Vilken hundtrimmer?
Går i tankarna på att köpa en trimmer.
Ska funka för bas klippning. En kort frisyr över kroppen.
Lite nos, tassar osv.
Några tips?
Max 2000 kr.
Kanske ni vet om någon begagnad?
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Skulle helt klart rekommendera en med snabbkoppling för utbytbara skär!
Hade en Moser Max som kom med min kompis hund (som bodde hos mig sista åren) och använde den till tre olika hundar och även till angorakaninen. Men när vi skaffa Pudel skaffa vi även en ny maskin som jag älskar! En Andis AGCB Super 2-speed finns även en som är lite långsammare (inte lika bra på riktigt tjock päls) som heter Andis AGCB 2 Speed som är lite billigare så det är helt beroende på om du ska klippa tjock päls eller inte. Mycket lättare och betydligt tystare än Mosern (nu är väl iof Mosern några år och har tydligen blivit tappad förut).
Alla tre kostar under 2000 på Lyckliga fåret (även om det är precis på Andis superspeed apparaten).
Vi beställde våran från Lyckliga fåret (kändes att en helt ny var smartast när den planeras att användas minst ett helt hundliv) då jag hört bra saker om dem (de har även en sida med test av olika maskiner där man lätt kan jämföra dem beroende på vad man är ute efter) med den finns att få tag på lite över allt och ser dem även dyka upp begagnade lite var stans.
Sen behövs väl skär till beroende på hur kort det ska bli (tror alla tre jag nämnt kommer med skär 10 som lämnar 1,5mm). Själv använder jag ett skär som lämnar 3 mm till kroppen på vår Pudel men har även ett skär som lämnar 9 mm. Man kan sätta kam på också men i min erfarenhet så är det mycket lättare att använda ett skär som lämnar rätt längd i stället och om man absolut ska använda kam ska den vara i metall för dem i plast är helt värdelösa.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: just nu behöver en cavalier med tjock päls en lättare sommarfrisyr, bröstet, magen, ben, öron.
Ägarna har bett mig försöka klippa ner. De har innan lämnat bort honom.
Så det är inget avancerat. Men jag får frågan ibland om jag kan trimma ner o måste då låna en trimmer
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
#2: För bara nåt enstaka så tycker jag Moser Max funkar bra (min låter väl extra mycket för den blivit tappat och vår Pudel gillade inte att det lät så mycket men min blinda kaninen föredrog den mot den nya eftersom han var mer van vid oljudet :P). Är som sagt lite tyngre än Andisen men det funkar (den har väl fördelen att komma med ett 3 mm skär) (lite knepigare av/på och fartbytar knapp än Andisen).
Är väl lite billigare än de båda Andisarna och går att byta skär på dem.
Tycker som sagt båda funkar bra men nu när jag trimmar oftare (pudel) är det skönt med Andis eftersom den inte är så tung och är lättare att starta och stoppa men har ju även använt Mosern i många år utan större problem.
Vad har du lånat för trimmer innan?
#3: en begagnad oster(stavning?)
…………………………………..
#4: Oster ska tydligen tyvärr ha sina små brister (som lätt överhettade, problem med sladdbrott bla).
För ditt syfte (och med pristaket) hade jag nog valt en Moser Rex (fördel med skär som lämnar lite längre päls) eller Andis AGCB 2 speed (lätthanterlig men lär behöva införskaffas ett extra skär som lämnar mer päls om man inte vill ha superkort) men det är av min begränsade erfarenhet.
Finns säkert billigare maskiner också men själv tycker jag det är värt att betala lite mer för något man vet håller och funkar under många år.
Använder skäret som kom med Andisen till nos, öron och sanitet på Pudeln och skäret som kom med Mosern till kroppen. En bild från förra sommaren efter hon var nyklippt (sparat mer på huvudet och lite längre på svansen).
#0 Hej! Visserligen lite dyrare än din budget, men vill ändå tipsa om Aesculap Akkurata (GT405).
Tycker att den fungerar väldigt bra (visserligen har jag "bara" en angorakanin men ändå). Den kan användas både med sladd och batteridrift, har ett skär med olika "kammar" så man kan ställa in längden (dessa tillsammans med en liten oljeflaska och en rengöringsborste får men med då man köper) och man behöver därmed inte skaffa massa olika skär.
Jag letade efter en bra, kvalitetsmaskin (men för ett lite blygsammare pris) och med tanke på att detta märke används flitigt av veterinärer… så bör den ju hålla (de har ju lite fler djur att klippa på liksom).
Kostar ca 2500 kr (och finns ex. hos lyckliga fåret = lyckliga.nu och 4dogs.se).
Lycka till i "hitta-rätt-trimmer-djungeln" Mvh/Chinesecrestedlover