"förälder till hund med PRA"
Hej,
Jag tittar på ESS valpar men kan se i stamtavlan att några hundar i led fyra, fem och sex på både mamman och pappans sida (samma hundar på båda sidorna) är föräldrar till hund med PRA. Totalt handlar det om 3 hundar som finns på två ställen samt 1 hund som finns på tre ställen i stamtavlan. Är det något man bör oroa sig för eller kan det vara OK ändå?
Tack på förhand.
💚
Är den typ av PRA som finns hos ESS (jag vet inte ens vad ESS är en förkortning av…) kartlagd och kan gentestas för?
I så fall är det ju bara att fråga efter testresultat hos föräldrarna.
#1 Engelsk springer spaniel. Man kan testa för PRA Cord-1, vilket föräldrarna är fria från. Det finns dock fler sorters PRA inom rasen som man inte kan testa för. Föräldrarna är även UA på ögonlysningen. Men det är väl ingen säkerhet för att det inte uppkommer senare. Jag har inte riktigt koll på hur det här med genetik fungerar, därför jag funderade 😅
💚
Är det samma typ av PRA hos samtliga hundar i stamtavlan?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#3 Jag ser nu att en av hundarna är bärare av PRA Cord-1, så den hunden är väl iaf irrelevant då föräldrarna till valparna är fritestade för just det. Annars så vet jag inte, jag kan bara se att dom andra är anlagsbärare för PRA. Inte specifikt vilken typ av PRA. Jag vet inte om det är sånt här man bör fråga uppfödaren om istället? Jag har inte kontaktat dom än, kikar bara över den information jag kan hitta på nätet.
💚