nybörjare agility
Hejsan! Jag och min cavalier Åke har nyligen börjat med agility, vilket vi tycker är väldigt kul. Men vill vi kunna träna hemma, (brukshundsklubben osv kommer vi också träna på såklart) just nu har vi: en väldigt dålig tunnel, några hinder och slalompinnar. Balans och vipp ska vi antagligen bygga själv pga priserna hehe;)
Så jag skulle vilja veta, vart finns det agilityhinder osv för rimliga priser??
och vad är det bästa att träna på om vi vill kunna tävla i framtiden? (mest för skojs skull)
vad börjar man med att nöta in, och vad kommer sen???
#0: hejj haha tror du följer mig på tt. @theshepherdino haha vad coolt att hitta dig här )
Så kul att ni hittat till agilityn! Jag har tränat och tävlat i flera år, bland annat med en cavalier. :-)
Är ni nybörjare är mitt tips att ni börjar med en agilitykurs på er BK eller annan klubb, det finns även en hel del onlinekurser nu. På en kurs kan ni få praktisk hjälp och stöttning, och träna hemma mellan tillfällena.
Med fyra hopphinder och en-två tunnlar kan man göra väldigt mycket handlingsmässigt. Slalom är bra att ha, för det behöver man nöta. I övrigt beror det lite på hur mycket plats ni har och hur långt det är till klubben…
Vilken sorts hinder du ska ha beror lite på din budget, att köpa riktiga regelmässiga hinder är mycket dyrare än typ Rustahinder. Ibland kan man hitta begagnade lite billigare, som när en klubb byter till nya hinder. Men om du eller någon i din närhet är bra på att snickra är det förstås billigast att göra egna, då kan man göra dem korrekta enligt nuvarande regler också.
Mitt allra bästa tips är att gå kurs, agility är både lätt och svårt men det är väldigt mycket lättare om man får bra vädledning från början!
Ang egna hinder så hade jag börjat med 2-4 hopphinder och en/två riktiga tunnlar med ordentligt med tunnelsäckar (minst en/per meter tunnel, även om man har en liten hund) Det kommer man långt med, hopphinder är de vanligaste hinderna på banan men de kan tas på fler sätt än något annat agilityhinder. Visst kan en balansbom och gungbräda vara bra att ha hemma, speciellt balans om man tänker lära in running contacts, men i början räcker det gott och väl med hopphinder och tunnlar. På lotuseducation.se säljs tävlingsmässiga tunnlar och tunnelsäckar som skickas från Sverige. 3-6m är godkänt på tävling, 1m är kanon för diskrimineringsträning, inlärning av svängar osv. Llllegardshundgladje.se har också antislip-tunnlar.
Det absolut viktigaste är belöningsutveckling, hunden ska gärna älska att både leka och äta godis, och veta att för att få måste man först göra något. Sen går agility på tid, så att få hunden att tycka det är roligt att springa fort. Hur man ska lära in hinderna är lite svårt att ta så här över text - utan bästa tipset är som sagt kurs! Finns både onlinelkurser och live på brukshundsklubbar eller privata tränare. Agilitypodden har också massa bra avsnitt om var man kan börja, Fanny Gott som har podden gjorde också en valpdagbok förra året med sin valp Spam, där hon går igenom vad hon tränar för agilityförberedande grunder med sin valp som är bra att titta på! Lycka till och välkommen till världens roligaste sport!
Johanna - Instagram
#1: nämen tjenaaaa
#3: jag har gått två kurser (grund och fortsättning). Men planerar att även gå på brukshundsklubben nu också!
Tack för tipset om tunnlarna och tunnelpåsarna, håller på och letar just nu haha.
Att träna agility är relativt enkelt. I teorin behöver du inte ens några hinder innan du startar en blåbärstävling.
Starten; Stadga. Träna stadga i starten med en värdefull belöning, oavsett hur du rör dig.
Runda något; detta kan användas med lyktstolpar, träd, random saker som står upp. Skicka alltid med samma kommando från höger sida, och ett annat från vänster sida.
Springa rakt fram; lägg en belöning tydligt lång framför hunden och ge kommando. Detta för att lära hunden att "följ den tydligaste linjen" och du måste variera vart du är och hur du rör dig.
Sen finns det kontaktfältsträning, det är enkelt att köpa en bit hallmatta som ser ut och känns precis som kontaktfält. Bara att klippa till och använda till den metod du valt.
Hundar kan hoppa. Höjd är inget att träna på. Rörelser, följsamhet och hoppteknik är däremot mycket viktigare.
#7 Hundar kan hoppa, höjden är därför inget man bör satsa på i början. Hoppteknik tränas på låg höjd så hunden får rätt teknik med sig från början.
Min aussie hade aldrig hoppat högre än 30cm på träning när vi gick och vann vår första agilitytävling i klass 1.
#6 Från början ja, men det är absolut något som bör finnas med i träningen. Jätteroligt att det funkade att gå från 30 till 45-55(gissningsvis?) cm direkt för er - det har inte gått så smidigt för min border collie som absolut har behövt hitta teknik i varje ny höjd. Alla hoppteknikövningar sker inte på låg höjd heller, det finns massor av bra övningar för att förbereda hunden för högre höjder. Tycker inte heller det är schysst att hunden aldrig fått springa längre banor eller kombinationer på tävlingshöjd innan man tävlar - att ta sig över ett hinder är inte samma som att fixa en hel bana på samma höjd. Jag tränar absolut inte jämt på fullhöjd, med varken small-sheltien eller XL-bcn, utan varierar höjden beroende på övning, men för mig är det otroligt viktigt att de känner sig trygga att hoppa hela banor på tävlingshöjd.
Johanna - Instagram