Hundar iFokus

Hundar

Etiketterträning-och-inlärningdebatt
Läst 371 ggr
tempowooded
0

Åsikter om halti

Värt att notera att jag inte köpte haltin för att jag har problem med att min hund drar, utan för att det är ett kontroversiellt hjälpmedel som jag ville testa - som däremot visade sig vara hjälpsamt. Jag har hållt på med desensitization sedan förra veckan genom att använda godis och lek. Har frågat i andra forum också. En användare i ett annat forum bad mig skicka en video, för att kunna försäkra sig om att han inte "stänger av", men de höll med om att han ser genuint avslappnad ut.

Testade haltin idag för första gången. Fungerade utmärkt, både han och jag kändes lugnare. Han brukar bli alldeles överstimulerad av nya områden och lukter, så när haltin hindrade honom från att dra sig fram och tillbaka mellan olika lukter och syner var det som att han inte brydde sig längre. Han gick i fotposition med ögonkontakt problemfritt, utan att jag ens bad om det.

Jag planerar på att fortsätta använda haltin under strukturerade promenader, när jag vill ta mig från A till B och inte är ute för att rasta honom.

Under övriga promenader ska jag fortsätta använda vår Y-sele.

Nyfiken på vad iFokus tycker om det här. Brukade hänga här förut. Som jag kommer ihåg det har hundar iFokus mycket starka åsikter. Kommentarerna behöver inte nödvändigtvis handla om mitt upplägg för min hund, är nyfiken på övriga åsikter om haltis.

flocken
0

Jag har inga problem med använda halti. Om det används på rätt sätt.
Hellre lugna promenader och kunna träna än att bara tjata och bli irriterad

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Herveaux
0

Jag har själv använt halti på min irländska varghund. Han gick fint i koppel men kunde göra utfall vid hundmöten (pga rädlsa inte aggression).
Inte utfall som i att hoppa och kasta sig mot de mötande utan mer isbrytare på 95kg som seg-drar sig framåt utan en chans att styras eller bromsas. Där var haltin en utmärkt "handbroms" så jag enkelt kunde styra om hans näsa utan att det vart ryck eller liknande.

Så används halti på rätt sätt ger jag bara tummen upp.

// Harley

hemul
0

Ha ha! 95 kilo! Jag skulle ha behövt ha fotschackel på honom. Både fram och bak. 😂

Förlåt, men jag såg för mig hur han stretade framåt och du släpade efter. 😀

• Redigerat 2021-03-13 04:30 av hemul
Sofy
0

Det är inte mer eller mindre fel på ett halti än sele eller halsband, om de används på rätt sätt.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

tempowooded
1

Väldigt annorlunda åsikter när man jämför med tidigare trådar om samma ämne.