Hundar iFokus

Hundar

Etiketterraserskaffa-hundhundsport-och-aktiviteteragility
Läst 627 ggr
LinneaLii
0

Border Collie som andra hund?

Just nu har jag en Cavalier som snart fyller 2. Han är min första hund och har tänkt satsa på agility med honom. Men det känns som att han inte tycker det är så jättekul som jag hade tänkt mig från början. Är det bara en nybörjar grej??
Men jaja, till saken. Vill alltså satsa på att tävla i agility.
•Är jag för okunnig för att kunna ha hand om en border collie som andra hund om ungefär ett år?
•Behöver de vallas om man håller på med andra hundsporter som agility osv?
• hur är de mot andra hundar/människor?

Anledningarna till att jag vill skaffa en bc är deras intelligens, smidighet, fart och allt sånt. De är väldigt fina såklart men går inte efter utseendet.

Ni som säger ”aussie” är precis som bc fast kräver inte vallning, jag vill inte ha en aussie i nuläget:))

• Redigerat 2021-04-20 15:52 av LinneaLii
Draken
6

De som föder upp BC brukar oftast ha vall i sina linjer, då de i det flesta fallen också vallar med föräldradjuren.

Jag skulle inte skaffa en BC om jag inte hade tänkt valla med hunden.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Nephi
1

Jag skulle väll säga att BC helst vill valla, har sätt på min Aussie att få saker får honom så trött kroppsligt och mentalt som vallning. Vallning är dessutom en väldigt bra typ av träning och ett riktigt bra test på hur er kommunikation är och ger redskap för att bygga ännu bättre kommunikation mellan er 😁

Men rätt linjer med rätt träning och aktivering så kan det nog bli bra även utan vallningen 😉

Om du är redo för BC eller inte kan bara du veta 😊

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Herveaux
6

Jag känner mig som en riktig dysterkorp men jag är fast bestämd i att vill man inte valla bör man heller inte skaffa en vallhund.

Om du vill berätta mer om vad du söker för egenskaper hos hund nr 2 kan vi säkert bolla fram idéer på andra raser som kan bli en härlig agilitykompis. 😃

// Harley

LinneaLii
0

#3: söker en snabb men smidig hund som är ungefär lika stor som en bc:)

LinneaLii
0

#2: hade ju absolut kunna valla om det krävs!! Men då vill jag verkligen att det ska bli bra och att det ska vara en väldigt bra och välutbildad tränare för det, osäker om det finns så många här uppe;(

LinneaLii
0

#1: hade absolut kunnat valla nu när jag fått höra lite mer om det, men då vill jag verkligen att det ska bli bra och att det ska vara en välutbildad tränare, osäker på hur många det finns här uppe i Luleå området

Herveaux
1

#4: Föredrar du en hund som är social med främmande eller en som är något mer reserverad mot främmande eller spelar det ingen roll?
Vill du ha BC'ns will to please eller är du villig att jobba lite mer för att motivera hunden?

// Harley

Nephi
0

#6: Kolla med http://norrbottensvf.se/ eller svak.se och se om dem kan hjälpa dig med att hitta någon som vallar i din närhet så du kan hälsa på och se hur det fungerar och om det är något för dig :)

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Mitchika
4

En vuxen Border Collie som inte visar intresse eller behov för vall kanske kan vara något i såna fall, men jag rekommenderar inte att köpa en BC-valp och chansa på att hunden inte kommer vara intresserad av att valla.

Vallinstinkten kan slå igenom även i en valp efter två icke-vallande föräldrar då man avlar på ett arv, inte bara två individer och lite längre bak i deras linjer finns det garanterat några duktiga vallare i och med att rasen fortfarande huvudsakligen används och avlas för det syftet.

En BC som vill och behöver valla, men inte får utlopp för det behovet kan istället börja försöka valla andra saker. Människor, barn, cyklar, vilda djur, även bilar och andra snabba fordon. Vilket kan få katastrofala följder. En sån hund kan då även bli svår att ha lös vid till exempel agility.

Om det bara är agility som gäller och som du är intresserad av hos din andra hund borde du definitivt kolla på en vuxen omplacering (som inte har intresse för eller duger som vallhund om det är en BC) och som dessutom har både höfter och armbågar friröntgade så att denna individ passar för agility.

