Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 361 ggr
iAlma
1

Hund i gymnasiet

Hej!

I sommar ska jag mest troligt flytta hemifrån för gymnasiet, och jag funderar på att skaffa en hund, men jag har lite frågor. Kommer självklart att göra research innan om jag skaffar en hund.

1. Vad kostar det ungefär per månad att ha hund för er?
  2. Kan jag lämna hunden ensam under dagen när jag är i skolan?
  3. Vet inte hur mitt schema ser ut, så hur kan man lösa promenader under dagen?
  4. Vad viktigt behöver man?
  5. Är det "fel" att ha en hund i en etta eller studentlägenhet?
  6. Något viktigt jag behöver veta?

❝Ignite.❞
—Tahreh Mafi, Ignite Me

❝I am far too young to be so goddamn broken.❞
—Amanda Lovelace, The Princess Saves Herself in This One

Adda gärna min goodreads om du är en bokläsare<3
https://www.goodreads.com/ialma

aumandan
3

Kul att du vill skaffa hund! Och bra att du gör research först för det är massvis att tänka på och förbereda sig för.

1. Kostnad beror på en massor av saker. Det som avgör mest är nog storlek på hunden, vilken försäkring du har och vad den får för foder. Jag har högsta försäkringen hos Agria, men betalar också högsta självrisken när det händer nåt, där ligger kostnaden på drygt 330kr/mån.

Händer det någonting och jag måste in till veterinären så måste jag vara beredd på att vid första besöket lägga ut 5000kr + 15% av resterande belopp. Vid andra besöket osv så måste jag lägga ut 15% av det beloppet (alltså de 5000kr är bara vid första besöket om det är inom en viss period).

Matkostnad ligger på kanske 150kr i månaden, har en liten hund och jag ger honom råfoder som jag har i frysen. Finns bättre och sämre foder av olika prisklasser.

Sen tillkom ju alla kostnader för koppel, halsband, bajspåsar, leksaker, korg, valpkurs mm. Hundgodis vid träning, 60kr i månaden kanske. Sen inköpspriset för hunden kan variera STORT men rekommenderar verkligen att köpa hund med stamtavla från en bra uppfödare.

1. Vissa hundar klarar inte av att vara ensamma, även om man tränar dom när dom är små, så det är tyvärr inte säkert. Chansen ökar om du gör det rätt från början och skyndar långsamt. Min egen är 15 månader och har precis börjat klara av att vara ensam i 1,5 timme. Det tog lång tid innan vi kom hit, jag började när han var valp. Isåfall är det bättre chans om du hittar en omplacering som klarat av att vara ensam i tidigare hem och sen börjar om med ensamträningen när den kommer till dig.

2. Många som lämnar sina hundar hemma löser promenader/ensamtiden med dagmatte/husse eller hundrastare. Var dock noga med vem du lämnar hunden till så att hen tar hand om din hund på ett bra sätt. Och se till att detta är löst innan hunden kommer till dig, samt att du hinner ha några månader ihop med hunden innan så den känner sig hemma hos dig innan den blir lämnad till någon ny.

3. Läs på om hundars beteende, hur du tränar dom, gå en vardagslydnadskurs.
    Läs på om mental aktivering och berikning. Fundera på hur dina dagar med hunden kommer se ut.
    Ha ett första hjälpen kit hemma om olyckan är framme. Finns massor av tips men frågan är rätt bred.

4. Nej inte alls fel, men du måste hitta på många saker med den utomhus och ge den mental aktivering.

5. Att ha hund är jättekul, men hela ditt liv kommer begränsas och du kommer inte kunna följa med dina nya kompisar ut efter skolan och ut på kvällen. Du kommer ha svårt att kunna göra spontana saker och om du inte har bil så kommer du vara väldigt låst, inte kunna åka in till stan när du vill, inte gå in på restauranger, inte åka hem till kompisar som inte kan ha med din hund där. Du kommer inte kunna uppleva många av dom saker man upplever i gymnasiet i din ålder pga du måste hem till din hund. Ska jag vara ärlig så tycker inte jag det är en jättebra tid att skaffa hund i gymnasiet för det är så mycket annat som kommer hända vid sidan av, och då går det inte att bara lämna bort hunden titt som tätt. Jag tycker det är mycket bättre att skaffa hund när man är färdig med gymnasiet och har fixat körkort, fått sitt första jobb mm.

Men det finns säkert någon som behöver hjälp med sin hund som du kan hjälpa till att passa som ett deltidsjobb 🙂

Dagnykatt
2

Sen beror det också på om du har en hund som behöver pälsvård (trimning/klippning) som du måste betala för.
Även hundens vaccinationer kan du behöva ta i beaktande. De ska normalt vaccineras 3 ggr det första året och sen var tredje år, ligger väl nånstans mellan 500-1000 kr per gång. Detta kan variera beroende på var man bor. Första vaccinationen brukar uppfödaren ha tagit hand om.
Foderkostnaden varierar stort beroende på hundens storlek och vilket märke du väljer. Du kan även göra egen kost mellan varven. Jag brukar laga en blandning ng av ris, köttfärs, morot, ärtor, lite olja och ägg.

