Elektronisk fästingavvisare/övriga fästingmedel?
Hej! I och med att fästingsäsongen troligtvis redan är igång så sitter jag och tittar på lite olika fästingmedel. Problemet är att jag aldrig tidigare har haft en hund, så jag känner mig väldigt vilsen i vilket som kan tänkas vara bästa alternativet för hunden.
Jag har en dvärgpudel på 6,5 månader som jag i dagsläget tvättar ca. varannan vecka. I och med att han blir tvättad ganska ofta undrar jag därför hur det är med de fästingmedel man lägger i nacken, för hunden ska väl undvikas att blötas ner ofta? Halsbanden känns också som att de skulle vara lite obekväma att ha på hela tiden då han är van med att vara utan sele inomhus, men som sagt har jag ingen aning alls. Jag råkade även komma förbi s.k. elektroniska fästingavvisare och undrar om någon av er har erfarenheter av sådana? Det låter ju åtminstone superbra med tanke på att man inte behöver lägga några gifter på hunden, men är ändå lite skeptisk om det verkligen fungerar.
Tacksam för alla svar och era egna erfarenheter!
Jag använder nexguard till min Aussie, tycker det fungerat väldigt bra hittills 😁
Väldigt få som överhuvudtaget kryper på honom när han äter dem.
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av något annat, ville inte ha halsband eller kladd i nacken då dagmattes yngsta katt tvättar honom ibland :)
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#1 Okej, har inte hört talas om dem men kan bero på att jag bor i Finland? Överlag låter ju tuggtabletter som någonting som är rätt så praktiskt då det inte påverkas av några yttre omständigheter!
#2: Kan även bero på att det är på recept så veterinär behöver skriva ut det? Prata med din veterinär om dem har eller om det finns något liknande, om du tycker det låter intressant 😊
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Vi har receptbelagda Simparica (också finländare hej) till alla 3 hundar. Första gången ska man på ett veterinärbesök för allmän checkup, året efteråt har jag bara behövt ringa och säga hon ska förnya receptet.
Detta är tabletter som tas 1 tabl/mån. Vi har för hela sommarhalvåret, alltså för 6 mån åt alla tre hundarna. Jag tycker detta är bra, då det varken sköljs bort eller kan skada naturen som droppar eller fästinghalsband kan göra. Dessutom är det inte skadligt fast hundarna slickar på varandra eller sonen gosar med dem! Vi är riktigt nöjda med Simparica
Har använt halsband, medel man droppar på huden och tabletter hunden ska äta. Jag tycker bäst om tabletterna, har Nexgard. Dessa är som tidigare sagts receptbelagda, så man måste boka tid hos veterinär för undersökning av hunden innan man kan få dem. Men efter det behöver man bara ringa för att förnya receptet.
#4 och #5 Okej, tack för era svar! Ringde och pratade med en veterinär idag för att rådfråga kring lite olika metoder (fick dock väldigt lite ut av det eftersom hen tyckte det var bättre att jag själv ska ta reda på vad som är bäst), men ska läsa mer om tabletterna!
Hade aldrig hört talas om de där elektroniska grejerna, men googlade nu. Hittade en tråd på Vovve där folk tyckte det funkade bra.
Det är tydligen ultraljud. Antar att hundar inte uppfattar det, annnars vore det ju rena tortyren.
Om det funkar är det ju jätteintressant. Gifter är inget kul, tycker jag.
Använder Petwise halsband på mina hundar. Har använt det i flera år och är jättenöjd :)
#7 Jo, vore intressant att pröva om de faktiskt fungerar!
#8 Okej! :)
#9: Hittade senare folk som sa att det var skäp också. Delade meningar tydligen.