Annars kan du hamna i samma situation som mig. Jag köpte inte min BC-mix just för att köra och tävla i agility, men det var en kul bonus att ha en hund som var bra byggd för det och jag har alltid velat testa på det. Det visade sig dock att han hade ED 1 på höger framben trots friröntgade föräldrar och friröntgade släktingar längre bak så agility kommer han aldrig få prova på och troligtvis inte jag heller då nästa hund inte blir en ras som passar för det.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

LinneaLii
0

#9: nu när jag läst på hade jag absolut kunna valla! Har en vän som vallar mer som bc så ska hälsa på och se om det är något för mig!;)

Lavin
0

När du skriver att du vill tävla i agility, vill du satsa ordentligt eller mest träna och tävla för skojs skull?

Slänger in ett annat rasförslag - portis?

LinneaLii
0

#11: satsa ordentligt:)

flocken
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag går emot alla här.
Ja varför inte?
Hittar man rätt hund från rätt ställe, vilken hit.
Jag har en borderskit (bc/aussie). Pappa är border, mamma 50 bc/50 aussie.
Vi har innan haft stora molosser på +50 kg. Men nu ville vi byta helt.
Åh vilken hund vi fått.
Lättlärd, flockbunden, hänger med på allt. Inget vall. Men stor, +30 kg.
Fri röntgad. Han har epilepsi som finns hos bc.
Men jag driver hunddagis i mitt hem. Så vi är ute flera timmar och han har andra hundar omkring sig hela dagen. Han är helt slut. Han är som tjuren Ferdinand.
Så vi lever ett udda liv.
Jag har svårt att se mig med någon annan typ av hund nu.
Frånsett promenader cyklar vi, åker båt, kör fyrhjuling, lite lättare lydnad och trix.
Han går lös till 99%.
Men han kanske är lika udda som matte?

På bilden är han bredvid en spansk vattenhund.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

LinneaLii
0

#7: en hund som är motiverad att göra rätt och inte som en Tibbe som man oftast får motivera lite mer

flocken
1

Men, detta är inte min andra hund. Utan har jobbat med problem hundar och hundar i över 20 år. Hjälper andra hundägare. jobbar mkt med kroppsspråk. För det är en smart men känslig ras.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

flocken
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bara ett stort fluff

…………………………………..

Draken
0

#15: förstår att det fungerar bra med kroppsspråket, då BC ju är en Eye-vallare :)

Jag har den turen att det finns en fårbonde 4 mil hemifrån mig som tar emot folk som vill valla professionellt eller de som bara vill prova på och kanske valla för skojs skull. Han har även utbildningar i Herding :)

Den här bonden har BC och använder dem på gården. Jag har sett hans hundar "in action" så att säga och jag är så grymt imponerad. Han sa inte ett ljud till hundarna förutan att han visslade nån gång (vet ej varför) Men hundarna hade stenkoll på ägaren och vilken "pose" han stog i eller vilka tecken eller huvudvridningar han gjorde, utan att för en sekund släppa vaksamheten på fåren :)

Har själv haft Bearded Collie i alla år, och jag har vallat med dem fast bara "för skojs skull". Det är riktigt roligt faktiskt. Vissa av mina hundar tände aldrig på fåren, medans andra small i direkt.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2021-04-21 16:04 av Draken
jenmjao
4

Det finns hur många border collies som helst som inte klarar av att valla, så kontaktar du en uppfödare kan du ta en sådan. Men en bc som kan och ska valla är en ganska komplicerad hund, inte en lätt hund att starta med, ibland är dom till och med för svåra för proffsen.
Men om det är en valp du vill ha ifrån start skulle jag inte rekommendera varken bc eller aussie, för aussies är inte så lätta (och långt ifrån vall) som folk verkar tro.

Karmatarerskanise
5

#13: men så är det som sagt väldigt dumt att skaffa den mest utpräglade vallhund vi har, där föräldrarna ska ha godkänt vallprov innan avel, om man inte tänker avla.

Att du har blandning som är nöjd utan är inte relevant. Att köpa vallhund som valp och planera ett liv utan vall, det är elakt mot valpen. För en vallhund avlas för vall……

Karmatarerskanise
0

Att köpa en bc som är äldre och visat att den inte är intresserad av vallning, det är så klart inget konstigt :)

flocken
0

#19: jo självklart. Köper man från vallande föräldrar så ska man valla. Det håller jag med om.
Men hittar man rätt uppfödare där de ex fokuserar på agility. Eller den som inte har något intresse för vall.
Jag hade hoppats på att prova på att valla med Sigge. Men han är rädd för får 😄.
Det finns alltid de där "som inte är som man ska"
Ex taxen jag hade som inte jagade.
Vinthundarna jag är uppvuxen med som gick lösa överallt.
Tibetanska spanieln på mitt dagis som är en renavlad sällskapshund som inte kan vara lös. Inte alls. Han jagar för fullt. Även jägare har testat honom.