Karmatarerskanise
6

Jag avråder från det. Det är mycket plugg och mycket ensamt för en hund. Om den alls klarar av att vara ensam.

Min hund blev dyrare än planerat. Specialfoder för över 1000kr per månad. Och han väger bara 11kilo. Första året har vi fått besöka vet alldeles för många gånger och delar jag ut det på månader kan vi lägga till 500kr per månad. Försäkringen 360kr per månad. Närmare 2000kr per månad alltså. Därtill kommer ju kostnader för sängar, tugg, koppel, halsband, kläder och selar.

Och när det gäller veterinär måste man ju kunna lägga ut flera tusen på en gång. Även med försäkring.

Dagnykatt
1

Håller helt med angående kostnaderna, men många av sakerna som koppel, sele, hundbädd osv är ju mera en engångssumma. Det behöver ju förnyas väldigt sällan.
Så om du har orken och tiden att ge en hund, någon som kan ta hand om den någon gång mitt på dagen, en förälder eller vän som kan fungera som backup (om du blir sjuk el ska resa bort), kostnaderna för "inköp och uppstart" samt en viss ekonomisk buffert för t.ex. oväntade veterinärbesök, så då är du redo.
Jag säger inget alls om hur du ska göra men det kan löna sig att fundera om du kunde jobba ett år först för att få ihop mera pengar som buffert. Vad tänkte du göra efter skolan, studera vidare, jobba? Hur ser ditt liv ut då? Hur lång restid får du då till jobb eller skola? Allt sådant är värt att fundera extra noga på, livet och dina rutiner kommer ju förändras rätt så mycket för dig inom några år.

Draken
2

#0: Du kommer förmodligen slita ganska ont med ekonomin när du pluggar. Jag tycker inte det vore snällt vare sig mot dig eller hunden.

Hundar kostar, och man får räkna med oförutsedda utgifter. Man bör ha en buffert, även fast man har försäkring. Tror du att du kommer ha råd med det när du lever på CSN ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Shia1
1

Mitt tips är nog att flytta, börja gymnasiet, gå ettan, och därefter bestämt-

1. trivs jag och kommer jag fortsätta gå på gymnasiet här?
  2. trivs jag i området/internatet jag bor i?
    och kan fundera över
  3. kommer min ekonomi hålla?
  4. Är området bra anpassat för att kunna ha hund?
  5. Du kommer ha bra koll över hur mkt tid skolan tar- kommer jag ha tid m hunden innan, och efter skoldagen?
  6. om du skulle bli sjuk eller något händer-vem tar hand om din hund då?

Första året är det mkt nytt, och att ha en ny hund utanpå det på nytt ställe.
risken finns det blir mer ont än roligt.

Kanske finns möjligheten istället att passa någon hund om helgerna/kvällar?

Köper du en valp, kräver den väldigt mkt tid första månaderna. jag köpte en valp nu i början av året, är 17.
Min första hund. Utöver det har jag även en häst, men vi bor på en gård, är väldigt bra förutsättningar att rasta hunden osv.

Jag är sjukskriven just nu- och kommer börja om tvåan på gymnasiet till höst.
Därav passade det väldigt bra för mig att skaffa en valp nu, då jag har otroligt mkt tid att ge närmsta halvåret-när den behöver tiden som mest.

När skolan sen börjar kommer vi dels ha hundgård samt kommer mamma ha hand om honom på dagarna, och skulle mamma ha något jobb eller så, är pappas jobb 3 km härifrån, så han kan komma 2-3 gånger under dagen och rasta/släppa ut/in från hundgård.

Min kompis, som bor ca 1 km från mig, skaffade även hund i exakt samma veva, och de har stor hundgård. så 5-6 ggr i veckan får min hund träffa den och busa.

sen får du söka på kring de raser som intresserar dig- om du bor i lägenhetshus osv är det lämpligt att kanske söka efter hundraser som är "mindre skäliga" om än det kan variera enormt individuellt.

Karmatarerskanise
2

Valp kan man inte köpa vid flytt till internat. Dom kan inte lämnas ensamma alls.

Dagnykatt
1

#7: och om det är aktuellt med internat, så får man inte ha husdjur på de flesta internaten. Lönar sig att i så fall kolla upp det på förhand.

iAlma
1

Tänkte bara säga att om jag köper en hund så kommer jag inte att köpa en valp ^^

❝Ignite.❞
—Tahreh Mafi, Ignite Me

❝I am far too young to be so goddamn broken.❞
—Amanda Lovelace, The Princess Saves Herself in This One

Adda gärna min goodreads om du är en bokläsare<3
https://www.goodreads.com/ialma