Vilken ras kan passa mig?
Hej!
Jag har en längre tid nu varit sugen på att köpa hund (flera år 😂) och har gjort eftersökningar om vilken ras som kan passa mig och min sambo
Vi har en del krav som vi gärna vill ska uppfyllas
- måste fungera med andra hundar/katter
- måste fungera med barn (vänners barn än så länge men vi kanske väljer att skaffa barn)
*ingen omfattande pälsvård - någon gång i veckan borstning
*lätt tränad
*måttlig aktivitet/motion (hunden kommer vara på hunddagis/dagmatte på vardagar och få motion där)
*gärna ”allergi vänlig” (vet att de aldrig finns en garanti)
*en hund som kan vara soffpotatis
När jag googlat så får jag fram allt från fransk bulldog, golden retriver, Greyhound osv
Men vad jag har förstått så är frallor svår tränade? Och golden kräver mycket pälsvård? Och Greyhound vill ha mycket spring och utevistelse?
Mina drömhundar är schäfer och amstaff/pitbull men det de passar tyvärr inte in i de kraven/livstil vi har och min sambo känner inte samma som mig 😅
det känns som att ju mer jag läser ju längre bort från att hitta en ras kommer jag, snälla hjälp 🥲
Storpudel
Framför allt har frallor svårt att andas. Avstå.
Det med fungerar med andra hundar, katter samt fungera med barn är individuellt.
Allergivänliga finns inte, så spelar ingen roll på ras där
Hade kollat på rasgrupp 9.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hm, det låter som att ni inte kan/vill lägga särskilt mycket tid på en hund och oavsett ras blir första åren intensiva. Det går absolut inte att garantera att hunden kommer fungera med andra hundar, katter och barn oavsett ras, och särskilt inte om ni inte är beredda på att jobba på det.
Jag tänker att en omplacering på några år (minst 4-5 år) kanske skulle passa er bättre? Det bör då dock vara en hund från ett tryggt hem och som är grundtränad. Och förstås en individ som passar… Problemet är att enkla vuxna hundar sällan omplaceras, men då och då kan någon inte behålla ens en välfungerande hund.
Jag har som planer att gå på valpkurser och lydnadskurser samt andra hundkurser som den rasen kan fungera i/tycka är kul. Det handlar om att tiden för långpromenad eller liknande inte alltid kommer finnas på vardagar efter jobb och hundpassning. Därav de jag skrivit, vill inte ha en hund som mår dåligt av att vi inte kan ge de varje vardagskväll.
Men valp årens viktighet är jag medveten om, de är där grunden läggs :)
Vet också om att man aldrig vet hur en hund passar med olika djur/barn men Eftersom de finns de raser som kalla för ”familjehundar” tänkte jag att visa raser kanske hade lättare för sånt.
Samma med allergivänliga så verkar de finnas flera raser som allergiker klarar lättare än andra hundar
Kanske någon Lagotto?
De flesta vuxna hundar klarar av att det ibland inte blir en så aktiv dag, om den i övrigt är välstimulerad. Det finns ingen som ALLTID har tid, är frisk osv, men de flesta hundar behöver daglig motion för det mesta, särskilt i åldern 1-2 år. Har du en långpromenerande dagmatte eller hunddagis är det ett mindre problem.
Tyvärr är det så att de pälsar som traditionellt anses mer allergivänliga (ex Pudel, vattenhundar, bichon) kräver mer vård. Så där får ni välja, nu finns ju hypoallergena schampon som kan hjälpa om hunden ska komma i kontakt med någon som är överkänslig.
#0:
#8: skulle nog välja en dvärgpudel
#0: Japansk spets har mycket enkel pälsvård; borsta igenom pälsen nån gång i veckan. När du varit ute så ramlar smuts av pälsen när den torkat. Rasen kan passa en allergiker bättre än andra raser. (Individuellt förstås vad som funkar)
En liknande ras är någon av de tyska spetsarna: Mittelspitz är ungefär i samma storlek som japansk spets. Kleinspitz är mindre. Keeshond är större och kräver mer.
Av bichonraserna är bolognese kanske den minst krävande. Dock pälsvård dagligen för att pälsen inte ska tova. Den behöver inte klippas. Bichonraser kan passa allergiker.
#7 Finns inga allergivänliga hundraser
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#11: finns flera raser som anses vara mer allergivänliga än andra raser