Tips på hundraser! :)
Hej på er!
Jag skulle gärna ta lite hjälp i val av ras, då det ju är en djungel, men svårt att navigera genom.
Är på jakt efter min nästa hundras!
Jag söker en sällskapshund som är 30-40cm i mankhöjd. Går mellan 2-3h promenader per dag och kör utöver det nosework och rallylydnad några gånger i veckan (tävlar dock inte)
Söker en korthårig hund (eller semilång, typ bc-päls) då jag har pollenallergi, och är smidigt att bara kunna torka av efter promenader på vår och sommar, känns inte rättvist varken mot hunden eller dess hud att duscha flera gånger per dag..
Bor i stan men nära till skog och spenderar mycket tid där. Vill kunna ha min hund lös och söker därför en ras med lite jaktlust. Har jobb där hunden kan vara med och kanske inte bör vara en ras med alltför lätt till skall (har ju dock kunnat få bukt på det med min Chihuahua så tror nog jag kan träna det igen)
Blir alltid hänvisad till rasgrupp 9 men är så mycket fluffbollar där, och många är lite för små, tänker att det kanske finns i någon annan rasgrupp trots att det är sällskapshund jag söker?
Min drömras är Markiesje, men den är ju rätt ovanlig och bara en uppfödare här i Sverige.. så om det finns någon mer lättillgänglig så är ju det en bonus för att kunna få träffa i verkligheten ☺️
Tack på förhand!
Berätta lite mer vad du vill ha för egenskaper hos hunden:
- Är det viktigt att den kommer väl överens med andra hundar?
- Vill du ha en hund som är vänlig och öppen mot människor, eller att den är mer reserverad?
- Vad är mest attraktivt med en Markiesje, vad har du fastnat för hos dem?
#1: hej! Absolut, är så svårt att få ner allt i en och samma post ibland haha..
Jag har lite hundvänner, samt en annan hund på jobbet, så det vill jag gärna att den gör.
Tycker inte min hund behöver vara nämnvärt intresserad av andra människor, min nuvarande har inga problem med andra människor men det räcker för henne att nosa och sen är det bra med det, tycker det är rätt skönt :)
Jag gillar markiesjen då den är aktiv och sportig och vill arbeta även om den inte har lika stort behov som t ex kooikern som den har lite likheter med, den placerar sig ändå under kategorin sällskapshundar. Den har bra storlek och tycker även att den är otroligt vacker, även om utseendet inte spelar så himla stor roll. Den sägs vara en rätt känslig hundras men det gör ju även att den är lyhörd och samt att den är följsam :)
Skulle kolla in rasgrupp 8. Tycker det låter som att du kan erbjuda ett aktivt sällskapshem och en del av raserna där passar skulle passa :)
#3: har faktiskt tidigare funderat på en cocker (och hålla den nedklippt) men har blivit lite avskräckt av cockerägare jag talat med då de hävdat att de kräver mer än jag kan erbjuda.. men kanske om jag hittar en lite lugnare?
Älskar min Chihuahua och hon kan arbeta på bra, men känner att jag vill ha både en större och förigare hund till nästa gång. Tror jag underskattade vad jag kunde ge tidigare, men hundsport är ju superkul☺️
En cocker skulle nog kunna passa, skulle säga att utställningsvarianten oftast funkar bra som aktiv sällskapshund. Eller en amerikansk om du ändå ska hålla hunden nedklippt? En cavalier skulle passa utmärkt, men det är om du vågar iom hälsan.
Jag förstår verkligen dragningen till markiesje, tycker också att de är bedårande… Såg att en uppfödare planerar två parningar under hösten, så det är väl inte helt omöjligt? Det enda jag skulle säga är att många av dessa "urspanielar" generellt kan ha ett lite mer knepigt temperament än de mer populära spanielvarianterna.
Min cocker från utställningslinjer behöver mer än vad du vill erbjuda, han har ett stort behov av att få jobba med nosen och liksom tömma ur sig ordentligt och det tycker jag varken lite nosework eller rallylydnad gör riktigt. Men med det sagt så finns det absolut cockrar av showvarianten som skulle passa dig, om du är intresserad av rasen. Generellt så kräver även cockrar från icke-arbetande linjer mer än vad många tror, jag tror en vanlig grej är att man gör alldeles för lite nosarbete. Min kan absolut bli trött av långa promenader och lydnad, men han är aldrig så nöjd som efter spår eller uppletande.
När jag läste ditt inlägg tänkte jag direkt på staffen, men där finns ju en överhängande risk att den inte funkar med andra hundar. Pudel kanske? Går ju klippa ner kort. Med reservation för att jag inte har jättebra koll på rasen - har du kollat på kromfohrländer?
#5: Ska ta och kika lite närmre på Cockern igen då! Väldigt goa hundar, men var så inställd på att jag inte var tillräckligt aktiv för en.. Vad glad jag blev nu!
Ja jo, jag har kikat på Cavaliern också, men jag drar mig just pga hälsan. Har haft en del sjuka hundar i min omgivning och vågar inte chansa på att skaffa en själv.
#6: Hoppsan jag hann inte se ditt svar innan jag skrev mitt förra.. Nej det förstår jag. Jag kör Nosework med min Chihuahua 4-5 dagar i veckan just nu, och har inte testat någon annan typ av spårarbete, men är absolut öppen för att testa nya saker. Kanske ska gå en kurs med min nuvarande hund och se om det är något jag tycker är roligt :)
Har väldigt många vänner som har staffar, väldigt trevliga hundar, men inget för mig, kan inte riktigt sätta fingret på det, men får inte känsla för dem!
Pudel och andra krulliga raser är tyvärr värst när det kommer till att pollen sätter sig i pälsen för mig..
Kikade på den rasen för några år sedan, vet att det var något som gjorde att jag inte valde den.. Har för mig att de upplevs som skarpa och temperamentsfulla, lite terrier över den.
#6: Och förstår vad du menar med att vissa kräver mer än vad man tror, även om det såklart finns slappare individer. Tror anledningen till att min Chihuahua är väldigt lugn och trevlig och knappt skäller alls är att vi ändå promenerar 2-3h på vardagar och helger brukar vara 4-5h eller 2-dagars skogsvandringar + aktiviteterna 6 dagar i veckan :) De klarar och vill så mycket mer än vad de flesta ger dem, och därför finns det så många odrägliga individer. Tror folk missuppfattat vad "sällskapshund" innebär..
#8: Ja jag tycker absolut du ska titta mer på cockern! Du behöver knappast lära en cocker att spåra - snarare träna för att få den att spåra som du vill (min är så övertaggad att vi har fått jobba väldigt mycket på att få ner tempot i starterna t.ex)
Valppälsen är ofta oerhört ullig men när de är äldre och hålls trimmade (plockar bort ullen för hand) på ryggen och klipper ner behängen så inte halva skogen följer med är pälsen ganska lättskött. Framförallt de svarta kan ha väldigt tjock och ullig päls dock och där kanske det kan bli ett problem med allergin men de ljusare pälsarna kan nog fungera.