Två hanhundar tillsammans?
Hej! Vi har idag en 10 års bc bladning (kastrerad hane) hemma och kommer till våren/sommaren skaffa en Tax!
Från början var tanken att skaffa en tik då jag vet att min hane är rätt dominant och inte vill riskera att det blir problem mellan dessa. Men har nu börjat fundera på att ändå köpa en hane…
Hur ser ni på detta? Funkar det att ha två hanar hemma? Hur har ni det? Borde jag tänka på något speciellt? Hunden som kommer till oss kommer vi inte heller kastrera då det är ett krav från i princip alla uppfödare.
Skriv gärna ner era tankar!
Med vänliga hälsningar
#0: kan även tillägga att min hund absolut inte har problem med andra hundar. Utan ser bara att han hävdar sig lite mer när han träffar hanar
Med vänliga hälsningar
Det brukar inte vara problem att ha två hanar. Har däremot sett problem hos folk som har mer än en hona tillsammans.
Det brukar börja gå riktigt bra så länge den ena är liten (valp, kattunge). Vi har 2 hanhundar, 1 tik, 2 hankatter och 1 hona. Funkar finfint här! Den första 1 (el 2) veckorna kan vara lite oroliga, sen rullar det på!
Skulle inte heller säga att det är något problem. Att en äldre hund morrar på eller rent av ignorerar en valp är inget konstigt heller så det är inget du behöver vara orolig över om det händer.
Har tre hanar (6år kastrerad, 5.5 år kastrerad, 11 månader okastrerad) och har aldrig ens övervägt att det inte skulle funka på grund av kön.
När det blir spänt mellan mina beror det i princip alltid på den äldsta då han resursförsvar mycket och då får man kliva in; men detta har han mot alla, både hundar, katter och vissa människor, så det beror inte på att dem andra också är hanar.
Minns att Vår bästa vän hade ett avsnitt om det där. Konsensus var just det Nina säger. Flera hanhundar brukar inte bli allvarliga problem.
Man tror ju lätt att hanhundar ska vara buffligare och bråka mera, men tydligen är det tvärtom, att tikar kan bli bitchiga om de är flera och det brukar inte lösa sig i första taget.
Allt enligt Vår bästa vän. Vet ingenting, jag. 😃
- Redigerat 2021-04-30 04:35 av hemul