Hundar iFokus

Hundar

Etiketterhälsautfodring-och-foderfoder
Läst 272 ggr
aspo_milla
2

Fryst lax?

Hejsan, jag undrar om hundar kan äta rå fisk om den har varit fryst. Jag vet om att dem kan få parasiter av fisk om den inte varit fryst. Men min fråga är hur länge och vilka grader fisken ska ha varit fryst till. Jag ger min hund färskfoder och vill börja övergå smått till barf:) en annan fråga är om man kan ge inlagd fisk i olja och eventuellt skölja bort oljan. Jag bor nämligen dåligt till och affärerna runt mig säljer endast tonfisk i vatten, alla andra fisksorter är i olja eller tomatsås:)

Draken
0

Min bror kör hundspann och han ger sina hundar fryst makrill. Mycket fett och proteiner som en hårt arbetande draghund behöver.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

hemul
1

Jag äter rå fryst makrill! Eller rå och rå, jag gravar den, men samma regler gäller ju för dynt när man gravar.

3 dygn säger SLV.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/bakterier-virus-parasiter-och-mogelsvampar1/parasiter/anisakis?AspxAutoDetectCookieSupport=1#S%C3%A5_minskar_du_risken_att_bli_sjuk

Jag köper min makrill fryst, men om jag skulle frysa själv skulle jag nog låta den ligga en vecka för att vara på den säkra sidan.

Anisakis simplex, eller spiralmask, är en fiskparasit som kan finnas i svenska vatten
  • Redigerat 2021-05-05 21:06 av hemul
Karmatarerskanise
0

#0: det kan dom så länge dom inte har allergi mot fisk.