra något som är olagligt. Men jag ivll inte heller hitta den där hunden överkörd någon dag, för det är  väl tyvärr så det troligtvis kommer sluta om den fortsätter springa ensam sådär.

Min sambo tror sig veta vem ägaren är, en missbrukare och ingen som man kan prata till rätta tror han.

Angelclaw
0

Men anmäl varje gång du ser det. -  förr eller senare så måste ju farbror blå kolla upp det om det blir högar av anmälningar, och kan se till att ägaren tappar hunden om han/hon inte kan ta hand om den..

//Tess

Sajtvärd på Motor

AlltidDu
0

Du kan ju iallafall ringa till polisen och höra!. Dom kanske kan åka hem till ägaren och berätta vilka regler som gäller, att hunden tex inte får springa runt hur som helst.

lena1
0

jamen det kan du göra…det var en hundförare som gjorde det då jag anmälde en 14 årig pappilontik som dom tog valpar på

[Vargnatt-]
0

Jo ska nog ta och göra det nästa gång jag ser vovven

Angelclaw
0

Hoppas det löser sig iallafall!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Zebben
0

Man får fånga hunden och ta den med sig till polisen eller till hundstall.

[Vargnatt-]
0

Zebben: Jag skulle så gärna göra det! Men nu har sambon sagt att han hört att hunden inte tycker om främlingar och då blir man ju lite mer tveksam.

lena1
0

ja jag skulle inte gör det utan en kunnig från hundstallet eller liknande i så fall…

Zebben
0

#23 Jag skulle inte tveka. Ha med dig riktigt gott godis och se  hur han beter sig när Du börjar närma dig. Låt han komma till dig så att inte Du går fram till honom.

Men det är klart att Du inte ska försöka Dig på det om Du inte känner Dig säker. Då får man ta till polisen istället, ringa dem i alla fall och se vad de tänker göra åt saken. De bör ju agera om Du säger att den är otrevlig mot folk.

lena1
0

det är just det jag menar zebben hunden känner ju på sig om man är osäker och kan därmed göra utfall….man vet ju aldrig…jag skulle nog göra som du,men backa om jag såg att det inte gick eller började känna mig osäker…

[Vargnatt-]
0

#25 Jag har ju aldrig sett att den är otrevlig mot folk, då jag ser den knallar den bara omkring och nosar på trottoaren och springer över vägen. Man tycker att folk borde ha reagerat på den om den vore otrevlig eftersom den springer utanför en pizzeria där det går ganska mycket folk ändå.

Nästa gång jag ser den har jag ju två alternativ iaf, jag har ju ofta fickorna fulla med godis så kan ju försiktigt försöka komma närmare den, inte helt fram men bara gå förbi på avstånd och se hur den beter sig då. Eller ringa polisen, det känns dock inte som chansen att de åker iväg från Karlstad och hit för en hund skull är stor..

nobsan
0

Jag skulle ta den och lämna den till polisen. Så får ägaren lösa ut den. Om dom är intresserade. Det är så dålig stil att bete sej så mot hund stackaren.

SaraC
0

Du kan ju ta med något gott och kanske prova sitta och kasta gottis åt den så kanske den stannar tills polisen kommer, om de kommer.

Hemskt är det iaf :( Kan man inte ringa de djurskyddsansvariga i kommunen?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar