Hundar iFokus

Hundar

Läst 387 ggr
Kex!
0

Kombinera färskfoder och torrfoder

Jag är helt fast i foder-djungel och försöker lista ut vad som kan tänkas passa valpen som vi snart får hem.

Jag har försökt mitt bästa med att läsa på om för och nackdelar gällande att mata torrfoder respektive färskfoder och skulle nog vilja försöka på mig att kombinera de på liknande sätt som jag gör med mina andra djur här hemma!

Tanken nu är att ge Orijen Dog puppy som basfoder och kombinera med någon typ av färskfoder. Jag vill gärna försätta med Orijen även i vuxen ålder då det ska vara som jag försökt läsa mig till ett relativt bra foder. Står dock lite kluven mellan vilken av varianterna; Orginal, Regional Red, Tundra…

Sen kommer det till färskfodret. Jag läste en artikel där det stod att ben är att undvika om man önskar kombinera färsk foder och torrfoder vilket genast gör att massor av färskfoder sorter faller bort. Jag har även läst att visa typer av djurslag bör undvikas i färskfodret då bl.a. fläsk och vissa typer av fisk. Utifrån dessa riktlinjer tycker jag att MUSH Hellä® Nöt låter som ett bra färskfoder att kombinera med i vuxen ålder. Jag har dessvärre inte funnit något jämförbart färskfoder att utfodra till valp.

Jag undrar då om det är möjligt att ge detta färskfoder även i valpålder men i mycket lägre förhållande till torrfodret alternativt om en bör vänta med att ge färskfoder under första året.

Jag vill gärna höra vad alla ni med större erfarenhet av hund anser! Jag tar gärna emot alla råd och tips ni har gällande utfodring samt tips på andra märken.

// Lova

Uppfödare Miryks Hamsteruppfödning

Karmatarerskanise
0

Jag undrar vad du menar med att ge "mycket lägre"?

Draken
0

Våra hundar, även valpar, har fått VOM och HUNDEMAT även som valpar, det har aldrig varit några problem.

Det finns inga ben i något färskfoder vad jag vet.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Dagnykatt
1

Börja med att ge samma mat som uppfödaren och börja stegvist blanda in den nya sorten du väljer att ge. På så sätt får valpen inte dålig mage.
Vi varierar med att ge färskfoder, torrfoder och husmanskost. Torrfoder för valpar kan behöva blötas upp lite i början om valpen är ovan.
Vet att många ger mush och att det är ett bra foder. Mina vägrar dock äta det om jag ger det rått.

Kex!
0

#1 det jag menar är att förhållandet mellan torrfoder och mush kommer innebära mycket mer torrfoder i valpålder jämförbart med i vuxen ålder

// Lova

Kex!
1

#2 De flesta mush sorterna innehåller ben. De för valp innehåller extra mycket ben i förhållande till de andra sorterna :)

// Lova

Kex!
0

#3 tack så mycket för dina tips! Jo planen är att böra med utfodring av det tidigare fodret och gradvis gå över till orijen. Läste nu på mush hemsida att hellä även går att ge till valp så kommer nog sakta gå över till dessa två foder för min valp :)

// Lova

Lona
2

Vad ger uppfödaren för foder?
Jag skulle fortsätta med det fodret och såvida det inte är ett riktigt skitfoder så ge det tills valpen är vuxen eller åtminstone unghund.
(Förutsatt att valpen mår bra på det alltså.)
Beror lite på vad det är för ras också, även om alla hundar givetvis ska få bra mat så är det betydligt viktigare att storvuxna raser får rätt proportioner av allt än en hund som landar på sisådär 10 kg.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Draken
0

#5: Ok det visste jag inte ;) Jag har heller aldrig gett Mush, så jag har inte kollat 😊

#7 Håller med här. Beardisen vi har (han är 11 år nu) fick Doggy hos uppfödaren. Så det bytte vi väldigt snabbt ut. Nu äter han Pure Natural. Även yngsta dotterns Chihuahua äter Pure natural.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2021-04-05 12:22 av Draken
Elsis matte
0

Jag kan inte svara på hur du ska göra med valpen, men det går utmärkt att blanda torrfoder och färskt. Min hund äter en blandning och jag vet många andra som fungerar bra på det också.
Detta med att inte blanda torrfoder och ben handlar, såvitt jag fått lära mig, om att man ska vara försiktig med råa HELA ben om hunden tidigare bara ätit torrfoder, detta för att kan ha svårt att smälta större benbitar om magen inte är van.