Han vaktar mig?
Så jag är sjuk med magsår, vilket innebär att min mamma hjälper mig att rasta hunden när jag sover. Dock så har vi nu upptäckt ett problem med hunden jag nu haft i lite över en månad.
Han springer fram, nafsar, sen hoppar upp i sänger(där jag sover)och morrar
Nu har han gjort så två gånger mot mamma och en gång mot en kompis som satt på mitt golv, sen när jag somnade tänkte hon gå hem och då nafsade han och morrade mot henne också.
Har även hört han norra mot katten när hon kom och la sig brevid mig.
Problemet är att jag inte kan ryta till heller för att jag sover ju.
Förstår inte vart detta kommer ifrån.
Hos tidigare ägare bodde han på heltid i hundgård med 9st andra hundar.
Han är okastrerad, 3 och ett halvt år.
Är detta något som kan lösas med kastrering?
Eller vad ska jag göra? så svårt att kontrollera situationen när jag sover….
Jag förstår inte riktigt vad du menar.
"Problemet är att jag inte kan ryta till heller för att jag sover ju."
"Eller vad ska jag göra? så svårt att kontrollera situationen när jag sover…."
Om du hör hunden morra, då borde du ju vara hyfsat vaken ? Jag vaknar direkt om någon av hundarna här morrar eller skäller, hur djupt jag än sover.
- Redigerat 2021-03-25 12:14 av Draken
De personer han morrar åt hör väl och kan berätta.
Ryta åt honom tror jag inte är så bra ivf. Bättre då att försöka visa att den andra personen är OK, godkänd av dig.
Tror du att det går att fejka situationen? Typ du ligger still i sängen i samma ställning som när du sover och mamma går "till attack". Då kan du bli jättaglad, krama mamma o.s.v. och inkludera hunden i myset. Skulle det funka?
- Redigerat 2021-03-25 13:42 av hemul
Ja det verkar som att han vaktar dig vilket allra troligast beror på att han är osäker på folk omkring dig.
Jag skulle rekommendera dig att se till att din mamma, vän eller vem det nu kan vara, alltid går runt med lite gott hundgodis i fickan.
När de sedan kommer nära och hunden morrar, be dem titta bort och släng en godis till hunden.
Då kommer han snart inse att dem inte är så farliga, till och med lite trevliga. Håll givetvis koll på hundens kroppsspråk hela tiden. Funkar det inte så ta hjälp av en duktig hundpsykolog! :)
Ja, han vaktar förmodligen dig. Inte så konstigt om han kom som en osäker hundgårdshund och bondat mest med dig.
Kastrering kommer inte att hjälpa, inte heller att ryta åt honom (mer än för stunden).
Eftersom ni vet i vilka situationer det uppstår, planera så att hunden inte hamnar i att vilja vakta dig. Om du ska sova flera timmar och din mamma ta ut honom kan det vara bättre att han inte är med dig i sovrummet (hon kan släppa in honom när de varit ute).
Alltså, se till att situationen inte uppstår i vardagen, däremot bör ni även träna på den. Börja plättlätt, du kanske sitter eller står upp, din mamma kommer in och utan att titta på hunden slänger hon ut ett gäng godbitar, sedan går hon ut igen. Försvåra sakta tills du kan ligga "sovande" och hunden ändå reagerar med positiv förväntan.
Träna honom även att att komma på inkallning, och att det fungerar även för din mamma. Gör detta väldigt värdefullt för hunden, det kan vara väldigt användbart i en laddad situation. Din mamma eller annan som behöver gå in till dig kan då först kalla ut honom från ditt rum.
Vill bara tillägga att det är helt naturligt hundbeteende att vilja vakta sin människa när den ligger oskyddad. Problemet blir om den gör det med lite för hög intensitet, och mot familjemedlemmar. Skulle det komma in någon frä
*främmande i ert hus när du sov skulle vaktandet vara önskvärt.
Vet inte varför det gick iväg medan jag skrev?
tack för era svar!
mamma vill helst att hunden håller sig i mitt rum när jag sover och att han bara är utanför rummet i sällskap av mig eftersom han inte förstår eller lyssnar på kommandon och inte heller är helt rumsren utanför rummet.
att fejka situationen funkar inte eftersom den bara uppstår när jag sovit en längre period, hundgodis eller beröm eller leksak går inte heller hem eftersom inget av det riktigt motiverar han(typisk jakthund)
har dock märkt att beteendet lugnar sig nu när han aktiveras mer, jag bor i lägenhet så kan inte riktigt bara släppa ut han på gården eller så, men har somsagt inte hört av något sånt beteende nu när jag är ute och joggar med honom innan jag lägger mig.
anledningen till att jag inte kunnat aktivera honom är att jag fått magsår så min energi och kroppsförmåga är begränsad, men förhoppningsvis blir jag snart bra..
min gissning är iallafall att hans vakt blev intensivt pga understimulering….
och #1 jag har utmattning så jag sover en del, och jag sover alltid extremt djup, inte ens larm väcker mig om jag inte är helt utvilad ;>