Hjälp med rasval
Hallå allihopa! Jag tänkte höra med er om ni har några tips på vad min nästa hund kan bli för ras. Jag bor hemma och i familjen har vi nu en Bearded Collie tik på 4 år. Det jag söker är en medelstor hund, mellan 50-60 cm. Gärna en korthårig, men långhårig går bra.. En hund med medelstort motionsbehov, tiken vi har hemma nu får mellan 2-4 timmars långpromenad per dag. Och som inte kräver flera timmar mental stimulan varje dag. Tiken hemma får mental stimulans så gott som varje dag i form av spår, uppletande os.v men skulle det vara någon dag som jag inte orkar/kan av någon anledning så vill jag inte att hunden ska klättra på väggarna om ni förstår vad jag menar. Ingen eller liten jakt i sig. En stabil ras som det ska krävas mycket för att bli stressad elller rädd. Gärna någon som generellt sett inte brukar ha några problem med andra hundar. Jag vet att allt detta kan vara svårt att få plats i en och samma hund, men detta är mina önskemål iallafall och kommer ni på någon ras som stämmer in iallafall lite grann i det jag skrivit så dela gärna med er av den
Kan tillägga att jag tänkt träna hunden i främst bruksgrenarna, eventuellt tävla. Möjligtvis lite agility och lydnad oxå. Jag har själv funderat på lång eller korthårig Collie, och boxer. Vad tror ni om dom? Som jag ser det så är nackdelen med collies att dom ofta har tendenser till att bli ljudkännsliga/lättstressade. Och Boxer kan ha svårt med andra hundar. Era erfarenheter kring det här? Kom gärna med massor av tips!
bella jag vill rekommender dig att gå in under artikel och läsa om colllie på ras special…där får du mycket svar i texten jag har skrivit där på 3 ställen…välkommen att fråga om du vill veta något annat om rasen sedan…..Lena1 och Snodden
Jag säger samma sak som Lena här ovanför :) Kolla absolut in Collie, låter som att det skulle kunna vara något för dig!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Hej lena! Tack. Jag har läst rasspecialen, mycket intressant! Jag tänkte mig mer erfarenheter från ägare av rasen då det är såå mycket mer intressanta att höra dom :-) Du kanske har lust att berätta om dina collies?
ja jag får den känslan jag med ;-)

Hej Eros! Jaha tycker du oxå det? Problemet är bara att jag är livrädd för att få ett ljudkännsligt nervrak till hund, då Bearded Collien hemma har varit/är sån. Dock är det mycket mycket bättre nu men har som sagt hört att många collie hundar har en tendens till att bli sådana..
Jag har också hört det, men Lena har talat om för mig att det inte stämmer :) Fick även lite mer kött på benen ang. rasen när jag skrev artikeln härinne. Men hör med Lena du, hon har lååång erfarenhet av rasen! Lycka till också!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
5, bella det är just därför jag rekommenderar dig att läsa under artikeln….att collien skulle vara nervös och annat är en myt,har aldrig haft en sådan collie och då har jag haft många,det är så synd att folk tror sådant om just den rasen,du kan få vilken ras du vill att bli det,det är inte typiskt collies att vara sådana

Jag ska ta och läsa igenom den en gång till :-)
okey vill du inte läsa allt så läs sista inlägget där jag skrev om colliens själ….

lena: Jag har läst om det och ska fundera vidare, men det känns som att collie är en hund som skulle passa mig
10,vad roligt att höra :-)…fråga så mycket du vill ingen fråga är för mig oviktig ;-)