…………………………………..

Mitchika
9

#21: Det är inte riktigt så det fungerar. BC är fortfarande strikt avlad mot vall. Föräldrarna måste ha godkända vallprov för att deras valpar ska kunna registreras i SKK, så bedriver du BC-avel utan vall är det för det första oregistrerad blandrasavel.

För det andra så funkar inte genetik så att om du tar en BC som är ointresserad av vall och parar med en annan BC som är likadan så får du en hel kull med fina BC som är ointresserade av vall och fungerar fint som aktiva sällskapshundar.

Vall finns fortfarande i föräldrarnas gener även om intresset hoppade över en generation. Hela deras kull kan bli extremvallare om man har otur. Det krävs så många generationer av individer som är ointresserade och saknar instinkter när det kommer till vallandet för att man ens ska vara säker på att några av valparna inte kommer födas med intresse för/behov av vall.

Sen så ska man aldrig utgå från orastypiska individer när man väljer ras inför valpköp. Du gör dig själv och din framtida hund en stor otjänst om du kör ett sånt riskspel. En av dom huvudsakliga anledningarna till att vi har olika hundraser är för att vi vill att hundar ska ha vissa typer av egenskaper, beteenden, instinkter och drifter för olika syften så som jakt, vall, apportering och spår. Därför avlas det på dessa. Att då köpa en valp och hålla tummarna för att valpen ska vara orastypisk och inte ha dessa, det är inte snällt mot varken en själv eller valpen.

Det exemplet du tar upp med den tibetanska spanieln är klockrent. Hur många generationer behöver du inte gå tillbaka på den individen för att hitta hundar som användes till att jaga? Ändå slog det plötsligt igenom på honom.

Vill du ha en hund av en viss ras men som är helt orastypisk, då rekommenderar jag att du tittar på omplaceringar där uppfödaren och/eller tidigare ägare redan vet att hunden saknar dessa egenskaper.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

flocken
0

#22: jag ber om ursäkt för att jag har fel.
Men just att det finns individer som passar till det ts är ute efter finns.
För det finns ju x antal bc på tävlingsbanorna.
Och det måste bero på något.

…………………………………..

Draken
3

En vallande BC är en hund som är mycket lätthanterlig på tävlingsbanorna. Frun till han som äger vallgården dit vi brukar åka med våra beardisar har en BC som är extremvallare. Hon kör även agility och lydnad med henne, och hon går som en dröm, även på tävlingsbanorna.

Så bara för att din BC går bra på tävlimgar, så behöver det inte betyda att den inte har vall i sig.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

flocken
0

#24: intressant. Tack. Har alltid trott att de skulle haft svårt att koncentrera sig. Man lär sig något nytt hela tiden.

…………………………………..

Jojaton
4

Jag har border collie som min andra hund. Hon är på många sätt enkel, men hon är också ofta en Ferrari utan ratt. Förutom vallningen som många redan tagit upp så finns det mycket annat att tänka på kring bcs som man behöver kunna klara av. De är ofta väldigt signalkänsliga och för vissa individer går det över i en enorm stress när de inte kan kontrollera omgivningen. Det är lätt att se border collies på träningsplaner och tycka att de är döhäftiga, men bakom det kan det ligga väldigt mycket slit med låsningar och stress tex.

Vill även säga att majoriteten av de border collies man ser på svenska tävlingsbanor, även bland elithundarna, vallar regelbundet också. En av Sveriges just nu mest meriterade agilityhundar, Jenny Damms Lilli, är tex GK vallhund, och likaså regerande världsmästaren i lydnad, Michelle Holmlunds Peak.

Det går absolut att skaffa en bc som andra hund och det kan bli superbra av det - men gör ordentligt med research, träffa mycket olika bcs (inte bara i träningssammanhang utan gärna i vardagen också) och prata med ägare till bcs för att se vad det är för typ av hund du gillar - det skiljer enormt.

Att bara vilja ha en hund med mer arbetsglädje och som är mer lättmotiverad än din nuvarande hund säger inte så mycket om vad för typ av hund du är ute efter. Jag har en sheltie också som har minst lika bra arbetsmoral som min border collie, men det är en helt annan typ av hund (även om sheltien inte är speciellt rastypisk i sin personlighet)

Johanna - Instagram