Tankar kring hundselar
Hej!
Läste en artikel för ett tag sedan gällande hundselar och hur man ska tänka när man väljer sele.
Vilken sele använder du, varför? Hur tänker du när du väljer sele?
Jag använder just nu en sele från Dog Copenhagen som jag är otroligt nöjd med. Skulle däremot aldrig använda en D-sele på min hund t.ex. Hur tänker ni?
Inget påhopp på varann, bara roligt att höra folks åsikter! :)
På vår labbe hade vi D-sele (och ibland en y sele). För henne funka det bra och det var den hon trivdes bäst med (hon var inte mycket för att ha sele eller halsband eller något på sig egentligen).
Vår Pudel har y-sele i förstahand men speciellt när hon har täcken och sånt har vi ofta d-sele för den passar bättre att ha ovanpå "kläder".
Min kompis hund som bodde hos mig sina sista år varierade jag mellan d-sele, y-sele och halsband lite beroende på dag och humör och plan för promenad.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
ymodeller dvs selar som går in mellan frambenen.
Viktigt att de sitter bra och är ergonomiska modeller.
Trepoint, julius k9, modeller som går tvärs över bogen hämmar rörelser på hundar och är inte ergonomiska.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Klart man ska gå utan sele/halsband om man kan ;) Så långt har jag inte kommit med min buse än!
Skönt att D-selen passade din hund! Antar att det beror på kroppstypen.
Fick hjälp när jag skulle passa ut min sele då jag generellt sätt alltid använt halsband.
Tror att en dåligt sittande sele är sämre än ett halsband.
Någon som testat Metizo selen? Den utan platta på ryggen liknar en X sele i mina ögon och åker in i armhålan?
#2: Det var det jag trodde också och därför avstått men den passar nog vissa kroppstyper i och med att de är så populära! :)
#4 Det jag skrev är ingen tro, det är fakta. Alla selar som går tvärs över bogen hämmar rörelserna och är mindre ergonomiska. tyvärr får jag det inte att fungera med länkning via mobilen på ifokus
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har en enkel y sele. Gillar inte andra eftersom dom hämmar rörelser och vissa är alldeles för lätta att komma ur.
Jag föredrar y-sele med lite längre rygg, så att bröstremmen inte hamnar i armhålorna. Däremot använder jag d-sele vid spårning.
6-åringen (chihuahua, 6+kg) har jag haft hurtta y-selar på i princip hela hans liv. Den sitter ordentligt på kroppen vilket är viktigt för mig; den ska inte glida omkring och skava. Det ska även finns gott om mellanrum till armhålan vilket det finns.
9-månaders unghunden (sheltie, 17kg) hade jag tidigare hurtta y-sele på, men den satt inte bra på honom utan och gled omkring, tyckte även att remmen mellan frambenen var för smal. Bytte till en dog copenhagen walk air och den sitter som en smäck på honom. Viktigt med sele till honom är att den ska kunna gå att fästa kopplet framtill.
5-åringen (chihuahua, 2,5kg) har en tre ponti sele. Inte det mest optimala, tycker inte om selar som sitter över bogen, men efter fem års letande och otaliga olika selar så har vi kommit fram till att det är den enda som sitter ordentligt och som inte behöver dras över huvudet (big no-no för honom). Där har vi alltså fått kompromissa.
Men mina främsta kriterier är att en sele inte ska sitta över bogen, lämna bogbladen så fria som möjligt, lämna armhålorna fria utan att sitta för långt bak, inte vara för bred eller för smal mellan frambenen, sitta mot bröstbenet och sitta på kroppen utan att glida omkring.