Hundar iFokus

Hundar

Etikettdrag
Läst 1646 ggr
Xiox
0

En fråga.!

Nu är det så, att hunden ska få en dragsele till julklapp *viskar* säg inget till han! :P

Och då vill jag träna lite mer på vänster, höger och stanna, och göra så att han blir väldigt fokuserad på föraren, hur ska man göra?? Nån som har ett bra tips =)

Xiox
0

Ska det vara mycke beröm och godis? eller hur :D

AlltidDu
0

Såhär har jag lärt mej:

Man har två backar (kan vara glassbackar, ja vad som helst) så sätter man dom i varsit "hörn". Lägg i en godis i en av backarna! hunden skall inte veta vilken av dom två det ligger godis i, så backarna skall inte vara för låga. Sen måste du gå fram till bägge backarna, och en får du låsas lägga i en godis, fast du inte gör det..

Sen sätter du hunden mellan dom båda backarna och ger han komando att han ska ta godisen. Då kommer hunden att springa fram till båda backarna men bara en finns det ju godis i. När han har tagit godisen så kallar du in han, gör om samma sak några gånger. Du ska lägga godisen i samma back hela tiden! tillslut kommer hunden bara springa fram till just den backen som godisen ligger i.. När du är helt säker på att hunden kommer springa fram till just den backen så ropar du tex. vänster. När han börjar lära sej det att när du gapar vänster så springer han till den backen och där i ligger det en godis. Sen efter ett tag så lägger du godis i höger back och inte i vänster. Då får du inte gapa höger/vänster eftersom han måste springa några gånger till höger innan du är helt säker på att han kommer springa dit nästa gång!. När du är säker på att han kommer springa till höger back så gapar du höger..

När du gjort så ett tag så lär han sej att när du gapar höger så skall han springa åt höger för där finns det ju godis och samma sak gäller för vänster..

Sen när han värkar kunna höger vänster någolunda bra så kan du lägga i godis tex varannan gång i vänster resp. höger back. Han kommer tillslut att komma på att när du gapar höger så ska han springa ditåt och vänster så skall han springa åt vänster. Kom ihåg att det ska ligga en godis i den backen som du kommer att gapa på höger eller vänster.

Jag har gjort så, visst det tog ett tag. Men nu kan han det klockrent!

Xiox
0

Tack för tipset =) Ska nog börja träna redan, fast jag har inte nån back..

AlltidDu
0

Läste visst ditt med. lite slarvigt. Trodde du hade skrivit: hur ska man lära hunden gå vänster och högerGenerad

Xiox
0

Ja? skrev ju det! :P

AlltidDu
0

Haha jag måste läsa som en kratta idag. Såg nu att du skrivit det!.

Xiox
0

Hahaha :P

Vattnadal
0

Man kan göra det ännu enklare. Alltid på promenader od, så säger man kommandot vänster när man går åt vänster, och höger när man går höger, sakta när man saktar in och stanna när man stannar. Om man nöter detta, så kan de d ehelt plötsligt. Så gjorde jag med min golden. Hon fick hjälpa till som ledare i 6-spannet förra helgen när unghunden var för trött i huvudet för att minnas enkla saker som höger och vänster på hemvägen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Xiox
0

hihi, okej! =) tack för tipset :)