Blöder från tanden
Hej
När min hund fick en liten torkad grisknorr imorse såg jag till min förvåning att det kom blod på knorren. Tror att det kommer från de inre kindtänderna/tandköttet på höger insida. Han verkar inte ha ont eller vara berörd av det. Han får torrfoder 2ggr om dagen och tugg (hudben, grisknorr, tjurmuskel etc) 1ggr i veckan. Är det något att oroa sig över?
Hur gammal är vovven? Är det en valp så är det mest troligt en lös tand. Är det en vuxen så skulle jag tagit en rejäl koll i munnen och ett samtal till veterinären för rådgivning ☺️
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Han är strax över 2 år. Tack, då ringer jag veterinären och kollar! 😊
#0: Troligtvis har han en inflammation i tandköttet. Men ring vetten och kolla läget :)
Fast det kan ju börja blöda om de gnager intensivt på något. Behöver inte vara nåt hemskt. Försök få sin på källan till blodet.
Ser inte ut att vara några problem nu i varje fall :)
#2: Borstar du tänderna på dina hundar? Om inte så skulle jag rekommendera dig att börja göra det.
Vi borstade alltid tänderna på våra hundar vi hade som blev 13 och 14. 5 år. Fick alltid beröm vid veterinär besök att dom hade så fina tänder.
- Redigerat 2021-08-13 21:03 av Jack Russel
Är nog inte fel att besöka veterinären. Många hundförsäkringar täcker dock inte tandsjukdomar, bara olyckor. Så kolla upp vad som gäller och var beredd att få betala ur egen ficka…
Förmodligen är det inget att oroa sig för, men jag skulle uppsöka veterinär för säkerhets skull, ifall det har tillkommit något på senare tid.