Ensamhetsträning
Hej!
Har fått höra massa olika perspektiv runt detta "topic", så varför inte höra mer! Vissa säger att man ska börja så tidigt som möjligt, andra säger 14-15 veckor. Skulle uppskatta om ni tog er tiden att prata om det utifrån hundens perspektiv och så, inte hur ni gjorde. Vad mår hunden bäst av? är den viktigaste punkten från mig i frågor runt hundar.
Tack på förhand!
Det beror helt på hunden.
En del hundar kan man börja ensamträna väldigt tidigt, andra behöver ett par veckor på sig att landa, andra flera månader för att bli ordentligt trygga och en del går aldrig att lämna ensamma.
// Harley
#1: Så det viktigaste är att hunden känner sig trygg, inte speciellt åldern på hunden?
#2: Exakt.
// Harley
#3: Hur exakt ska man veta det då?
Jag tycker man ska vänta till hunden i alla fall är minst 3 månader och har hunnit bo in sig ordentligt.
Små valpar behöver sällskap, oavsett ras och individ är min erfarenhet.
Man får känna av sånt helt enkelt. Men, med nästa valp kommer jag börja direkt, dag 2.
Det betyder inte att man kommer lämna valpen ensam "på riktigt", men jag kommer börja direkt att gå ut genom dörren, hämta post och slänga sopor. Såna saker. Och på så sätt vänja valpen direkt att det är en del av livet att jag försvinner ut ibland, precis som jag gör med toaletten och dusch.
#4: Dels läsa på om hundens kroppsspråk/psykologi om man inte har så mycket egen erfarenhet av hundar. Sen så lär man sig också snabbt att läsa av sin egen hund.
// Harley
#7: Okej, tack så mycket! :)
#6: Jo men där kan jag hålla med, självklart vill man kunna gå med sopor och sånt utan att valpen blir helt galen.
#5: Jo men det skulle jag också vilja ha faktiskt 😂
#9: Jo, men det är ensamhetsträning. Om hunden blir van och lugn med att man går ut en minut eller fem, så kommer det oftast lätt gå att utöka till 15, 20 minuter och därefter nån timme.
Jag har gjort så att jag t.ex lämnat hunden utanför toalettdörren och gått in en stund. Sedan har jag börjat sätta på mig jacka och skor och gått utanför ytterdörren. Då kan jag stå och lyssna hur hunden beter sig. Vartefter kan mab försöka öka tiden man är utanför dörren. Oavsett får du vara beredd på att hunden kommer att gråta och skälla då du börjar lämna den ensam. Någon form av ensamhetsträning vore nog viktigt, då det kan vara ohållbart att ha en hund som inte går att lämna ensam ens några minuter.
Mina föräldrar hade en cockerspaniel som de tagit som andrahandshund. Den kunde inte vara ensam ens några ninuter utan att riva sönder kläder och möbler. Och det blir i längden mycket besvärligt..
Mitt råd är att från början lära valpen att gå och lägga sig i tex sin säng. Sedan lära den att stanna där. Då blir det enkelt att kunna röra sig runt i hemmet utan att valpen följer efter, och dör börja med ensamhet träning. Gå it i köket och platsa valpen I sängen osv. När det fungerar är det lätt att börja gå utanför hemmet.
Kommer också att börja direkt. Jag *tror* att om man börjar med att bara öppna dörren utan att gå ut och stänga den igen, sedan gå ut utan att stänga dörren och vända direkt och gå in igen och sedan gå ut, stänga dörren och öppna kvickt som attan igen, ganska ofta då, så att det blir en vardaglig grej för hunden, nåt som händer titt och tätt utan att nån katastrof händer, så kan man nog känna av när man kan börja förlänga tiden utanför.
- Redigerat 2021-04-20 02:35 av hemul
Man kan omöjligt svara på din fråga så som du vill ha, Man kan tycka mycket men alla hundar är individer så du kan inte säga "vid 10 veckor börjar man" för alla är olika.
Jag minns inte hur jag började med min tik (hon blir 11år i år), men hon hade ganska lätt för att hantera det. Min malle (5år) började jag ensamhets träna vid 6månader och han var väldigt svår att träna. Men dom är två helt olika raser, två helt olika individer.
Om man ska se generellt och inte gå på individer så börjar man tidigt (om man behöver ha hunden ensam, jag behövde det inte med mallen där av börja jag sent). Men man väntar i några veckor för att bygga ett band med valpen, sedan börjar man träna på att den är i ett annat rum, sen att man bara går utanför dörren och sen förlänger.